Geplaatst op: 22-07-2016
Auteur: Wouter de Waal
VVV Texel

7x Praktijk van productpositie naar klantervaring in toerisme

Contentmarketing: de Heilige Graal in Destinatiemarketing

7x Praktijk van productpositie naar klantervaring in toerisme

Wouter de Waal, directeur VVV Texel is in de afgelopen jaren bijna helemaal overgestapt naar contentmarketing. Hij wil graag zijn ervaringen en 7 praktijkvoorbeelden delen.


Verkocht ik maar Pindakaas

Ik heb weleens geschreven dat het gemakkelijker is pindakaas te verkopen dan een gebied of regio. Dat komt door de gelaagdheid van de gebieden. Een gebied bestaat niet uit het gebied alleen, maar uit een groot aantal onderliggende, kleinere gebieden. Van regio, naar stad, naar een dorp, straat en bedrijf. En elk gebied heeft zijn eigen belang, mening, budget en ambitie. Dat maakt het voor grotere gebieden vaak lastig om effectief marketing te bedrijven. Hordes wethouders, statenleden, ambtenaren, ondernemers en anders betrokkenen zien zich als specialist en hebben vaak een mening. Welkom in de wereld van destinatiemarketing.

Verkoop je pindakaas, dan maak je een rechttoe rechtaan marketing en het communicatieplan, budget erbij en klaar. De potten vliegen de deur uit. Inmiddels ben ik niet meer zo overtuigd van mijn mening. Steker nog, ik ben heel blij dat ik een gebied mag verkopen in plaats van een pot pindakaas.


Overkill

We leven in een door communicatie en commerciële boodschappen overheerste wereld. Tel je ook productverpakkingen als reclame, dan komen Nederlanders volgens berekeningen van mediaspecialist John Faasse gemiddeld 1.546 promotie-uitingen per dag tegen. Het helpt niet meer om te zeggen hoe geweldig je bent. Dat valt niet meer op ...

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Reacties:

    • Nog geen reacties aanwezig.

    Plaats een reactie:

    Naam:Verplicht
    E-mailadres:Verplicht
    Bericht:Verplicht
     

    Reload Image


     
    Vacature


    ||| Blogs |||

    12/06/19
    Slapen in een gevangenis over de grens!
    Slapen in een gevangenis over de grens!
    12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
    Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
    11/06/19
    Ik google, jij googlet en wij googlen
    Ik google, jij googlet en wij googlen
    11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
    Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
    28/05/19
    Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
    Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
    28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
    Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
    08/04/19
    2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
    2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
    18/03/19
    Een community voor marketingvraagstukken?
    Een community voor marketingvraagstukken?
    18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
    Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    14/06/19
    Eerste caravan met energielabel
    Als eerste caravan ooit heeft het model Shelter van Kip een energielabel gekregen.
    14/06/19
    Nieuwe sluis Kornwerderzand enorme opsteker voor superjachtbouw
    De superjachtbouw in Noord-Nederland krijgt een enorme impuls nu de financiering voor de nieuwe sluis bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk rond is.
    12/06/19
    Waterspel & de attractiewaarde van De Krim
    Hoe kun je als sport- en recreatiebedrijf aantrekkelijk en relevant blijven voor bezoekers en proactief, jaarrond, bezoekersaantallen te beïnvloeden.
    12/06/19
    TUI zet Escape Room in voor laatboekers
    Om laatboekers te helpen bij hun vakantiekeuze heeft TUI een pop-up Escape Room gemaakt die de in juni op tour door Nederland gaat.
    11/06/19
    Directie Eijsink verwelkomt CTO Hans Gringhuis
    Het voorheen driekoppige directieteam van automatiseringsspecialist Eijsink is vanaf vandaag uitgebr...
    11/06/19
    De 100 grootste horecabedrijven van Nederland
    McDonald’s is wederom het grootste horecabedrijf van Nederland. Op plaatsen twee en drie staan net als vorig jaar Van der Valk en Landal GreenParks. Dat blijkt uit de Top 100 van Misset Horeca.
    11/06/19
    Programma Sportstimulering en Revalidatie aan Zee gelanceerd
    Met het programma Sportstimulering en Revalidatie aan Zee moet sporten op het Scheveningse strand de komende twee jaar ook mogelijk worden voor minder voor de hand liggende groepen.
    11/06/19
    Slapen bij Avonturenboerderij Molenwaard
    Dagattractie Avonturenboerderij Molenwaard wordt twee nachten ook kampeerboerderij. Ook de vaste karakters Fien en Teun blijven slapen. Er is plaats voor maximaal 100 gasten.
    Partners
    Breda University of Applied Sciences
    Initiatiefnemers
    NRIT Media
    Vrijetijdsnetwerk