Geplaatst op: 16-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gelderland tevreden met Girostart ondanks financieel tekort

Gelderland tevreden met Girostart ondanks financieel tekort
De start van de Giro d Italia in Gelderland heeft een verlies van vier ton opgeleverd. Dat is dinsdag bekend gemaakt tijdens de evaluatie van het wielerevenement in Papendal. De organisatie had 12,8 miljoen aan inkomsten verwacht, maar haalde uiteindelijk 12 miljoen euro binnen. Vooral de sponsorinkomsten vielen tegen. Omdat er minder is uitgegeven (12,4 miljoen euro) resteert een tekort van 0,4 miljoen euro. Dat moet worden betaald door de provincie en de gemeenten Arnhem, Apeldoorn en Nijmegen.


Toch kijkt Jan Markink, gedeputeerde sport van de provincie Gelderland tevreden terug: "De provincie Gelderland en haar organisatiepartners Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen kijken met veel genoegen terug op de start van de Giro. De doelstellingen zijn gehaald en veel positieve effecten zijn gecreëerd. In een samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en inwoners hebben we niet alleen een roze feest gevierd, maar ook voor de lange termijn mooie zaken gerealiseerd. Trots, verbondenheid en inspiratie zijn gecreëerd en gebleven dankzij dit prachtige evenement.”


De vier hoofddoelen bestonden voor de initiatiefnemers provincie Gelderland, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen uit:


  • het organiseren van een veilig en succesvol internationaal wielerevenement, dat sportief een succes is en voor alle bezoekers een groot feest is;
  • het organiseren van een attractief side events-programma ter stimulering van de wielersport in Gelderland en de culturele en maatschappelijke activiteiten rond Italië en de Giro;
  • het initiëren van een zo groot mogelijke exposure en naamsbekendheid;
  • het behalen van een zo groot mogelijke economische bestedingsimpuls.

Succesvol internationaal wielerevenement

In totaal waren 482.500 dagbezoekers getuige van de vier Girodagen in Gelderland. 121.500 bezoekers kwamen van buiten Gelderland en 42.500 bezoekers vanuit het buitenland, met name uit België, Duitsland en Italië, landen waar de toeristische sector zich op richt.


Geen incidenten

Er deden zich rondom het evenement geen incidenten voor en RCS directeur Mauro Vegni omschreef de Giro start als: "De beste buitenlandse Giro start die ooit heeft plaatsgevonden.” Het evenement werd door de bezoekers gewaardeerd met een 8,1, waarmee het op de tweede plaats staat qua waardering van alle start van grote wielerrondes die ooit hebben plaats gevonden in Nederland.


Attractief side-events programma

In de 99 dagen voorafgaand aan het evenement werden maar liefst 1.500 side events georganiseerd. Samen met de vele city dressing activiteiten kleurden zij Gelderland roze. In totaal bezochten 200.000 mensen de side events en participeerden 70.000 mensen. Het droeg bij aan betere verbindingen tussen overheid, bedrijfsleven en inwoners en een gezamenlijk gevoel van trots. Tevens is men positiever geworden over grote evenementen in de steden en de provincie.


Exposure en naamsbekendheid

De TV beelden van Giro Gelderland bereikten 72 miljoen mensen in Europa. Zij zagen 33 Gelderse iconen in de livebeelden voorbijkomen. Mede dankzij de Nederlandse successen, overheerste Giro Gelderland de nationale media. De totale PR waarde van de print en online artikelen werd door onderzoeksbureau Clip It op 34,1 miljoen gewaardeerd. 95% van alle berichten die gepubliceerd werden over de Giro Gelderland hadden een positieve toon.


Economische bestedingsimpuls

De dagbezoekers besteedden gemiddeld 29,07 Euro. De 126.500 additionele bezoekers, mensen die zonder Giro niet naar Gelderland waren gekomen, zelfs nog meer. In totaal leverden zij een impuls van € 10.192.000 aan de Gelderse economie. RCS, Ploegen en Media besteden daarnaast € 1.356.000 en € 143.000 tijdens hun verblijf. Zoals verwacht moest een deel van het projectbudget buiten Gelderland worden besteed. Hiervoor vond een correctie plaats. In zijn totaliteit komt daardoor de netto positieve bestedingsimpuls voor Gelderland op € 8.387.000. Op basis van de ‘Willingness to Pay’-methode becijferde HAN dat de immateriële waarde van de Giro Gelderland voor Nederland 50 miljoen euro bedraagt en voor Gelderland 6,5 miljoen euro.


Projectbegroting

Het budget van de projectorganisatie is uiteindelijk gesloten op € 12.462.000, waar vooraf was gerekend op een besteding van € 12.850.000. Aan de inkomstenzijde werd € 12.097.000 gerealiseerd.


Projectdirecteur Simone Richardson: "We hebben minder inkomsten gegenereerd dan vooraf begroot. Belangrijkste aanleiding is dat het bedrijfsleven door tijdsdruk niet zoveel betrokken is geraakt bij het evenement als had gekund. We hebben daar op geacteerd door de begroting omlaag te brengen, zonder daarmee de doelstellingen in gevaar te brengen.”


Trots

Jan Markink: "Wat overheerst is trots. Trots op de partners, de doorkomstgemeenten, instanties en inwoners van Gelderland die gezamenlijk voor dit grote succes hebben gezorgd. Maar vooral ook op de 1.500 vrijwilligers, variërend in leeftijd van 15 tot 80 jaar en de studenten van de Giro Academy die zo’n belangrijke bijdrage hebben geleverd. Gezamenlijk met de vier organiserende overheden en projectorganisatie hebben zij het klimaat gecreëerd om in de toekomst nog meer van deze prachtige evenementen in Gelderland te organiseren.”


De complete rapporten

Het eindrapport van de Giro Gelderland project organisatie en het HAN evaluatierapport, in samenwerking met de Radboud Universiteit, Universiteit Utrecht en Decisio, zijn te downloaden via: www.girogelderland.nl/pers

Topics:Sport
Trefwoorden: evenementen, sport, sportevenementen,

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
01/10/14
Trends & Hypes september 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/07/18
Nieuwe website voor golftoerisme in en naar Nederland
Gisteren werd de website www.PlayGolfinHolland.nl gelanceerd; een online platform en loket voor gol...
06/07/18
SnowWorld neemt 13.000 zonnepanelen in gebruik
SnowWorld heeft met de ingebruikname van 13.000 zonnepanelen een flinke duurzame stap gezet. Afgel...
26/06/18
Ibis Styles Haarlem City Hotel exclusief afgehuurd voor teams Haarlemse Honkbalweek
Ibis Styles Haarlem City Hotel is 13 tot en met 22 juli exclusief afgehuurd ten behoeve van é...
22/06/18
Acht organisaties samen in actie tegen oververhitting hardlopers
Met steeds meer warme dagen wordt oververhitting van amateursporters een steeds groter probleem. Da...
04/06/18
Invictus Games 2020 naar Den Haag
Prins Harry, de prins van Groot Britannië, beschermheer van de Invictus Games Foundation, kondigd...
31/05/18
De Maashorst verwacht dit weekend 8.000 rennende criminelen
Recreatieterrein De Maashorst wordt dit weekend omgetoverd tot gevangenisterrein van de Breakout Ru...
23/04/18
Fort Honswijk officieel geopend voor recreatie
De ‘Stelling van Honswijk’ op het Eiland van Schalkwijk in de provincie Utrecht heeft de afgelo...
19/04/18
Liberation Route organiseert Freedom Ride 2018
Profrenner Lars Boom is dit jaar ambassadeur van de Freedom Ride. De Brabander is daarmee hé...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk