Leo Diepemaat: “Kamperen zit in de lift”
1 op de 5
Nederlanders is dit jaar op kampeervakantie geweest en 1 op de 10 Nederlanders
die nog niet kampeert is van plan om te gaan kamperen blijkt uit onderzoek door
onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van Jaarbeurs, BOVAG en KCI. "We zeggen
het al vele jaren, maar met dit onderzoek wordt weer eens duidelijk benadrukt
dat kamperen in de lift zit”, aldus Leo Diepemaat van de Kampeer & Caravan
Industrie (KCI). "Ook de verkoopcijfers van campers en caravans bevestigen de
uitkomsten. Met een groei in nieuwe caravanverkopen en een record aantal
campers (100.000) in Nederland is kamperen weer helemaal hot”, zegt Diepemaat
enthousiast.
Verkoopcijfers stijgen
De verkoop van nieuwe kampeerauto’s vertoont in 2016 een duidelijke stijgende
lijn: tot en met september zijn 1.343 exemplaren geregistreerd en dat is ruim
15 procent meer dan in de eerste drie kwartalen van 2015. Daarnaast verkocht de
vakhandel dit jaar tot en met september 5.321 tweedehands kampeerauto’s,
oftewel 6,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Niet alleen
campers maar ook caravans zijn populairder. In de eerste negen maanden werden
5.682 nieuwe exemplaren geregistreerd (plus ruim 8 procent). Ook gebruikte
caravans blijven het goed doen, 10.152 occasions wisselden de afgelopen drie
kwartalen via de vakhandel van eigenaar, in de maand september werd daardoor
een groei gerealiseerd van 8,5 procent ten opzichte van 2015.
Deze ontwikkelingen hebben ook een positief effect op de Kampeer en Caravan
Jaarbeurs, meldt de Jaarbeurs. Alles komt volgende week samen tijdens dit event
in de Jaarbeurs in Utrecht. Van woensdag 12 tot en met zondag 16 oktober maken
consumenten kennis met de nieuwste campers, (sta)caravans, vouwwagens, tenten,
innovaties, accessoires en nog veel meer.
www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl