Geplaatst op: 10-01-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer Nederlanders met vakantie in 2016

Forse klappen voor Turkije en Griekenland

Meer Nederlanders met vakantie in 2016
Bron: Shutterstock
Na eerdere jaren van krimp is het aantal vakanties van Nederlanders in 2016 weer gegroeid. De groei zat vooral in de binnenlandse vakanties (+3%), het aantal buitenlandse vakanties liep na een kleine groei in 2015 vorig jaar terug (-1%). Griekenland en Turkije zagen een derde minder Nederlandse toeristen. Vooral Spanje, Italië en Portugal profiteerden. Voor dit jaar wordt een verdere groei van het totaal aantal vakanties verwacht. Ten opzichte van 2015 zijn de totale vakantiebestedingen met ruim 250 miljoen euro gedaald (-2%).Dat blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2016 van NBTC-NIPO Research die vandaag op de Vakantiebeurs worden gepresenteerd.


In totaal ondernamen Nederlanders zo’n 35,5 miljoen vakanties: 17,6 miljoen vakanties in eigen land en 17,9 miljoen in het buitenland. Ten opzichte van 2015 steeg het aantal binnenlandse vakanties met 3% en daalde het aantal buitenlandse vakanties met 1%.


Meer Nederlanders op vakantie

Zo’n 12,8 miljoen Nederlanders (81% van de bevolking) zijn in 2016 een of meerdere keren op vakantie geweest. Ten opzichte van 2015 betekent dit een lichte stijging (ruim 100.000 Nederlanders meer). De Nederlanders die op vakantie gingen deden dit ook iets vaker dan een jaar eerder. In totaal werden 35,5 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland; een stijging van 1% ten opzichte van 2015.


Figuur 1: Aantal vakanties van Nederlanders naar bestemming in miljoenen

Bron: ContinuVakantieOnderzoek, NBTC NIPO Research


Spanje laat meeste groei zien

Het aantal buitenlandse vakanties daalde het afgelopen jaar licht (-1%). In totaal werden er zo’n 18,0 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen. Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Circa 3,5 miljoen vakanties werden bij onze oosterburen doorgebracht, wat een groei betekent van ruim 4%. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties dalen met 3%. Voor de nummer drie – Spanje – groeide het aantal vakanties wederom flink (+11%). Spanje profiteerde daarmee van dalingen in onder meer Turkije (politieke onrust, terreurdreiging) en Griekenland (vluchtelingencrisis). Beide laatstgenoemde bestemmingen lieten een daling zien van bijna 30%.


Groei voor binnenlandse vakanties

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 600.000 gegroeid naar 17,6 miljoen. De aantrekkende economie, het mooie zomerweer en zorgen om veiligheid (als gevolg van terroristische aanslagen) kunnen als belangrijke verklaringen worden genoemd. Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,1 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. De Groningse, Friese en Drentse zandgronden en de Veluwe volgen op korte afstand met 1,9 resp. 1,8 miljoen vakanties.


Totale vakantiebestedingen licht gedaald

In totaal hebben Nederlanders in 2016 zo’n 15,7 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 12,6 miljard in het buitenland en 3 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2015 zijn de totale vakantiebestedingen met ruim 250 miljoen euro gedaald (-2%). De daling kwam geheel voor rekening van de buitenlandse vakanties (-3%), de bestedingen aan binnenlandse vakanties stegen met 2%.


Verwachtingen voor 2017 positief

Mede op basis van grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders verwacht NBTC-NIPO Research voor 2017 een verdere groei van het aantal vakanties. De aantrekkende economie kan daarbij als belangrijkste verklaring worden gezien. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen kunnen het positieve gevoel wellicht nog wat temperen, maar de consument wil graag op vakantie en zal kiezen voor bestemmingen die als veilig worden ervaren.


Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2015 – 30 september 2016)


Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties (x 1.000)

2015

2016

2015

2016

Mutatie

1. Duitsland

19

20

3.380

3.520

+4%

2. Frankrijk

14

14

2.620

2.550

-3%

3. Spanje

11

12

1.970

2.180

+11%

4. België

8

7

1.430

1.340

-6%

5. Italië

6

6

1.060

1.180

+11%

6. Oostenrijk

6

6

1.160

1.100

-5%

7. Groot-Brittannië

5

5

860

850

-1%

8. Griekenland

4

3

700

510

-27%

9. Turkije

4

3

700

500

-29%

10. Portugal

2

3

420

500

+19%

Overige bestemmingen

21

21

3.770

3.710

-2%

Totaal

100

100

18.070

17.940

-1%

Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home/marktinformatie/vakantie/basisrapport.htm
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, cvo

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...