Geplaatst op: 12-01-2017

Kostenbesparing bij zakenreiziger voorbij?

Kostenbesparing bij zakenreiziger voorbij?
Foto: Tix.nl
De crisis ligt achter ons. Ook de zakenreiziger geeft weer meer uit. Business class vliegen naar je afspraak is niet meer raar. De omslag kwam in 2016.

Tijdens de financiële crisis kozen veel bedrijven er vanwege kostenbesparing voor om hun medewerkers niet meer business class, maar economy class te laten vliegen. Nu er steeds meer signalen zijn dat de crisis bezworen is, stijgt het aantal zakelijke business class-boekingen snel. Dit blijkt uit cijfers van vliegticket-website Tix.nl.

Het percentage business class reizigers neemt vooral sinds medio 2016 snel toe, terwijl het aantal zakelijk geboekte reizen stabiel bleef. Het percentage zakelijke reizigers dat per businessklasse vloog lag tijdens de laatste maanden van 2016 ruim 50% hoger, dan in dezelfde periode drie jaar eerder.

De particuliere reiziger houdt de hand vooralsnog op de knip, en vliegt niet vaker business class dan voorheen. Minder dan een half procent van de particuliere reizigers vliegt in de zakelijke klasse.

Priority boarding
Ook het aantal passagiers dat er voor kiest om, tegen betaling, met voorrang aan boord van het vliegtuig te gaan stijgt. In 2016 maakte bijna 11% meer reizigers gebruik van de premium instapservice dan in 2014.

Overigens bieden niet alle luchtvaartmaatschappijen priority boarding aan. Van de airlines die deze mogelijkheid wel bieden, is dit verhoudingsgewijs het meest in trek bij Wizzair. Gemiddeld één op de 10 passagiers van de lowcostairline, die vooral naar Oost-Europa vliegt, stapt het liefst met voorrang in.
Trefwoorden: vliegen, business class, boekingsgedrag, crisis, zakenreis

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Antwerpen maakt site met groen dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen recreatie dicht bij huis te zoeken. Voor veel consumenten begon een zoektocht naar mooie natuur in de buurt. Om dat te faciliteren heeft de provincie Antwerpen een GroenZoeker gemaakt.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.
11/07/20
Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%
Amsterdam verwacht dit jaar tussen de 62% tot 74% minder verblijfsbezoekers. Ook het dagbezoek krijgt een flinke knauw en daalt met 44% tot 54%. Dat heeft de dienst Onderzoek, informatie en Statistiek berekend.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
11/07/20
Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend.
11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
11/07/20
Horeca verkocht 80.000 waardebonnen
Het initiatief ‘Help de Horeca’ heeft maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd voor horecazaken in Nederland.
10/07/20
Bezoekerslift Utrechtse Dom open
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog...