Geplaatst op: 23-08-2016

Zomereditie NRIT Actueel

Zomereditie NRIT Actueel

De zomervakantie is voor de meeste opleidingen weer achter de rug. In de zomerperiode staat de actualiteit op ons vakgebied niet stil. De redactie van NRIT heeft de hele zomer het nieuws op de voet gevolgd. In deze speciale onderwijseditie van NRIT Actueel een overzicht van het belangrijkste nieuws in juli en augustus 2016. Deze bieden we onze andere relaties ook graag online aan. Voor een compleet overzicht van het nieuws van de zomer kunt u natuurlijk altijd onze Kennisbank scannen.
 Onderzoek
Onderzoek

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie
Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie

De toerismesector wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Voor het tweede jaar op rij zijn de toeristische bestedingen in 2015 met circa 5 procent gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. De waarde van deze toeristische bestedingen bedraagt inmiddels 72,7 miljard euro. Vijf jaar terug was dat nog 59,5 miljard euro. Dat meldt CBS op basis van de zogenaamde Tourism Satellite Accounts (TSA). Buitenlandse toeristen hebben vorig jaar in ons land bijna 20 miljard euro uitgegeven, ruim 13 procent meer dan in het jaar daarvoor. Een van de redenen is dat er 8 procent meer toeristen naar ons land kwamen. Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienen wel aan deze boekingen. De toeristische bestedingen van Nederlandse toeristen in eigen land zijn met 2,6 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie

Stedelijk toerisme

Amsterdam scoort een 8,4 bij bezoekers
Amsterdam scoort een 8,4 bij bezoekers

Amsterdam wordt door toeristen met een 8,4 hoog gewaardeerd. Dit blijkt uit het vierjaarlijkse bezoekersonderzoek van Amsterdam Marketing dat vandaag gepresenteerd wordt. In het vorige onderzoek lag de waardering nog op een 8,1. Ook de regio scoort goed, een 8,0. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van maar liefst 12.000 respondenten uit verschillende landen wereldwijd en laat zien wie de bezoekers zijn, wat ze besteden, doen en vinden van Amsterdam en de regio. Bezoekers zijn nog steeds ontevreden over de hoge prijzen in Amsterdam. Hoewel de prijs-kwaliteitsverhouding ten opzichte van 2011 beter wordt gewaardeerd (+0,2), scoort het met een 7,1 nog steeds lager dan de meeste andere punten. In vergelijking met 2011 is het aantal bezoekers in Amsterdam met 15% gestegen en het aantal bezoekdagen bijna verdubbeld (+94%). In 2015 registreerde Amsterdam naar schatting 17 miljoen bezoekers die samen 139 miljoen bezoekdagen genereerden. Kortom: er komen meer mensen en ze blijven langer. Het onderzoek toont dat bijna de helft (45%) van de bezoekers in Amsterdam afkomstig is uit eigen land. Overigens groeit het inkomend toerisme een stuk sterker. Tussen 2012 en 2015 groeide het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam met 23% naar 10,6 miljoen. Nederlanders bleven in 2015 ruim 2 miljoen nachten in de hoofdstad slapen (+23%).
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Amsterdam scoort een 8,4 bij bezoekers

Waar of niet waar: Minder toeristen naar Amsterdam?
Waar of niet waar: Minder toeristen naar Amsterdam?

Dreiging schrikt toerist af kopte de Telegraaf gisteren. Volgens de krant komen er minder toeristen naar Amsterdam vanwege de dreiging voor terroristische aanslagen en zien hotels, musea en attracties de toeristenstroom afnemen. Vooral Amerikanen en Japanners zouden Europa en ons land mijden. Maar klopt die stelling wel? We gaan op statistisch onderzoek. We baseren ons hierbij op twee bronnen, het CBS voor wat betreft het aantal gasten in hotels en Amsterdam Marketing die het bezoek aan musea en attracties registreert. Feit is dat musea en attracties sinds april minder bezoek trekken. Groeide in het eerste kwartaal het bezoek aan musea met 7,2% en met 8,3% aan attracties, dat sloeg in april en mei om naar fors minder bezoekers. Musea trokken in april 7,3% minder bezoekers en in mei zelfs 8,7%. Ook de attracties hadden slechte maanden met 4,9% minder bezoek in april en 9,9% minder in mei. Maar met het aantal gasten in Amsterdamse hotels gaat het helemaal niet slecht, hoewel de groei wat afneemt. In de eerste vier maanden van 2016 registreerden Amsterdamse hotels 11% meer gasten waarbij april met een groei van slechts 3% de minste maand was. Dan deel drie van de stelling dat vooral Amerikanen en Japanners ons land mijden. Dat blijkt in ieder geval niet uit de statistieken. Amsterdamse hotels zagen het aantal toeristen uit de Verenigde Staten in de eerste vier maanden van 2016 met 23% groeien, in totaal 193.000. Er komen inderdaad minder toeristen uit Japan (-6%) maar dat zijn er met 17.000 in de eerste vier maanden relatief weinig. Ter vergelijking Amsterdamse hotels registreerden in die periode 1,8 miljoen buitenlandse gasten. Er komen wel fors minder toeristen uit Brazilië (-27%), Noorwegen (-14%) en Rusland (-14%). Maar deze landen zijn vanwege de relatief geringe absolute aantallen toeristen van minder belang.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Waar of niet waar: Minder toeristen naar Amsterdam?

Verblijfsrecreatie

Prijzen in reisbranche en verblijfsrecreatie onder druk
Prijzen in reisbranche en verblijfsrecreatie onder druk

De prijzen in zowel de verblijfsrecreatie als in de reisbranche staan de laatste maanden onder druk. Prijsdalingen van 10% (vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder) zijn niet ongebruikelijk. Die van hotels en dagattracties daalden niet. Bij hotels worden prijsstijgingen van meer dan 15% genoteerd en die van attracties en evenementen stegen licht. We willen aan twee tot drie maanden van dalingen nog geen grote conclusies verbinden maar de ontwikkeling is wel zorgelijk. Volgende maand komt het CBS met prijzen over juli 2016. In de verblijfsrecreatie worden al sinds april 2016 fors lagere prijzen genoteerd. De dalingen varieerden van 4% tot 11%. Bij hotels zien we een tegengestelde ontwikkeling met oplopende prijzen. De eerste maanden was de prijsstijging nog bescheiden maar vanaf maart stijgen de prijzen sterk. In bijvoorbeeld maart van index 92 (2015) naar index 110 (2016) en in juni van 103 (2015) naar 113 (2016. De prijzen van pakketreizen waren de eerste maanden van dit jaar nog stabiel maar in mei zette de daling stevig in. Toen daalde de index van 100 naar 91 naar het laagste niveau sinds mei 2012. Ook in juni noteerde het CBS fors lagere prijzen, van 99 naar 93. De entreeprijzen voor attracties en evenementen liepen in diezelfde periode licht op. Van 2012 en 2016 zien we prijsstijgingen van 7% tot 10%.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Prijzen in reisbranche en verblijfsrecreatie onder druk

Landal neemt vijf Deense parken over
Landal neemt vijf Deense parken over

Landal GreenParks heeft Dayz Resorts overgenomen. Dit Deense familiebedrijf heeft vijf bungalowparken met meer dan 1.000 vakantiehuizen op het schiereiland Jutland. Het is de eerste acquisitie van Landal in Scandinavie. Dayz Resorts blijft onder haar eigen naam opereren. De bungalowparken van beide bedrijven hebben hetzelfde karakter. Alle parken liggen middenin de natuur en bieden een brede variëteit aan faciliteiten en activiteiten. Landal heeft 78 parken met circa 12.700 huisjes en 1.450 campingplaatsen.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Landal neemt vijf Deense parken over

Markt voor recreatiewoningen trekt aan
Markt voor recreatiewoningen trekt aan

Vorig jaar zijn bijna twee maal zoveel recreatiewoningen in vergelijking met 2014 verkocht, in totaal 3.130. Ook de prijzen stegen weer, met gemiddeld 8% en dat zal de komende jaren zo blijven. Consumenten geven bij een recreatiewoning de voorkeur aan nieuwbouw. Vooral de kust is in trek. Kopers zien in recreatiewoningen een aantrekkelijke belegging maar willen er ook zelf in recreëren. Volgens de NVM heeft de markt zich na jaren van dalingen in zowel prijs als aantallen transacties, sterk hersteld. NVM baseert zich in haar rapport De Nederlandse markt voor recreatiewoningen 2016 op onderzoek bij het Kadaster en de NVM-database, eigen consumentenonderzoek en onderzoek onder makelaars.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Markt voor recreatiewoningen trekt aan

Roompot verkocht aan Franse investeerder
Roompot verkocht aan Franse investeerder

Roompot wordt overgenomen door de Franse investeerder PAI Partners. Dit bedrijf neemt de aandelen over van Gilde Buy Out Partners, BNP Paribas Fortis en kleinere aandeelhouders waaronder voormalig directeur Henk van Koeveringe. Het huidige management van Roompot blijft aan en behoudt een minderheidsaandeel in het bedrijf. Kamperland blijft de hoofdvestiging van Roompot dat in Europa marktleider wil worden. Over de overnamesom doen partijen geen mededelingen maar ligt naar alle waarschijnlijkheid tussen de 500 en 600 miljoen euro. De overname wordt in september afgerond na advies van de ondernemingsraad en vakbonden. PAI ziet veel in de hospitality- en vrijetijdsmarkt, wat een groeiende en aantrekkelijke sector is in Europa. "Wij geloven dat het vakantieparksegment zal profiteren van de langetermijntrends die op de Europese vrijetijdsmarkt aan het veranderen zijn, zoals korter wordende vakanties, de behoefte aan dichterbij gelegen bestemmingen en de toename in premium eerste klas en hoogwaardig aanbod", zegt Gaëlle d'Engremont in de PZC. Door de overname kan Roompot sneller groeien. Directeur Jurgen van Cutsem wil in Europa marktleider worden, nu is Pierre & Vacances dat. De komende vijf jaar zal het bedrijf vooral inzetten op restyling van 32 eigen parken met name in Zeeland en Noord-Holland, en strategische overnames. Van Cutsem: "De herontwikkelingsplannen voor bestaande parken kosten tientallen miljoenen euro's. Die kunnen we nu versneld uitvoeren. Na vijf jaar gaan we buiten de Benelux investeren."
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Roompot verkocht aan Franse investeerder




Ondernemen




Beleid

Tweede Kamer neemt meldplicht logiesverstrekker Airbnb aan
Tweede Kamer neemt meldplicht logiesverstrekker Airbnb aan

De Tweede Kamer heeft de motie van Tweede Kamerlid Gesthuizen (SP) aangenomen om een meldplicht in te stellen voor particuliere logiesaanbieders die via Airbnb ruimte aanbieden. De regering wordt met de motie verzocht om het mogelijk te maken dat gemeenten een meldplicht kunnen invoeren voor particulieren die logies aanbieden via een online platform. Gemeenten met een register kunnen daardoor beter handhaven waardoor consumenten beter beschermd zijn en -nu al verschuldigde- belastingen ook geïnd worden.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Tweede Kamer neemt meldplicht logiesverstrekker Airbnb aan

Jos Vranken: Investeer in de ontwikkeling, positionering en marketing van nieuwe, onderscheidende bestemmingen
Jos Vranken: Investeer in de ontwikkeling, positionering en marketing van nieuwe, onderscheidende bestemmingen

Vrijwel ieder jaar kan de Nederlandse toeristische sector de vlag uitsteken. Met dit jaar naar verwachting meer dan 15 miljoen buitenlandse toeristen is de uitgangspositie van Nederland uitstekend. Het inkomend toerisme groeit al jaren sterk. Daarin is Nederland overigens niet uniek, wereldwijd groeit het toerisme. UNWTO verwacht in 2030 wereldwijd 1,8 miljard reizigers, ten opzichte van 2015 een groei van maar liefst 50%. Het lijkt wel of toerisme is verworden van een human need tot een human right. Toerisme zorgt voor werkgelegenheid, een beter begrip voor elkaar en daarmee een betere leefwereld. Maar inkomende verblijfstoeristen, vakantiegangers in eigen land en dagtoeristen zorgen ook voor drukte op diverse plekken en het is de uitdaging hoe we die groei in goede banen kunnen leiden. Dit jaar stond op de NBTC-partnerdag in Leiden het belang van samenwerking centraal en werd de HollandCity-strategie verder uitgerold. Die drukte op toeristische hotspots vraagt volgens NBTC-directeur Jos Vranken om integrale oplossingen en interventies. Op de NBTC-partnerdag werd duidelijk dat NBTC voor zichzelf daarin een grote rol ziet weggelegd. "We kunnen de groei alleen in goede banen leiden met een geïntegreerde aanpak en niet met overigens goedbedoelde losse initiatieven", hield hij de volle zaal voor.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Jos Vranken: Investeer in de ontwikkeling, positionering en marketing van nieuwe, onderscheidende bestemmingen

Burgers gaan niet betalen voor natuurbeheer als overheid zich terugtrekt
Burgers gaan niet betalen voor natuurbeheer als overheid zich terugtrekt

Zijn Nederlanders bereid om meer bij te dragen aan natuur en landschap als de overheid zich financieel meer terugtrekt? Deze vraag stond centraal in een veldexperiment van de Wageningen Universiteit waarover onlangs ESB in haar zomernummer publiceerde. De overheid veronderstelt dat vooral de betrokken burger meer gaat participeren bij een uit het publieke domein terugtrekkende overheid. Helaas blijkt dat niet het geval te zijn. Het omgekeerde is juist aan de orde; als burgers weten dat de overheid minder gaat financieren zijn ze ook minder bereid bij te dragen. Aanleiding voor het experiment is de al ingezette omslag in het natuurbeleid waar provincies primair verantwoordelijk worden voor de natuur in Nederland, met een forse bezuinigingsopdracht en de bezuinigingen bij Staatsbosbeheer die daardoor het aandeel private financiering moet vergroten. De resultaten waren opmerkelijk. Ten eerste suggereert de studie dat burgers niet geneigd zijn aan natuurbeheer bij te dragen als de overheid minder financiert. Dit blijkt vooral het geval te zijn bij burgers die het Haagse Bos vaak bezoeken en dus betrokken zijn bij het bos. Dit is opvallend omdat het natuurbeleid vooral deze -al betrokken burgers- op het oog heeft. Het idee ‘om aan te sluiten bij deze groeiende betrokkenheid van burgers’, in combinatie met afnemende overheidsuitgaven, zou dus averechtse effecten kunnen hebben. Ten tweede zien de onderzoekers dat de bereidheid om in actie te komen niet primair van geld afhangt. Dit suggereert dat extra prikkels van de overheid (in vorm van de giftenaftrek) niet goed zouden werken. Het goede nieuws is dat de betrokkenheid van burgers bij natuurbeheer aanzienlijk is, 34 procent van de burgers deed mee. Dus de overheid hoeft burgers voor hun betrokkenheid niet per se extra stimuli te geven. Wel laat de studie zien dat de motivatie van burgers om te participeren kan worden verdrongen en dus kwetsbaar is bij bezuinigingen.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Burgers gaan niet betalen voor natuurbeheer als overheid zich terugtrekt

House of Hospitality in Amsterdam opgestart
House of Hospitality in Amsterdam opgestart

Onlangs ging op initiatief van Amsterdam Marketing, House of Hospitality Amsterdam van start, een samenwerkingsverband tussen verschillende branches die alle een verbinding hebben met hospitality en serviceverlening. Het bedrijfsleven, het beroepsonderwijs en gemeente Amsterdam voegen hun expertise en financiële middelen samen om de kennis en kunde van gastvrijheid te verhogen in de metropool. In een duurzame samenwerking is de focus gericht op het versterken van de aansluiting tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs rondom opleiden, een leven lang leren, innovatie, ondernemerschap en onderzoek in de metropoolregio Amsterdam als het gaat om hospitality.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
House of Hospitality in Amsterdam opgestart

Rijksfinanciering Green Deals stopgezet, paniek of niet?
Rijksfinanciering Green Deals stopgezet, paniek of niet?

Het was even schrikken. Het bericht dat minister Kamp van Economische Zaken de financiering van de Green Deals stopzet. Het leek ook tegenstrijdig aan het succes van de Green Deals. Gelukkig was het een storm in een glas water want de meeste Green Deals worden gerealiseerd zonder financiële steun van het rijk. Alleen in de energiesector hebben enkele deals een bijdrage van het ministerie van Economische Zaken gekregen. Dat schrijft minister Kamp van Economische Zaken in antwoord op vragen van de Tweede Kamer waarin hij nog eens uitlegt hoe hij de rol van de overheid in de Green Deals ziet: "In essentie is het instrument Green Deal bedoeld om een vorm van samenwerking te creëren tussen de rijksoverheid en partijen in de samenleving. De inbreng van de rijksoverheid in deze deals kan variëren, waarbij primair gedacht kan worden aan netwerkvorming, ondersteuning bij het interpreteren van regelgeving en in essentie het bieden van één actief aanspreekpunt waar partijen terecht kunnen."
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Rijksfinanciering Green Deals stopgezet, paniek of niet?



 

Horeca

Nederlandse horeca scoort goed in EU-perspectief
Nederlandse horeca scoort goed in EU-perspectief

De omzet van de Nederlandse horeca is de laatste jaren sterker gestegen dan gemiddeld in de Europese Unie. Na het uitbreken van de kredietcrisis daalde de horecaomzet in Nederland juist meer dan in de rest van de EU. Inmiddels ligt de horecaomzet zowel in Nederland als gemiddeld in de EU op recordhoogte. Dat meldt CBS op basis van eigen bronnen en cijfers van Eurostat. "In 2008 heeft de Nederlandse horeca een harde klap te verduren gekregen, maar het herstel was ook dusdanig, en daar mogen we met z'n allen op proostten", stelde CBS-woordvoerder Floris Jansen tevreden. In het eerste kwartaal van 2016 lag de omzet van de horeca in Nederland 24 procent boven het dieptepunt van de crisis eind 2009. In de EU steeg de omzet met gemiddeld 20 procent. De omzet van de Nederlandse horeca ligt sinds het vierde kwartaal van 2013 weer boven het niveau van voor de crisis en is sindsdien onafgebroken gestegen.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Nederlandse horeca scoort goed in EU-perspectief

ING voorziet lager groeitempo in de horeca
ING voorziet lager groeitempo in de horeca

De horeca beweegt zich naar een meer gematigd groeipad. Dat schrijft ING in haar nieuwste outlook voor de Nederlandse horeca. In 2016 ligt een omzetgroei van 3% in het verschiet. De sector is volgens ING gevoelig voor internationale onzekerheid en consumenten die de hand op de knip houden. Beide factoren laten zich door de Brexit expliciet gelden. De groeiverwachting voor 2017 is met 1,5% dan ook gematigd. Vooral in Amsterdam en Utrecht is de horeca gevoelig voor een Brexit-effect.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
ING voorziet lager groeitempo in de horeca

Versla de ota met deze 3 tips
Versla de ota met deze 3 tips

Hoteliers lijken niet zonder de online travel agent (ota) te kunnen. In sommige gevallen verloopt 95% van alle boekingen via deze derde boekingspartijen. Die vragen schrikbarend hoge commissies. Daarom drie gratis tips van expert Pieter Bayens om die hoge kostenpost te verkleinen. Pieter Bayens is oprichter van MyBookings.com. Dit is een platform met ondersteunende diensten voor hoteliers die graag meer directe boekingen willen genereren. Bayens kent deze markt goed doordat hij al jaren hotels ondersteunt bij hun online marketingactiviteiten. In de loop van het afgelopen decennium zag hij de frustratie over het hoge commissiepercentage van 15 tot 25% bij zijn klanten groeien. Een voorbeeldsommetje: wie 50 kamers tegen 100 euro per kamer verhuurt maakt per jaar ongeveer 200.000 tot 350.000 euro over naar de ota. "Als je tien jaar geleden via Google zocht naar bijvoorbeeld een hotel in Amsterdam vond je 10 hotels op de eerste pagina van de zoekresultaten. Met behulp van zoekmachineoptimalisatie kon je daar goed tussenkomen. Als je dat nu doet dan zie je eerst 10 keer een ota staan." Het lijkt daarmee een onmogelijke opgave om tegen de marketingkracht van de boekingssites te vechten. De meeste hotels denken dat het niet anders kan. Er is een ontsnappingsroute.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Versla de ota met deze 3 tips

Fors lagere bezetting in Vlaamse hotels
Fors lagere bezetting in Vlaamse hotels

Vlaamse hotels hebben nog steeds enorm veel last van de aanslagen in Brussel begin dit jaar. De bezettingsgraad van Vlaamse hotelkamers ligt tot en met juli 2016 nog altijd 4,6 procentpunt lager dan in dezelfde periode in 2015. Vooral Brussel en Brugge krijgen rake klappen. De provincie Limburg doet het juist goed. Konden Brugse hotels tot en met juli 2015 nog een mooie gemiddelde kamerbezetting van 72,1% noteren, dat daalde in 2016 naar 59,8%, een daling van maar liefst 12,3 procentpunt. In Brussel is het leed nog veel erger. Daar daalde tot en met juni 2016 (meest recente cijfers) de kamerbezetting met 19,5 procentpunt naar 66,3%. De aanslagen in Brussel trekken het toerisme in vrijwel geheel Vlaanderen omlaag. Vlaamse hotels noteerden tot en met juli 2016 een kamerbezettingsgraad van 58,3% waar dat een jaar eerder nog 62,9% was. De hardste klappen krijgen de zogenaamde kunststeden waar de bezetting met 8,9 procentpunt daalde, gevolgd door de kust met -4 procentpunt. De Vlaamse regio deed het nog relatief goed met een kleine achteruitgang in bezetting van 0,5 procentpunt.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Fors lagere bezetting in Vlaamse hotels

Ondernemersvertrouwen in horeca daalt
Ondernemersvertrouwen in horeca daalt

Het ondernemersvertrouwen is ook aan het begin van het derde kwartaal positief. De stemmingsindicator van ondernemend Nederland is nu meer dan tweeënhalf jaar positief. Het vertrouwen van ondernemers in de horeca is gedaald. Het ondernemersvertrouwen komt aan het begin van het derde kwartaal uit op 7,9. De stemming kwam weliswaar iets lager uit dan in het tweede kwartaal maar ligt ruimschoots boven het gemiddelde sinds de start van de waarneming in 2008. Sinds begin 2014 zijn de ondernemers onafgebroken positief gestemd.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Ondernemersvertrouwen in horeca daalt

Vakanties

Laten jongeren Nederland vakantieland links liggen?
Laten jongeren Nederland vakantieland links liggen?

Jongeren laten Nederland als vakantiebestemming steeds meer links liggen. Nederland verloor tussen 2013 en 2015 maar liefst een half miljoen vakantievierende jongeren (13 tot 25 jaar). De veel gehoorde conclusie dat ze vanwege nieuwe alcoholwetgeving naar het buitenland zijn vertrokken, is te eenvoudig en wordt niet door cijfers ondersteund. Op 1 januari 2014 werd de verkoop van alcohol aan jongeren in Nederland aan banden gelegd. Pas vanaf 18 jaar mogen jongeren alcohol kopen. Ze mogen bovendien in openbare gelegenheden ook geen alcohol bij zich hebben. Omdat de boetes nogal fors zijn is het voor jongeren lastig om aan alcohol te komen. De Nederlandse recreatiebranche vreesde indertijd dat jongeren Nederland als vakantiebestemming links zouden laten liggen. We zijn nu twee jaar verder en die vrees blijkt bewaarheid maar of de alcoholwetgeving daar de enige oorzaak van is, valt te betwijfelen. Het aantal binnenlandse vakanties van jongeren daalde tussen 2013 (het laatste alcoholjaar) en 2015 met 31%. Gingen in 2013 nog 810.000 jongeren van 13 tot 18 jaar in Nederland op vakantie, dat waren er in 2015 nog maar 562.000. Opvallend is dat Nederland bij jongeren van 18 tot 25 jaar in die periode ook minder populair is geworden (-31%, van 1,025 miljoen naar 709.000). Zij hadden geen last van de nieuwe wetgeving maar zijn ook minder in eigen land op vakantie gegaan. De alcoholwetgeving is bij de achteruitgang van binnenlandse jongerenvakantie niet als enige schuldige aan te wijzen maar heeft wellicht wel als kathalisator gewerkt. Feit is dat Nederland in twee jaar tijd ruim een half miljoen vakantievierende jongeren in kwijtgeraakt.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Laten jongeren Nederland vakantieland links liggen?

Toerisme

NBTC en Toerisme Vlaanderen intensiveren samenwerking
NBTC en Toerisme Vlaanderen intensiveren samenwerking

NBTC Holland Marketing en Toerisme Vlaanderen gaan intensiever samenwerken. Jos Vranken (NBTC) en Peter de Wilde (Toerisme Vlaanderen) hebben daartoe vrijdagmiddag in het Mauritshuis in Den Haag een intentieverklaring tot nadere samenwerking getekend. Ook Vlaams minister van toerisme Ben Weyts, die voor een andere afspraak al in Den Haag was, woonde de ondertekening bij. Vanwege een uitgelopen ministerraad moest de Nederlandse minister van Economische Zaken, Henk Kamp, helaas verstek laten gaan. Eerste samenwerkingsproject binnen deze overeenkomst is het verbinden van de Nederlandse verhaallijn rond de Gouden Eeuw met die van de Vlaamse Meesters. Het is niet de eerste samenwerking tussen NBTC en Toerisme Vlaanderen. Beide organisaties bewerken sinds 2011 samen vanuit één kantoor de Japanse markt.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
NBTC en Toerisme Vlaanderen intensiveren samenwerking

Internationaal toerisme groeit eerste maanden van 2016 sterk
Internationaal toerisme groeit eerste maanden van 2016 sterk

Het toerisme blijft wereldwijd sterk groeien. De eerste vier maanden van dit jaar met 5,3%. Dat rapporteert de UNWTO in haar nieuwste World Tourism Barometer. Bestemmingen ontvingen tussen januari en april 2016 in totaal 348 miljoen toeristen, 18 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar (+5,3%). Het toerisme groeit al zeven jaar op rij, vorig jaar met 4,6%. Nederland doet het bovengemiddeld goed. UNWTO verwacht dat over heel 2006 internationaal toerisme met 3,5% tot 4,5% zal groeien. Dat is nog steeds boven de lange termijn verwachting van de organisatie waarin tussen 2010 en 2020 een gemiddelde jaarlijkse groei van 3% wordt verwacht. UNWTO verwacht dat tussen mei en augustus ongeveer 500 miljoen toeristen op reis zullen gaan, dat 41% van alle toeristen per jaar. De grootste toeristenmarkt ter wereld, Europa, wist met 4% meer toeristen een mooie groei vast te houden. De sterkste groei noteerde UNWTO in Noord- en Centraal Europa (beiden +6%) gevolgd door Zuid- en Mediterraan Europa (+4%) en West-Europa (+3%). Binnen West-Europa deed Nederland het bovengemiddeld goed met een groei van 7%.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Internationaal toerisme groeit eerste maanden van 2016 sterk

Turks toerisme krijgt klap op klap
Turks toerisme krijgt klap op klap

Het toerisme naar Turkije blijft maar achteruitlopen. In juni 2016 zakte het aantal buitenlandse bezoekers met 41% in vergelijking met juni 2015. Turkije verwelkomde de eerste zes maanden van dit jaar 10,7 miljoen buitenlandse toeristen. Vorig jaar waren het diezelfde periode bijna 15 miljoen. Het land raakte daarmee bijna een derde van het aantal buitenlandse toeristen kwijt. De achteruitgang neemt gestaag toe. In maart bedroeg de daling 13%, in april 28%, in mei 35% en in juni 41%. Met de mislukte couppoging in juli zijn de verwachtingen voor de tweede jaarhelft van 2016 zeker niet beter geworden. Direct na de mislukte coup kwamen de boekingen vanuit Nederland verder onder druk te staan. Zowel KLM als Corendon zagen direct het aantal boekingen verminderen.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Turks toerisme krijgt klap op klap

NBTC past groeiverwachting voor inkomend toerisme aan
NBTC past groeiverwachting voor inkomend toerisme aan

NBTC Holland Marketing past vanwege de internationale instabiliteit, de terreurdreiging en signalen uit de branche haar groeiverwachting op deelmarkten aan. De totale verwachting voor het inkomend toerisme (+3%) blijft wel gehandhaafd. Vanuit Europa en Amerika zet de groei door maar vanuit Aziatische markt is NBTC minder positief over de groei van het aantal toeristen uit Japan en China. De voorlopige CBS-cijfers voor de eerste vier maanden van 2016 laten een groei zien voor het inkomend toerisme van maar liefst acht procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Een verklaring hiervoor is dat in veel herkomstlanden de economie aantrekt in combinatie met de relatief goedkope euro. Daarnaast heeft de tentoonstelling in het kader van het Jeroen Bosch-jaar veel buitenlands bezoek getrokken en was er een groeiend aantal vliegverbindingen met Nederland. Lees ook onze statistische analyse over het eerste kwartaal.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
NBTC past groeiverwachting voor inkomend toerisme aan

Evenementen

Wat zijn de sterke merken in de Nederlandse evenementensector?
Wat zijn de sterke merken in de Nederlandse evenementensector?

Van alle evenementen heeft SAIL Amsterdam na Pinkpop en de Huishoudbeurs het sterkste merk in de Nederlandse evenementensector. De Gay Pride het meest onderscheidend maar is na 21 jaar nog steeds niet ingeburgerd bij de gemiddelde Nederlander. Andere non-conformistische culturele festivals, zoals Oerol weten wel de harten van de Nederlanders te veroveren. In Amsterdam worden veruit de meeste evenementen met een nationale uitstraling georganiseerd. Voor de beste sfeer en horeca moet je dan weer bij de Vierdaagsefeesten in Nijmegen zijn en de sterkste groeiverwachting heeft de Vakantiebeurs. Dit blijkt uit het Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.600 Nederlanders. SAIL Amsterdam is het populairste evenement, gevolgd door Pinkpop en de Huishoudbeurs.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Wat zijn de sterke merken in de Nederlandse evenementensector?

Evenementenhal overgenomen door Belgische Artexis Easyfairs
Evenementenhal overgenomen door Belgische Artexis Easyfairs

Evenementenhal, met drie locaties in Nederland, wordt overgenomen door het Belgische Artexis Easyfairs. Onder de beurzen van Evenementenhal vallen ook beurzen en congressen in het vakgebied leisure, gastvrijheid en toerisme. Artexis Easyfairs, de Brusselse organisator van beurzen en beheerder van expohallen en congresgebouwen, heeft zijn eventlocaties en evenementen portfolio aanzienlijk uitgebreid met de overname van Evenementenhal, dat maar liefst 78 events organiseert en 3 eventlocaties uitbaat in Nederland. Hiermee komt het portfolio van Artexis Easyfairs op 11 eventlocaties (240.000 m²) en meer dan 200 evenementen.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Evenementenhal overgenomen door Belgische Artexis Easyfairs

Festivalsector trekt recordaantal bezoeken in 2015
Festivalsector trekt recordaantal bezoeken in 2015

In 2015 nam het aantal festivals met 4,5% toe naar 837 festivals. Parallel aan de festivalgroei, nam ook het bezoekaantal toe met bijna 3%. In 2015 bezocht een record aantal mensen de Nederlandse festivals (ruim 23 miljoen bezoeken). Bovenstaande feiten zijn afkomstig uit de branchecijfers kunst- en cultuurfestivals over 2015 die onderzoeksbureau Respons deze week heeft opgesteld voor de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) en Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF). Door een toename in het aantal festivals en door een verschuiving van kleinschalige naar middelgrote festivals, zijn de festivalbezoeken met 2,7% gestegen. Muziekfestivals trekken met 14,4 miljoen de meeste bezoeken. De bestedingen in deze festivalcategorie zijn vorig jaar met 9,0% gestegen naar € 513,1 miljoen (76% van totale festivalbestedingen). De gemiddelde besteding van een muziekfestivalbezoeker komt uit op € 37 per festival.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Festivalsector trekt recordaantal bezoeken in 2015

Reisbranche

Reisbranche ziet rol in reisbelevenissen maken en geluksgevoel bieden
Reisbranche ziet rol in reisbelevenissen maken en geluksgevoel bieden

Met het sterk veranderen van ‘de wereld’, die de komende jaren verder te maken krijgt met politieke onveiligheid, milieubewuster reizen, klimaatverandering en digitalisering, verandert ook het reisgedrag; van zowel de vakantieganger als de zakenreiziger. Volgens het Travel Experience Tomorrow rapport van reisbrancheorganisatie ANVR lijkt er in de toekomst een rol weggelegd voor reisondernemers die mensen op weg helpen geluk te ervaren en reisbelevenissen aanbieden die aansluiten bij de nieuwe behoeften van de reiziger. De ANVR, branchevereniging met ongeveer 275 touroperators en ruim 1000 reisbureaus, heeft samen met trendwatcher CherryLAB onderzoek gedaan en komt met het Travel Experience Tomorrow rapport. Wat willen reizigers tijdens hun vakantie of zakenreis beleven of ervaren, waar hebben zij behoefte aan, wat drijft hen? "De reisbehoeftes -waarom mensen willen reizen- maken duidelijk dat over 10 jaar niet meer de bestemming centraal staat, maar dat de reiziger veel meer waarde hecht aan zijn reisbeleving. Reisondernemingen ‘anno 2025’ zullen dan ook niet meer denken in traditionele doelgroepen. Zij komen met reisbelevingen die niet afhankelijk zijn van leeftijd, geslacht, opleiding of inkomen, maar gebaseerd zijn op iemands passie of behoefte", vertelt Frank Oostdam, directeur van de 50-jarige ANVR.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Reisbranche ziet rol in reisbelevenissen maken en geluksgevoel bieden

Reisondernemers positief gestemd bij eerste indexmeting
Reisondernemers positief gestemd bij eerste indexmeting

Het vertrouwen van ondernemers in de reiswereld ligt beduidend hoger dan dat van andere ondernemers in zakelijke dienstverlenende sectoren, laten de eerste resultaten van ‘Trust in travel’ zien. Dit terwijl de reisbranche in deze tijd toch regelmatig te maken heeft met een wereld die soms in brand lijkt te staan, meldt ANVR. Zijn de ondernemers te optimistisch of gaat het echt goed met de reiswereld? Ruim 70 tot 80% van de deelnemende reisondernemers kijkt terug op een daadwerkelijke groei in de afgelopen wintermaanden ten opzichte van het winterseizoen een jaar eerder. Per saldo, het verschil tussen reisondernemers die meer of juist minder scoren, komt de index uit op 20, terwijl andere zakelijke dienstverlenende sectoren blijven steken op 12,5.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Reisondernemers positief gestemd bij eerste indexmeting

Nederlanders brengen veel tijd door op Airbnb-sites, TripAdvisor mobiel best bezocht
Nederlanders brengen veel tijd door op Airbnb-sites, TripAdvisor mobiel best bezocht

Nederlanders brengen relatief veel tijd door op Airbnb-sites, gemiddeld 13,6 minuten, het een na hoogste van Europa. Op de mobiele markt is Tripadvisor verreweg de grootste reissite met veel unieke bezoekers. Dat heeft comScore onderzocht. Zij verwerken iedere maand meer dan 1,6 biljoen interacties uit 172 verschillende landen. Reiswebsites zijn in de aanloop naar de zomer geliefd. Met 8 miljoen unieke bezoekers bereikten reiswebsites in juni 2016 60% van het Nederlandse publiek. In totaal werden alle sites in deze categorie meer dan 57 miljoen keer bezocht. Iedere bezoeker bezocht in juni gemiddeld zeven keer een reiswebsite. Via smartphones en tablets hadden reissites 1,3 miljoen unieke bezoekers in de eerste maand van de zomer. Nederlanders hebben het op en na hoogste engagement op Airbnb-sites van heel Europa. Gemiddeld brengen ze 13,6 minuten door op de website: 2,3 keer zo veel als op sites in de categorie hotels in juni 2016. Op de mobiele markt is TripAdvisor verreweg de grootste reiswebsite qua unieke bezoekers in juni 2016 met 7 keer zo veel unieke bezoekers als de op een na grootste speler in de Nederlandse rangschikking.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Nederlanders brengen veel tijd door op Airbnb-sites, TripAdvisor mobiel best bezocht

Attractieparken

Kortingsacties voor attractieparken ongekend populair
Kortingsacties voor attractieparken ongekend populair

Een entreeticket voor één van de zeven grootste Nederlandse attractieparken is gemiddeld 2,7% duurder geworden. Dat is flink meer dan de inflatie. Door online te bestellen, gebruik te maken van kortingsacties of zelf eten mee te nemen kunnen bezoekers geld besparen. Twee derde van de pretparkbezoekers (68%) maakt altijd of vaak gebruik van kortingsacties bij een bezoek aan een pretpark, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder 57.200 respondenten per dag. Een gezin met kinderen spendeert in totaal gemiddeld ruim 100 euro aan een pretpark-uitstapje. Pretparken zijn het afgelopen jaar opnieuw in prijs gestegen. ING onderzocht de prijzen van de Efteling, Walibi, Slagharen, Toverland, Hellendoorn en Duinrell. Inmiddels kost een entreeticket voor één van de zeven grote parken aan het loket gemiddeld ruim 32 euro. Dat is bijna een euro meer dan vorig jaar. Deze prijsstijging van 2,7% is flink hoger dan de inflatie. Die ligt momenteel rond de 0,0%. Eén van de verklaringen voor de bovengemiddelde prijsstijging van pretparken is dat ze doorlopend investeren in nieuwe attracties om bezoekers een mooie ervaring te bezorgen. Deze investeringen willen zij natuurlijk op de één of andere manier terugverdienen. Zo verhoogde Walibi Holland de reguliere entreeprijs van 32,50 naar 35,50, maar konden bezoekers hiervoor wel de dit jaar nieuw geopende achtbaan ‘Lost Gravity’ trotseren.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Kortingsacties voor attractieparken ongekend populair

Escaperooms in Nederland erg populair
Escaperooms in Nederland erg populair

Gisteren kwam Escape Rooms Nederland met het nieuws naar buiten dat ons land wereldwijd de meeste escaperooms per vierkante meter heeft. Dat is in ons kleine landje met een hoge attractiedichtheid geen wereldschokkende nieuws. Feit blijft dat dit fenomeen hard gegroeid is. In 2013 waren er nog maar 5 escaperooms in ons land. Inmiddels zijn er in Nederland 405 escaperooms op meer dan 220 verschillende locaties. Eind 2015 schreven wij over de ontwikkelingen bij de escaperooms van de Voltage in Tilburg en begin dit jaar kwam van Spronsen met een regionale analyse. Wereldwijd zijn er naar schatting 10.000 escaperooms. De meeste escaperooms treffen we aan in Rusland (2.100), gevolgd door de VS (1.245) en China (890). Dichter bij huis zien we dat België er 88 heeft, Duitsland 371 en Frankrijk 389. Dagelijks worden meer dan 10 escaperooms per dag geopend.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Escaperooms in Nederland erg populair

Is Wildlands al een Adventure Zoo?
Is Wildlands al een Adventure Zoo?

Eind juli ging ik voor het tweede jaar op rij op reis met college Hans van Leeuwen van Pleisureworld. Bleven we vorig jaar in de regio Apeldoorn, dit jaar ging de tweedaagse trip naar Drenthe en Groningen. We bezochten de nieuwe dierentuin in Emmen, excuus een themapark met dieren, waar we op excursie gingen, Outdoor Adventurepark Joytime, Hof van Saksen en Landgoed Tenaxx. We bleven slapen in Hotel Ten Cate waar een bijzonder kunstenaarscollectief groots aan de slag was gegaan. In een serie artikelen en blogs doe ik verslag van de trip. Hans van Leeuwen heeft ook een blog geschreven, die lees je hier. Eerste stop was het gloednieuwe Wildlands Adventure Zoo in Emmen. Natuurlijk vinden we het allemaal een dierentuin maar in Emmen spreken ze liever over een themapark met dieren. Bovendien bezoeken we het park niet maar gaan we op expeditie. Dat schept hoge verwachtingen en het is natuurlijk de vraag of die worden waargemaakt.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Is Wildlands al een Adventure Zoo?

Weer

KNMI: geen mooie zomer
KNMI: geen mooie zomer

We klagen als Nederlanders snel over het weer. Dan is het weer te warm, te koud, of te nat of te droog. Aan negatieve formuleringen geen gebrek. Ook over deze zomer. Toch hebben de negatievelingen objectief gezien dit jaar gelijk. Dat meldt het KNMI. Aan warmte geen gebrek maar toch is deze wisselvallige zomer voor velen teleurstellend. Een langere periode met standvastig weer zit er nog altijd niet in en over twee weken eindigt de meteorologische zomer alweer. Het aantal mooie dagen blijft dit jaar ver achter bij het langjarig gemiddelde. Vrijwel dagelijks viel er ergens in het land wel regen. Het KNMI houdt statistieken bij van het aantal mooi-weerdagen, de zogenaamde ADS-dagen. Een ADS-dag is een zonnige en nagenoeg droge dag met een bovennormale temperatuur. Gewoonlijk telt de zomer 20 ADS-dagen, deze zomer tot nu toe slechts 7, drie in juni en vier in juli. Ook het voorjaar telde weinig mooie dagen waardoor de teller voor dit jaar op 20 staat, terwijl dat er gemiddeld 50 per jaar zijn. De komende weken komen er waarschijnlijk nog een aantal bij maar voorlopig is dit het kleinste aantal sinds 1996. Toen leverde het hele jaar 27 mooi-weerdagen op.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
KNMI: geen mooie zomer

Dagrecreatie

Grote Duitse markt aan dagtrips
Grote Duitse markt aan dagtrips

Inwoners van de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen maakten vorig jaar 46,8 miljoen dagtochten naar Nederland. Tijdens hun trips gaven ze ongeveer 85 euro per persoon uit, in totaal bijna 4 miljard euro. Dat maakt de dagtochten vanuit Duitsland tot een grote en kansrijke markt. Limburg krijgt de meeste Duitse dagtrippers over de vloer en bij meer dan de helft van de dagtrips van Duitsers stond winkelen in een binnenstad op het programma. NBTC Holland Marketing wilde inzicht krijgen in het aantal dagtochten dat vanuit Duitsland naar Nederland wordt ondernomen en in de economische waarde van die trips. NBTC hield daarom een onderzoek onder ruim 6.700 inwoners van Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. Uit het onderzoek bleek onder andere dat Limburg de populairste Nederlandse provincie is voor een dagtocht vanuit de Duitse grensregio’s. 31 procent van alle dagjes uit had Limburg als bestemming. Op plaats twee en drie volgden Noord-Holland (14%) en Overijssel (10%). Dat komt mede door de korte reisafstand van Duitsland naar Limburg en Overijssel. Amsterdam was in Noord-Holland de grootste trekker. Steden blijken de belangrijkste redenen voor een dagtocht en vooral winkelen is populair. Bij meer dan de helft van alle dagtrips (52%) stond winkelen in een binnenstad op het programma. Daarnaast gingen de dagtrippers vaak uit eten (39%) en de steden zelf werden bezocht tijdens 37 procent van de dagtochten.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Grote Duitse markt aan dagtrips

Luchtvaart

Groei Europese luchtvaart vlakt af
Groei Europese luchtvaart vlakt af

De groei van het aantal passagiers op Europese luchthavens zwakt af. Zagen de luchthavens in het eerste kwartaal nog een groei van 8,2%, dat liep in het tweede kwartaal terug naar 4,9%. Dat heeft de Airport Council International Europe (ACI) bekend gemaakt. Deze organisatie analyseerde de passagiersaantallen op luchthavens in de Europese Unie. De groei liep terug vanwege geopolitieke instabiliteit en terroristische aanslagen in Europa. In het eerste halfjaar van 2016 verwerkten de Europese luchthavens 6,2% meer passagiers.
Lees verder op: www.nritmedia.nl
Groei Europese luchtvaart vlakt af

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





    ||| Nieuws |||

    27/03/24
    Uitbreiding KLM-busdienst
    Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
    27/03/24
    My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
    De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
    27/03/24
    Exclusief voor leden
    Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
    Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
    26/03/24
    Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
    Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
    26/03/24
    Reiziger wil directe vlucht
    Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
    26/03/24
    Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
    Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
    25/03/24
    Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
    Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
    25/03/24
    Exclusief voor leden
    Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
    Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

    ||| Agenda |||

    18/04/24
    18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
    Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
    14/05/24
    14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
    Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
    05/06/24 t/m 07-06-24
    05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
    Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
    11/06/24
    11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
    Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
    24/06/24 t/m 26-06-24
    24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
    Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...