Geplaatst op: 08-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Belgen ondernemen 13 miljoen zakenreizen per jaar

Belgen ondernemen 13 miljoen zakenreizen per jaar
Bron: Shutterstock
Belgen ondernemen in totaal 13,32 miljoen zakenreizen per jaar. Dat blijkt uit een online bevraging bij ruim 14.300 Belgen over hun zakelijk reisgedrag. Hierbij werden 2.900 zakenreizen geanalyseerd.

Bestemmingen

Ruim de helft van de zakenreizen van de Belgen wordt in eigen land ondernomen (6,88 miljoen). Frankrijk staat op de eerste plaats als buitenlandse bestemming (12,9%). Duitsland en Nederland volgen met respectievelijk 8% en 6,9% van de zakenreizen. De gemiddelde buitenlandse zakenreis duurt 2,7 dagen en varieert naargelang de sector en de bestemming.


Bestedingen

De Belgische zakenreismarkt is in totaal goed voor 2,8 miljard euro aan bestedingen (logies, transport, shopping, participation fee, …). 1,9 miljard hiervan gaat naar buitenlandse zakenreizen. De gemiddelde kostprijs van een zakenreis is 208 euro. Een binnenlandse kost gemiddeld 126 euro, een buitenlandse 296 euro.


Vergelijking met Nederland

Ook in Nederland wordt incidenteel onderzoek gedaan naar de markt van zakenreizen. In 2013 hebben Nederlanders bijna 8,5 miljoen zakenreizen ondernomen; circa 4,7 miljoen één- of meerdaagse zakenreizen naar het buitenland en circa
3,8 miljoen meerdaagse zakenreizen in eigen land.


Meer informatie

Dit is slechts een greep uit de resultaten van het zakenreisonderzoek bij de Belgen door wes research & strategy. Voor meer informatie over deze resultaten, kan u terecht bij Anne Verhaeghe: 050/36.71.42 of anne.verhaeghe@wes.be

Trefwoorden: zakelijk toerisme, belgie

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

22/05/15
Managing visitor pressure in urban tourism
The discussion around the balance between visitors and inhabitants is discussed frequently in the ...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
10/11/14
Trends & Hypes oktober 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
15/06/14
Trends & Hypes NRIT Media juli 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/07/18
Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vake...
02/07/18
Vanaf nu visumvrij naar China met Riksja Travel
Waar een bezoek aan China al sinds jaar en dag flink wat voeten in de aarde heeft, is het sinds vand...
02/07/18
Reizigers vanaf 1 juli nog beter beschermd
Een vakantie of een zakenreis boeken bij een ANVR-reisondernemer biedt vanaf 1 juli reizigers nog me...
09/05/18
NBTC lanceert campagne voor zakelijk toerisme
NBTC lanceert de #likeholland campagne op Nederland als zakelijke bestemming te promoten. Met...
07/05/18
Nederland wereldwijd in top 10 congresbestemmingen
Nederland behoort wederom tot de top 10 op de jaarlijkse ranglijst van The International Congress a...
21/03/18
Meeting Awards uitgereikt tijdens kennisevent
De Nationale Meeting Awards zijn gewonnen door geWoonboot, Radisson Amsterdam Airport Schiphol, Bild...
05/03/18
Helmond sluit aan bij VisitBrabant Convention Bureau
Helmond heeft zich voor wat betreft de promotie van events en congressen aangesloten bij het VisitB...
28/01/18
Louwman Museum beste evenementenlocatie van Nederland
Het Louwman Museum is uitgeroepen tot Beste Evenementenlocatie van het Jaar 2017 tijdens het Meetin...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk