Geplaatst op: 06-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland

Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland
Bron: Shutterstock

Buitenlandse autoverhuurders mogen hun service wel verbeteren en moeten veel transparanter worden. Nederlanders ergeren zich aan onvoorziene kosten zoals een verplichte verzekering, een andere auto krijgen dan waarvoor is gereserveerd en lang in de rij staan bij het ophalen.


Dat blijkt uit een onderzoek naar autohuur in het buitenland van Sunny Cars waaruit ook blijkt dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto. Dat alles is voor veel Nederlanders redenen genoeg om juist geen auto te huren. Het onderzoek biedt enorm veel aanknopingspunten om beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant en potentiële doelgroepen beter te identificeren.


Wie huren een auto en waarom?

Sunny Cars laat elk jaar Panelwizard een onderzoek uitvoeren onder Nederlanders over hun ervaringen met autohuur in het buitenland. Daaruit blijkt dat meer dan een derde (34%) van de Nederlanders de afgelopen drie jaar een auto heeft gehuurd voor een vakantie in het buitenland. Mannen, jonge vakantiegangers (25-30 jaar) en hoogopgeleiden huren het vaakst een auto in het buitenland. De belangrijkste redenen om een auto te huren zijn het gevoel van vrijheid, de flexibiliteit, onafhankelijk zijn van anderen en meer kunnen zien en beleven. Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de web


Waar boeken Nederlanders een huurauto?

Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de website van een Nederlandse autoverhuurder/bemiddelaar. Ongeveer een derde (29,3%) doet dit via de website van een buitenlandse autoverhuurder/bemiddelaar en meer dan een kwart (27,6%) pas ter plekke bij een lokale verhuurder. Bijna een kwart van de Nederlanders haalt zijn auto op bij een verhuurbalie op de airport. En één op de vier Nederlanders kiest ervoor zijn huurauto bij een stadskantoor op te halen. We houden ook wel van gemak, want 11,9% laat de huurauto afleveren bij het hotel.


Bij wie huren Nederlanders een huurauto?

Als Nederlanders een auto huren in het buitenland kloppen ze het eerst op de deur bij Hertz (42%), daarna bij Europcar (35%) en Avis (30%). Ook Budget (22%), Alamo (15%) en Sunny Cars (14%) komen in het rijtje voor. Het onderzoek laat zien dat 26,1% van de Nederlanders een autoverhuurder als Budget niet kent. Bij Sunny Cars is dat zelfs 57,4%. Maar degenen die Sunny Cars kennen zijn daar wel het meest positief over. Zo geeft 5,8% aan héél positief te zijn over het gevoel dat men heeft bij Sunny Cars en dat is meer dan in vergelijking met andere verhuurders. Bij Europcar is dat 1,7% en bij Avis 1,8%.


Waarom huren Nederlanders geen huurauto?

Hoewel het huren van een auto in het buitenland populair is en voordelen biedt, zijn er genoeg Nederlanders (66,2%) die dat om uiteenlopende redenen niet doen. Het onderzoek laat zien dat ruim een derde (40,6%) van de Nederlanders extra onvoorziene kosten, zoals brandstof of een verplichte verzekering, als irritant beschouwt, waardoor ze mogelijk het besluit nemen om (in het vervolg) geen auto (meer) te huren. . Maar liefst 73% van de Nederlanders geeft dan ook aan dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto.


Voor welke vakantielanden huren Nederlanders een auto?

De meeste auto’s worden in Spanje (34%), Griekenland (17%) en de Verenigde Staten (15%) gehuurd. Tachtig procent huurt een gewone, praktische huurauto (hatchback, coupé of sedan). Gevolgd door een MPV (Multiple Purpose Vehicle) (10%), een terreinwagen (8%), een stationwagen (8%) of een cabriolet (5%).


Waar houden Nederlanders niet van?

Nederlanders zitten niet te wachten op verrassingen bij de huur van een auto. Daarom vindt 62% het essentieel dat alle kosten zijn inbegrepen bij het huurbedrag, 58% wil een onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden, 45% vindt een schadeverzekering belangrijk en 41% wil zelf de haal- en terugbrenglocatie kiezen.

Link: http://files.smart.pr.s3-eu-west-1.amazonaws.com/6f/c374508adb11e6bbf03db5a0d10c8a/Trendrapport-Sunny-Cars.pdf
Trefwoorden: vakanties, buitenlandse vakanties, huurauto, reisbranche

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...