Geplaatst op: 20-12-2016
Auteur: Goof Lukken
Vrijetijdskennis

De VrijetijdsTrends van 2017

Geniet-economie, retro-grenzen, digital & live realities

De VrijetijdsTrends van 2017
Bron: Shutterstock
De vrije tijd van 2017 staat in het teken van de geniet-economie, retro-grenzen en digital & live realities. Dat voorspelt trendwatcher van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken in de VrijetijdsTrends 2017.


De geniet-economie draait weer op volle toeren. We zijn daarbij op zoek naar korte en betekenisvolle belevingen. We eten meer buiten de deur en in combinatie met entertainment gaan we ook weer live shoppen (RED: Retail, Dining en Entertainment). Daarnaast zijn de grenzen weer terug. Steeds meer landen lijken zich op zichzelf te focussen. Dit begon met de Brexit en de verkiezing van Donald Trump, maar ook wij gaan onze vrije tijd vaker en meer in eigen land, regio of buurt spenderen. Bovendien zijn er grenzen aan de groei van de vrijetijdsbesteding. Amsterdam wordt overspoeld door toeristen. Tenslotte mixen we realiteiten. We beleven via VR en AR, maar ook elkaar live zien of iets meemaken, krijgt meerwaarde. In de VrijetijdsTrendHunt worden de hierboven genoemde trends aan de hand van voorbeelden concreet.


Geniet-economie

Genieten is weer helemaal terug in de vrije tijd. Nu de economische crisis voorbij lijkt te zijn, is het genieten volop terug. Samen zijn, doen en denken lijkt een belangrijke rol te hebben in de vrije tijd. Het aanbod van vrijetijdsactiviteiten blijft groeien, waarbij vernieuwende concepten zoals break-in rooms (als tegenhanger van escape rooms) of belevingen met storytelling de innovatie tonen. Waar fysiek shoppen op zijn retour lijkt, werken winkel- en stadscentra steeds meer aan de RED-methode. Dit is de combinatie van Retail (winkels met iets extra), Entertainment (evenementen, attracties of andere trekkers van bezoekers) en Dining (leuke plekken om te eten en drinken). De huidige consument is kritisch en kiest een steeds hoger kwaliteitsniveau. Aan de andere kant is ook de charme van kleinschaligheid, simpel en basic (zoals bamping = basic-camping) een succesfactor. Samen en live beleven zijn door de digitalisering het belangrijkste doel van onze vrijetijd. Net als het bevestigen van onze lifestyle.


Retro-grenzen

Na de jarenlange globalisering lijken grenzen weer retro te zijn. We zijn meer geneigd om ons voor vrije tijd binnen onze eigen landsgrenzen te oriënteren. De Engelsen begonnen met dze trend door de Brexit. Zij gaan nu meer in eigen land op vakantie. De verkiezing van Donald Trump lijkt ervoor te zorgen dat ook wereldspeler USA dit gaat doen. In Nederland blijven we eveneens meer genieten in eigen land. We beschikken over de beste leisure-infrastructuur van de wereld. Veel, veilig en dichtbij genieten zijn weer terug. De trend van lokalisering blijft succesvol. De pretparkindustrie in Nederland bloeit en musea en evenementen trekken steeds meer bezoek. Maar we lopen ook tegen grenzen aan. Amsterdam wordt overspoeld door toeristen. Het goed managen van zowel de buitenlandse als Nederlandse toeristenstroom is een uitdaging voor de komende jaren. We moeten Nederland niet zien als een land, maar als een grote stad met diverse ‘wijken’. Economisch is de gastvrijheidsindustrie een belangrijke economische pijler met 69 miljard euro omzet.


Digital en live realities

In onze vrije tijd gaan digitale en echte realities naast elkaar bestaan. Via de nu volledig geaccepteerde Virtual Reality (VR) kunnen we digitale belevingen thuis krijgen. Maar ook door de VR te mixen met realiteit, zoals in achtbanen, krijgen we nieuwe dimensies. Augmented Reality (AR) zorgt voor een extra laag in de beleving van onze vrije tijd. Door bijvoorbeeld jouw GSM te richten op gebouwen krijg je alle informatie. Live realities worden aan de ene kant gestuurd door sociale interactie (gezellig samen genieten en bijpraten). Aan de andere kant worden ze steeds grootser en intenser (zoals de nieuwste achtbanen in pretparken).


VrijetijdsTrends updates

Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met de bovengenoemde drie hoofdtrends geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn wel steeds vluchtiger en soms veelomvattend. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels een begrip in de branche en blijken vaak noodzakelijk om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie. Nieuw is dit jaar de VrijetijdsTrendhunt met mooie voorbeelden van trends met betrekking tot de vrije tijd. Daarom volgen er in 2017 regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.


VrijetijdsTrendHunt 2017


Geniet-economie

  • Glamping en Bamping: Ofwel luxe kamperen in ingerichte tenten of juist back to basic in de natuur.
  • Food: Natuurlijk, transparant en specialisme zoals de opkomts van wine-bars of haute fast food zoals de Fat Dog van topkok Ron Blaauw
  • RED: mix van Retail (winkel) Entertainment en Dining: zoals Tastycomedy, een dinershow met stand-up comedy die weer meer bezoek naar schevingen trekt. Net als de musical the Lion King of The bodyguard in Utrecht.
  • Winterland Breda, waarbij sfeer en extra activiteiten zoals ledversching, een lichtshow op de grote kerk van Breda een reden geven om het centrum van de stad te bezoeken in de maand december
  • Multigeneratie vakantie: We gaan op vakantie met het hele gezin, opa, oma, kinderen en kleinkinderen

Vriendenweekend: Met vrienden een weekendje weg

  • Aandacht en uniek: Persoonlijke aandacht verklaart het succes van kleinschalige vrijetijdsactiviteiten. Ook uniciteit maakt het verschil. Slapen in vliegtuig, raket of vogelhuisje(zoals bij de Vreemde Vogel)
  • Uitdaging: Entertainment moet uitdagend en vernieuwend zijn zoals escaperooms.

Retro-grenzen

  • Groei binnenlands toerisme in de UK: Door de komende Brexit is de pond van de Engelsen in eigen land meer waard.
  • Nederland is Leisureland: we hebben de hoogste attractiedichtheid, de meeste campings en bungalowparken per inwoner van de wereld. Combineer dit met ons rijke cultuur en historie, mooie natuur en goede infrastructuur en je hebt een top bestemming.
  • Inkomend toerisme stelt ons voor uitdagingen: Het inkomend toerisme (zowel zakelijk als vakanties) is gestegen van rond de 10 miljoen bezoekers in 2009 naar 15 miljoen in 2015. Zie ‘pretpark Amsterdam. Juist door Amsterdam meer als pretpark te managen zouden we de beleving van onze hoofdstad goed kunnen houden voor zowel de inwoners als de toerist

Digital en live realities

  • Enverserd, europa’s eerste VR-experience center: In Eindhoven ligt deze primeur voor europa. Speel spellen in de VR, of zie welke toepassingen deze nieuwe digitale techniek heeft.
  • Coastality: Combineer VR met een achtbaan en je hebt een nieuwe topbeleving o.a. te zien in Europapark en Bobbejaanland.
  • Cocoonen en cosyness: Ouwerwetse gezelligheid met bordspellen en gourmetten, het is weer helameel hip.
  • Groots en meesleepend: We gaan massal naar grootse shows als die van Guus Meeuwis en de Toppers (zomer en winteredities) of naar de Vrienden van Amstel Live. Onze top DJ’s treden op tijdens de Flying Dutch op drie verschillende locaties die ze per helikopter bereiken
Link: http://www.vrijetijdskennis.nl/home
Trefwoorden: trends

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Reacties:

    • Nog geen reacties aanwezig.

    Plaats een reactie:

    Naam:Verplicht
    E-mailadres:Verplicht
    Bericht:Verplicht
     

    Reload Image


     

    ||| Blogs |||

    28/07/20
    Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
    Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
    28/07/20
    I am the greatest!
    I am the greatest!
    28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
    Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
    14/07/20
    Destinatiemarketing in coronatijd
    Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
    30/06/20
    De serieuze business achter prikbordjes
    De serieuze business achter prikbordjes
    30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
    Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
    29/06/20
    Oost west thuis best
    Oost west thuis best
    29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
    Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    04/08/20
    Booking.com ontslaat kwart van personeel
    Booking.com gaat wereldwijd een kwart van alle banen schrappen.
    04/08/20
    Consumentenbond niet blij met communicatie rond vouchers
    De Consumentenbond is niet tevreden over de communicatie van reisorganisaties rond de vouchers die ANVR-reisorganisaties uitgeven met SGR-dekking.
    04/08/20
    Exclusief voor leden
    easyJet wil op 40% capaciteit vliegen
    Voor de komende drie maanden wil easyJet de capaciteit uitbreiden naar 40% van de vloot. Dat is 10% hoger dan aanvankelijk gepland.
    04/08/20
    Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start
    Inwoners en bezoekers die er in de provincie Utrecht veilig op uit willen, kunnen vanaf vandaag tere...
    04/08/20
    Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
    Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien.
    03/08/20
    Campagne moet publiek weer naar bioscoop trekken
    Vandaag gaat de campagne Ganaardefilm.nl van start met twee spots die te zien zijn op televisie, online en op social media. Dat is hard nodig want het publiek weet de weg naar de bioscoop nog niet te vinden.
    03/08/20
    Intensieve samenwerking tussen De Jong Intra en Oad
    De coronacrisis levert ook mooie initiatieven op. De Jong intra vakanties en Oad gaan intensief samenwerken bij de uitvoer van de busreizen. Per direct vertrekken de reizen van beide organisaties vanaf hetzelfde vertrekpunt in Zeddam.
    03/08/20
    Winactie Duitse trips bij Bever
    Winkelketen van outdoor producten Bever heeft een winactie opgezet met het Duits Verkeersburo. Vijf ...