Geplaatst op: 18-01-2017
Auteur: Marc Gerlings

Bungalowmarkt zoekt groei bij inkomend toerisme

Bungalowmarkt zoekt groei bij inkomend toerisme
Gemiddelde verblijfsduur naar dagen. Afbeelding: BookerZzz

De bungalowmarkt is al jaren een verzadigde markt waarbij de gemiddelde bezettingsgraad nog onder de 30 procent ligt. Om deze bezetting te verhogen heeft BookerZzz, het bedrijf achter boeking website BungalowSpecials.nl, inmiddels zijn vleugels uitgeslagen naar het buitenland. Het afgelopen jaar is het boekingsgedrag tussen de verschillende labels onder de loep genomen, met als uitkomst een aantal noemenswaardige trends.


Wie heeft de grootste portemonnee?

Met vakantie gaan kost natuurlijk geld, maar wie is er bereid om het diepst in de buidel te tasten? Dat zijn de Engelsen. De gemiddelde reissom op HolidayParkSpecials ligt namelijk 25,5% hoger in vergelijking met de Nederlanders die wat meer de hand op de knip houden. Naast de Engelsen wordt Nederland voorbijgelopen door de Duitsers die niet alleen langere, maar ook duurdere vakanties boeken. De reissom ligt 9,5% hoger dan op het Nederlandse label.


Deze verschillen in de hoogte van de reissom zijn vooral te verklaren door het eerder genoemde feit dat Duitsers langere vakanties boeken die ook duurder zijn. Daarnaast geven de Duitsers en Engelsen vaak de voorkeur aan de luxere vakantieparken en verblijfsaccommodaties.


Duitsers gaan het langste met vakantie

Hoelang we op vakantie gaan is echt afhankelijk per land. De Duitsers boeken de meest lange vakanties. Onze Oosterburen boeken vakanties met een gemiddelde duur van 5,32 dagen. De Belgen gaan iets eerder huiswaarts, namelijk na 4,28 dagen en de Nederlander vormt de middenmoot met een gemiddelde duur van 4,77 dagen.


De Duitsers boeken niet alleen de langst durende vakanties, maar zijn er ook als eerste bij. Gemiddeld wordt er 67 dagen voor vertrek geboekt, terwijl de Nederlands en Belgen wat dichter op het moment van vertrek zitten met respectievelijk 55 en 58 dagen.


Wie vult zijn winkelkarretje?

De Engelsen mogen dan de grootste portemonnee hebben, Nederlanders lopen aan kop door het winkelkarretje het meest te vullen. Maar liefst 37% van alle Nederlandse boekingen op BungalowSpecials.nl bevat één of meerdere extra’s. Hierbij kan het gaan om bijvoorbeeld bedlinnen of eindschoonmaak. Voorheen waren de Nederlanders meer prijsbewust.


De grootste learnings

Cross border gaan is niet iets wat in een nacht gebeurt. Vele zaken gaan in het buitenland anders dan in Nederland. Toch biedt het internationaliseren van een bedrijf vele voordelen. Zo heeft BookerZzz haar marktpotentieel vergroot en genereren de buitenlandse merken hogere marges. Ook is er gekeken naar het long tail aanbod. Dit wordt door de internationalisering veel langer. Veruit de belangrijkste learning was de verbetering van de liquiditeit. Doordat het product in meerdere landen wordt aangeboden die allemaal verschillende vakantieperioden hebben, werd de liquiditeit en gemiddelde bezettingsgraad verbeterd.

Trefwoorden: toerisme, bungalow, bungalowmarkt, bezettingsgraad, marketing

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...