Geplaatst op: 24-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Themajaar 2017 van Mondriaan tot Dutch Design gelanceerd

Themajaar 2017 van Mondriaan tot Dutch Design gelanceerd

Vandaag is in Eindhoven op de Dutch Degin Week het themajaar voor 2017 Van Mondriaan tot Dutch Design voor de Nederlandse pers gelanceerd.


Directe aanleiding voor het themajaar is de oprichting van De Stijl in 1917, met kenmerken die tot vandaag in Dutch Design te zien zijn. Om deze mijlpaal te vieren heeft NBTC Holland Marketing, samen met haar partners in de regio, 2017 uitgeroepen tot themajaar Mondriaan tot Dutch Design en werd vandaag de bijbehorende verhaallijn gepresenteerd. Voor nationale en internationale kunst- en designliefhebber is 2017 hét moment om Nederland te bezoeken en het ontdekte Nederland te verkennen.


Verleden met heden verbinden
Met dit themajaar willen de organisatoren heden en verleden met elkaar verbinden. Martijn Paulen, directeur Dutch Design Foundation: "Het themajaar gaat niet alleen over de mooie designs uit het verleden maar ook hoe je de toekomst vormgeeft.” Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag vult aan: "Nederland heeft sinds de 17e eeuw wereldberoemde kunstenaars voortgebracht als Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan. Nu het in 2017 honderd jaar geleden is dat De Stijl werd opgericht, is het een mooi moment voor een eerbetoon aan deze kunstbeweging met boegbeelden als Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Piet Mondriaan. De Stijl is tot op de dag van vandaag een inspiratiebron voor kunstenaars, architecten, vormgevers en couturiers. Met hun vernieuwende ideeën maakten de kunstenaars van De Stijl de weg vrij voor de ontwerpers van nu. De grote tentoonstellingen en vele activiteiten die tijdens dit themajaar door heel het land worden georganiseerd, laten zien dat we als Nederlanders trots mogen zijn op kunstenaars en ontwerpers, van toen en nu.”



Toeristen het andere Nederland laten zien
De verhaallijn Van Mondriaan to Dutch Design maakt onderdeel uit de van HollandCity-strategie van NBTC Holland Marketing waarmee het bureau ruimte en richting wil geven aan de groei van het inkomend toerisme. Om de druk op de toeristische hotspots van Nederland te verlichten moeten ook de regio's een internationaal profiel krijgen. Themajaren moeten daarbij fungeren als aanjager waar NBTC samen met de regio's investeert in internationale marketing. "De tentoonstellingen en evenementen vormen een mooie aanleiding voor mensen om ook minder bekende plekken en regio’s van Nederland te bezoeken”, zei Conrad van Tiggelen van NBTC.


Themajaar als opmaat voor latere jaren
Het themajaar moet volgend jaar in totaal meer dan 500.000 bezoekers trekken. Toch is het themajaar pas een eerste aanzet tot meer aandacht voor Nederlands design bij internationale toeristen. De organisatoren willen de komende jaren vooral meer cultuurtoeristen naar Nederland halen. "De cultuurtoerist besteedt bovengemiddeld veel aan zijn bezoek aan Nederland; ruim 850 euro per persoon per verblijf tegenover zo’n 470 euro van een gemiddelde toerist”, aldus van Tiggelen. De deelnemende regio's en culturele centra hopen hiermee definitief op een plekje op de internationale kalender.


Amsterdam doet niet mee
De verhaallijn doet Brabant, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland, Friesland en Groningen aan. Amsterdam doet niet mee om de drukte in de stad het hoofd te kunnen bieden. Belangrijkste tentoonstelling is in het gemeentemuseum Den Haag met de grootste collectie Mondriaan en de Stijl ter wereld.



Bart van der Leck, Composition No. 8 (1917)


Focus op Europa
Voor het themajaar van 2017 richt de marketing zich op op Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Alleen in Nederland en de twee buurlanden worden consumentencampagnes gevoerd waarbij NBTC zorgt voor die in het buitenland en de regio's de Nederlandse markt bewerken. NBTC gaat in het buitenland vooral inzetten op op het creëren awareness en richt daarom haar pijlen op de pers en online influencers. Daartoe worden in de relevante markten diverse persbijeenkomsten gecreëerd.


Intensieve samenwerking met eigen autonomie
Binnen de samenwerking is elke regio verantwoordelijk voor zijn eigen programmering en binnenlandse marketing. Er vindt landelijk wel afstemming plaats en waar mogelijk wordt gezamenlijk ingekocht. Ook wordt er nadrukkelijk naar elkaar verwezen. NBTC investeert 120.000 euro in de verhaallijn Van Mondriaan tot Dutch Design. Dit themajaar komt tot stand door een samenwerking van NBTC met uiteenlopende partners. De marketingpartners zijn Den Haag Marketing, Leiden Marketing, Museum Drachten, Toerisme Gelderland, Toerisme Utrecht / Citymarketing Amersfoort en VisitBrabant. De contentpartners zijn:


Den Haag

Gemeentemuseum Den Haag


Gelderland

Jachthuis Sint Hubertus

Kröller-Müller Museum

Museum Arnhem

Stadsmuseum Harderwijk

Villa Mondriaan


Leiden

Galerie LUMC

Museum De Lakenhal

Veenfabriek


Noord-Brabant

Dutch Design Foundation

Van Abbemuseum

TextielMuseum

De Pont museum

Nieuw Breda’s Museum

Gemeentemuseum Helmond

Sundaymorning@ekwc (Europees Keramisch Werkcentrum)

Atelier Piet Hein Eek

Cor Unum Ceramics

Studio Maarten Baas

De Ploegfabriek Bergeijk

Graphic Design Festival

Het Noordbrabants Museum

Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur

STRP Biënnale

Shine


Noord-Nederland

Museum Drachten

Rijksluchtvaartschool Eelde

Keramiekmuseum Princessehof


Utrecht/Amersfoort

Centraal Museum

Kunsthal KAdE

Mondriaanhuis Amersfoort

Rietveldpaviljoen Amersfoort

Rietveld Schröderhuis

FASadE

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/artikel/van-mondriaan-tot-dutch-design.htm
Topics:Marketing
Trefwoorden: nbtc, themajaren, marketing

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...