Wat maakt vakantiegangers gelukkig?
- Acht van de tien mensen zeggen dat een comfortabel bed, een pittoresk uitzicht (60%), en gratis wifi (52%) onmisbaar zijn voor vakantiegeluk.
- Een derde zegt dat verblijven in een appartement of vakantiehuis met plaatselijke bewoners hen het gelukkigst maakt, terwijl 24% zegt dat ze nieuwe mensen ontmoeten het leukst vinden.
- Australië kreeg de meeste stemmen (35%) voor de vriendelijkste en gelukkigste locals, gevolgd door Canada (33%) en Italië (29%). Nederlanders komen in de top 10 niet voor.
Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Booking.com onder 17.000 mensen uit 17 landen. Van vakantie willen we gelukkig worden en ook de voorpret is niet onbelangrijk: de meeste reizigers denken meerdere keren per dag aan hun aankomende vakantie (39%).
Blije locals maken vakantiegangers blij
De resultaten laten zien dat blije, lachende en vriendelijke locals een direct effect op het eigen geluk van reizigers heeft. Een derde van de respondenten zegt dat verblijven bij een local hen het gelukkigst maakt en een kwart zegt dat ze het ontmoeten van nieuwe mensen het leukst vinden. Dat verklaart in ieder geval voor een deel het succes van platforms als Airbnb en de populariteit van Bed & Breakfasts.
Geluk is aanstekelijk
Dit geluk is duidelijk aanstekelijk, zelfs 47% zegt dat ze een betere band krijgen met hun partner en familie als ze op vakantie zijn. De opgewekte en ontspannen inwoners van Australië (35%) staan bovenaan de lijst van gelukkigste en vriendelijkste landen, op de voet gevolgd door Canada (33%), Italië (29%), Spanje (25%), VS (24%), Thailand (20%), Japan (20%), Frankrijk (20%), Nieuw-Zeeland (20%) en Brazilië (19%).
Shawn Achor, BA, MA, Harvard, toonaangevend expert op het gebied van geluk, auteur op de New York Times-bestsellerlijst en spreker die bekend staat om zijn pleidooi voor de positieve psychologie, legt uit: "Meer dan tien jaar onderzoek heeft aangetoond dat iemand zijn manier van denken en geluk enorm aanstekelijk zijn. Zonder woorden te gebruiken kan optimisme al van invloed zijn op iemands humeur. Als je je omgeeft met positieve mensen is er een grote kans dat je de wereld ook op een positieve manier ervaart. Daarom kunnen vriendelijke locals zoveel impact hebben op de reisbeleving. Bovendien zouden we gestimuleerd moeten worden om nieuwe activiteiten zoals reizen te ondernemen, omdat een positieve instelling het de mensen om ons heen ook makkelijker maakt positief te zijn. Wetenschappelijk gezien is geluk een keuze die ons bindt.”
Wat maakt een gelukkige vakantie?
Het eerste gevoel van geluk overvalt reizigers als ze de accommodatie voor het eerst zien en ze een warm, hartelijk welkom van de receptie krijgen (38%). Daarnaast heeft een vakantie veel meer elementen die het geluksgevoel van reizigers hoog houden. Een kwart dompelt zich onder in de plaatselijke cultuur, 48% zegt dat heerlijk eten een onmisbaar ingrediënt is voor een gelukkige vakantie en bijna de helft (45%) zegt dat een adembenemende omgeving bovenaan de lijst staat.
Tabel 1: Top 10 ingredienten voor een gelukkige vakantie
Heerlijke lokale gerechten |
48% |
Het perfecte weer |
48% |
Adembenemende landschappen |
45% |
Fantastische accommodatie |
38% |
Een vlot verlopen reis |
37% |
Reizen met mijn partner |
36% |
Reizen met familie |
34% |
Een nieuw land van mijn lijstje schrappen |
26% |
Onderdompeling in de cultuur |
25% |
Waarvan worden mensen in de accommodatie gelukkig?
Natuurlijk is een geweldige vakantie
niet alleen afhankelijk van waar je heen gaat of wat je doet. Waar we
op een oor liggen heeft ook een significante invloed op hoe gelukkig
we ons voelen als we op reis zijn. Wat accommodatie betreft, staat
een comfortabel bed bovenaan de lijst om ons tevreden te houden op
vakantie (80%), gevolgd door een pittoresk beeld om elke ochtend bij
wakker te worden (60%) en gratis wifi (52%). Opvallend is sfeerverlichting in de top 10.
Tabel 2: Top 10 accommodatiewensen voor een gelukkige vakantie
Een comfortabel bed |
80% |
Een pittoresk uitzicht |
60% |
Gratis wifi |
52% |
Mooie toiletartikelen |
39% |
Zachte hoofdkussens |
35% |
Een goed roomservicemenu |
28% |
Regendouche |
25% |
Een gratis fles wijn bij aankomst |
21% |
Veel kleerhangers en kastruimte |
17% |
Sfeerverlichting |
13% |
Het onderzoek
Het onderzoek is gedaan in opdracht van Booking.com en onafhankelijk uitgevoerd met een nationaal representatieve steekproef onder 1.000 mensen in elk van de 17 markten die het afgelopen jaar minstens één keer in het binnenland of buitenland op vakantie zijn geweest. In totaal zijn er 17.157 respondenten (boven de 18 jaar) uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje, Kroatië, Rusland, de Verenigde Staten, Canada, Brazilië, China, Japan, India, Thailand, Australië en Nieuw-Zeeland. Data werd verzameld tussen 9 september en 4 oktober 2016.