Geplaatst op: 22-07-2016
Auteur: Wouter de Waal
VVV Texel

7x Praktijk van productpositie naar klantervaring in toerisme

Contentmarketing: de Heilige Graal in Destinatiemarketing

7x Praktijk van productpositie naar klantervaring in toerisme

Wouter de Waal, directeur VVV Texel is in de afgelopen jaren bijna helemaal overgestapt naar contentmarketing. Hij wil graag zijn ervaringen en 7 praktijkvoorbeelden delen.


Verkocht ik maar Pindakaas

Ik heb weleens geschreven dat het gemakkelijker is pindakaas te verkopen dan een gebied of regio. Dat komt door de gelaagdheid van de gebieden. Een gebied bestaat niet uit het gebied alleen, maar uit een groot aantal onderliggende, kleinere gebieden. Van regio, naar stad, naar een dorp, straat en bedrijf. En elk gebied heeft zijn eigen belang, mening, budget en ambitie. Dat maakt het voor grotere gebieden vaak lastig om effectief marketing te bedrijven. Hordes wethouders, statenleden, ambtenaren, ondernemers en anders betrokkenen zien zich als specialist en hebben vaak een mening. Welkom in de wereld van destinatiemarketing.

Verkoop je pindakaas, dan maak je een rechttoe rechtaan marketing en het communicatieplan, budget erbij en klaar. De potten vliegen de deur uit. Inmiddels ben ik niet meer zo overtuigd van mijn mening. Steker nog, ik ben heel blij dat ik een gebied mag verkopen in plaats van een pot pindakaas.


Overkill

We leven in een door communicatie en commerciële boodschappen overheerste wereld. Tel je ook productverpakkingen als reclame, dan komen Nederlanders volgens berekeningen van mediaspecialist John Faasse gemiddeld 1.546 promotie-uitingen per dag tegen. Het helpt niet meer om te zeggen hoe geweldig je bent. Dat valt niet meer op ...

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Reacties:

    • Nog geen reacties aanwezig.

    Plaats een reactie:

    Naam:Verplicht
    E-mailadres:Verplicht
    Bericht:Verplicht
     

    Reload Image


     
         

    ||| Blogs |||

    10/10/19
    Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
    Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
    10/09/19
    WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
    De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
    06/09/19
    Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
    Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
    03/09/19
    Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
    Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
    24/07/19
    Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
    Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    17/10/19
    Livestream congres Gebruiksvriendelijke festivals
    Wellicht herken je het wel. Het beeld van een festivalweide bezaaid met duizenden kapotte plastic be...
    17/10/19
    Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
    Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijve...
    17/10/19
    Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid
    Bedrijven en overheden nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid. Hoe effectief die maatregelen zi...
    17/10/19
    Paul Beck van directeur Efteling, Endemol, Autostadt, Floriade en Sochi Park naar missionaris voor Stichting Tekenbeetziekten
    Paul Beck, vooral bekend als directeur van de Efteling en de Floriade in Venlo, is in Nederland al enige tijd voor vakgenoten buiten beeld. Dat had een vervelende reden want Beck heeft de ziekte van Lyme opgelopen die hem zelfs enige tijd in de rolstoel bracht. Hij is inmiddels weer op de been en geeft zijn tomeloze energie aan de Stichting Tekenbetenziekte.
    17/10/19
    Fletcher Hotels zet de teller op 100
    Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de tell...
    17/10/19
    Exclusief voor leden
    Sky Princess vaart eerste cruise
    Op 15 oktober is de Sky Princess tijdens een officiële ceremonie op de Fincantieri Scheepswerf in M...
    16/10/19
    Congres Event Impact live vanuit Rotterdam
    Om 14.00 start vandaag het congres georganiseerd door studenten van Inholland Rotterdam over de impa...
    16/10/19
    Exclusief voor leden
    Grote stap: Emilie Gordenker van Mauritshuis naar Van Gogh Museum
    De Raad van Toezicht van het Van Gogh Museum Amsterdam benoemt Emilie Gordenker tot algemeen directe...
    Partners
    Breda University of Applied Sciences
    Initiatiefnemers
    NRIT Media
    Vrijetijdsnetwerk