Geplaatst op: 23-12-2016
Auteur: Maarten van Rijn
NHTV

Smart cities, smart events

Eventmanagement voorbij marketing

Smart cities, smart events
City marketing is al heel wat jaren in zwang. Verschillende steden profileren zich als de ‘evenementenhoofdstad van...’. Hoe meer evenementen en hoe meer bezoekers, hoe hoger op de ladder. En hoe meer revenuen voor de stad. In dat kader worden bezoekersaantallen nogal eens overtrokken. Maar daar ligt de fout: het moet niet gaan over de aantallen, maar om de beleving van de bezoekers.


Het is de positieve beleving die bezoekers doet terug keren naar de stad of naar een evenement. Waarom dan toch steeds die focus op die aantallen? Omdat de ‘lezer’ bij hoge aantallen denkt dat het dan goed was? Stop met het noemen van het aantal bezoekers, maar tel ze wel! Sterker nog, zorg dat je als organisatie vooraf weet hoeveel mensen aanwezig zullen zijn, waar ze vandaan komen, op welk moment, met welk transportmiddel ze arriveren, wat ze gaan doen en wanneer ze terug gaan. Op deze manier creëer je met event intelligence een optimale bezoekersbeleving. Event intelligence wordt daarmee tot een verlengstuk van smart cities.


"Het is de positieve beleving die bezoekers doet terug keren naar de stad of naar een evenement. Waarom dan toch steeds die focus op die aantallen? Omdat de ‘lezer’ bij hoge aantallen denkt dat het dan goed was?”


Maarten van Rijn


Data verzamelen

Duidelijk is dat dit fenomeen is gebouwd op een enorme toename van beschikbare data, op alle momenten, op alle plekken en voor allerlei toepassingen. De essentie van de smart city-gedachte zit in het voorspellen en waar mogelijk ook het beïnvloeden van gedrag. Onder in het beïnvloeden van koopgedrag, van verplaatsingsgedrag en van sociaal gedrag. Zo is in Eindhoven het living lab Stratumseind (Kanters 2015) een prachtig voorbeeld hoe dataverzameling vanuit allerlei bronnen (temperatuur, licht, gps, geur en geluid) kan leiden tot inzicht in het gedrag van mensen in de openbare ruimte en de mogelijkheden tot beïnvloeding van dat gedrag. Dat alles in het kader van beleving en veiligheid. Het creëren van een veilige omgeving heeft directe gevolgen voor een positieve beleving en daarmee een positieve uitstraling voor de stad en of een evenement.


Echter het verzamelen van die data is geen eenvoudige klus. Privacy speelt een rol en de beschikbare dataverzameltechnieken zijn ook niet allemaal even makkelijk verkrijgbaar. Maar de verantwoordelijken betrokken bij de organisaties kunnen het fenomeen van data verzameling in het kader van veiligheid (en dus beleving) niet meer negeren. Recente tragedies - de Loveparade in Duisburg in 2010, de noodlottige nieuwjaarsviering in Shanghai in 2015 en de hadj in Mekka in 2015 - kunnen niet meer worden afgedaan als ‘uitzonderlijk’. Als de verantwoordelijke organisatoren eerder hadden kunnen anticiperen op de enorme toestroom van mensen in die situaties, dan was beïnvloeding van de toestroom mogelijk geweest en had ‘over crowding’ waarschijnlijk kunnen worden voorkomen. En daar liggen nu de kansen voor event intelligence.


Data speeltuin

Het koppelen van data over verplaatsingen van bezoekers aan bijvoorbeeld routes, oppervlaktes, procescapaciteiten betekent dat er al in een heel vroeg stadium het gedrag van de bezoeker beïnvloed kan worden. Denk hierbij niet alleen aan de modaliteitskeuze (de auto of het openbaar vervoer) maar ook aan spreiding van vertrektijden, spreiding van aankomst- en vertreklocaties, de plaatsing van servicepunten, enzovoorts. Alles om te voorkomen dat te veel mensen op het zelfde moment op dezelfde plaats zijn, met alle mogelijke fatale gevolgen van dien. Toch is de interpretatie van de data is vaak nog lastig. Wanneer is er aanleiding om te reageren op de binnenkomende data? Met welke cijfers moet worden gerekend om de juiste beslissingen te nemen? Wie kent de in en outs van grote mensenstromen op evenementen en in binnensteden?


Precies deze vraagstukken worden onderzocht in een nieuwe ‘data-speeltuin’. Als alles loopt zoals gepland dan heeft de Academie Stedenbouw Logistiek en Mobiliteit van NHTV voor 1 september 2016 een eigen lab om te gaan experimenteren met het verzamelen van data. Wifitrackers, routers, lasers en videobeelden: allerlei verschillende vormen van data worden verzameld en in een computerprogramma opgezet om studenten om te leren gaan met dataverzameling en de interpretatie ervan. Een multidiscipliniare aanpak is daarbij belangrijk om geen kansen te laten liggen. In een later stadium zal de vergaarde event intelligence verder worden uitgerold bij evenementen en in binnensteden.


Links
NPO ‘Bezoekersaantallen van evenementen kloppen zelden’: http://nos.nl/op3/artikel/2080492-bezoekersaantallen-van-evenementen-kloppen-zelden.html.

Kanters. T., ‘Stratumseind Eindhoven’ (2015), https://www.facebook.com/LivingLabStratumseind/.


Over de auteur

Maarten van Rijn is docent evenementenlogistiek aan de NHTV Breda University of Applied Sciences.


Dit artikel is eerder geplaatst in het themanummer Cities & Leisure in Transition van MMNieuws dat samen met NHTV Breda is samengesteld. De komende periode plaatsen we meer artikelen uit dit themanummer op het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Meer artikelen tref je ook aan op: http://www.mmnieuws.nl/issue/cities-in-transition-leisure/


CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...