Geplaatst op: 22-07-2016
Auteur: Wouter de Waal
VVV Texel

7x Praktijk van productpositie naar klantervaring in toerisme

Contentmarketing: de Heilige Graal in Destinatiemarketing

7x Praktijk van productpositie naar klantervaring in toerisme

Wouter de Waal, directeur VVV Texel is in de afgelopen jaren bijna helemaal overgestapt naar contentmarketing. Hij wil graag zijn ervaringen en 7 praktijkvoorbeelden delen.


Verkocht ik maar Pindakaas

Ik heb weleens geschreven dat het gemakkelijker is pindakaas te verkopen dan een gebied of regio. Dat komt door de gelaagdheid van de gebieden. Een gebied bestaat niet uit het gebied alleen, maar uit een groot aantal onderliggende, kleinere gebieden. Van regio, naar stad, naar een dorp, straat en bedrijf. En elk gebied heeft zijn eigen belang, mening, budget en ambitie. Dat maakt het voor grotere gebieden vaak lastig om effectief marketing te bedrijven. Hordes wethouders, statenleden, ambtenaren, ondernemers en anders betrokkenen zien zich als specialist en hebben vaak een mening. Welkom in de wereld van destinatiemarketing.

Verkoop je pindakaas, dan maak je een rechttoe rechtaan marketing en het communicatieplan, budget erbij en klaar. De potten vliegen de deur uit. Inmiddels ben ik niet meer zo overtuigd van mijn mening. Steker nog, ik ben heel blij dat ik een gebied mag verkopen in plaats van een pot pindakaas.


Overkill

We leven in een door communicatie en commerciële boodschappen overheerste wereld. Tel je ook productverpakkingen als reclame, dan komen Nederlanders volgens berekeningen van mediaspecialist John Faasse gemiddeld 1.546 promotie-uitingen per dag tegen. Het helpt niet meer om te zeggen hoe geweldig je bent. Dat valt niet meer op ...

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Reacties:

    • Nog geen reacties aanwezig.

    Plaats een reactie:

    Naam:Verplicht
    E-mailadres:Verplicht
    Bericht:Verplicht
     

    Reload Image


     

    ||| Blogs |||

    13/01/20
    Eenzijdige beeldvorming
    Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
    27/12/19
    Wat een nepjaar was het eigenlijk…
    Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
    13/12/19
    Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
    Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
    03/12/19
    Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
    Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
    03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
    Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
    22/11/19
    De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
    Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    17/01/20
    Beste Nederlandse accommodaties 2019 volgens reviews
    In de Jaarbeurs in Utrecht zijn gisteravond de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Camping ...
    17/01/20
    Eerste Virtual Reality waterglijbaan in Nederland
    Breda heeft de primeur van eerste VR-waterglijbaan.
    17/01/20
    TUI en Breda University verdiepen samenwerking
    TUI en Breda University of Applied Sciences (BUas) gaan nog intensiever samenwerken op het gebied van onderwijs, onderzoek en professionalisering in de reisbranche.
    17/01/20
    Eerste restaurant via Voice reserveren
    Bar-restaurantketen STAN&CO, onderdeel van Debuut Horeca, is het eerste Nederlandse horecaconcep...
    17/01/20
    De zes campings van het jaar
    Zes campings zijn door de ANWB uitgeroepen tot camping van het jaar. De ANWB heeft voor deze Nederlandse publieksverkiezing meer dan 25.000 stemmen ontvangen.
    17/01/20
    Horecava groeit stevig mee met de horeca
    In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de nationale vakbeurs. Dit is een groei van rui...
    17/01/20
    Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
    Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
    16/01/20
    Exclusief voor leden
    Vakanties van Nederlanders: Veluwe weer op positie 1
    Gisteren werden de nationale cijfers uit het ContinuVakantieOnderzoek op de Vakantiebeurs gepresenteerd. In aansluiting daarop komen diverse DMO’s met de cijfers van hun regio. In dit artikel gaan we die voor u verzamelen en steeds actualiseren.
    Partners
    Breda University of Applied Sciences
    Initiatiefnemers
    NRIT Media
    Vrijetijdsnetwerk