Geplaatst op: 22-07-2016
Auteur: Wouter de Waal
VVV Texel

7x Praktijk van productpositie naar klantervaring in toerisme

Contentmarketing: de Heilige Graal in Destinatiemarketing

7x Praktijk van productpositie naar klantervaring in toerisme

Wouter de Waal, directeur VVV Texel is in de afgelopen jaren bijna helemaal overgestapt naar contentmarketing. Hij wil graag zijn ervaringen en 7 praktijkvoorbeelden delen.


Verkocht ik maar Pindakaas

Ik heb weleens geschreven dat het gemakkelijker is pindakaas te verkopen dan een gebied of regio. Dat komt door de gelaagdheid van de gebieden. Een gebied bestaat niet uit het gebied alleen, maar uit een groot aantal onderliggende, kleinere gebieden. Van regio, naar stad, naar een dorp, straat en bedrijf. En elk gebied heeft zijn eigen belang, mening, budget en ambitie. Dat maakt het voor grotere gebieden vaak lastig om effectief marketing te bedrijven. Hordes wethouders, statenleden, ambtenaren, ondernemers en anders betrokkenen zien zich als specialist en hebben vaak een mening. Welkom in de wereld van destinatiemarketing.

Verkoop je pindakaas, dan maak je een rechttoe rechtaan marketing en het communicatieplan, budget erbij en klaar. De potten vliegen de deur uit. Inmiddels ben ik niet meer zo overtuigd van mijn mening. Steker nog, ik ben heel blij dat ik een gebied mag verkopen in plaats van een pot pindakaas.


Overkill

We leven in een door communicatie en commerciële boodschappen overheerste wereld. Tel je ook productverpakkingen als reclame, dan komen Nederlanders volgens berekeningen van mediaspecialist John Faasse gemiddeld 1.546 promotie-uitingen per dag tegen. Het helpt niet meer om te zeggen hoe geweldig je bent. Dat valt niet meer op ...

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Reacties:

    • Nog geen reacties aanwezig.

    Plaats een reactie:

    Naam:Verplicht
    E-mailadres:Verplicht
    Bericht:Verplicht
     

    Reload Image


     

    ||| Blogs |||

    05/12/18
    Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
    Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
    24/10/18
    Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
    Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
    04/10/18
    Segregatie of integratie?
    Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
    25/09/18
    En Footzy is (W)elke Plek
    Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
    06/09/18
    Van marketing naar mattering
    Van marketing naar mattering
    06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
    Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden










    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    12/12/18
    Erfurt mooiste Duitse kerstmarkt maar Duitsland wordt verslagen
    De beste Duitse kerstmarkt ligt in Erfurt, hoofdstad van de deelregio Thüringen in het hart van Dui...
    12/12/18
    Exclusief voor leden
    Onderzoeksbudget voor Nederlandse vinding hernieuwbare vliegtuigbrandstof
    Gister maakt Booking.com de winnaars bekend van de tweede ronde van het Booking Cares Fund 2018. De...
    12/12/18
    Dirk Beljaarts nieuwe algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland
    Dirk Beljaarts wordt de nieuwe algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hij volgt...
    12/12/18
    Investeringen in natuur hebben effect
    De investering in natuur sorteert effect: na decennia van achteruitgang in biodiversiteit, zien we ...
    11/12/18
    Restaurant Hanninkshof treedt toe tot JRE
    Restaurant Hanninkshof uit Enschede is toegetreden tot de JRE, Jeunes Restaurateurs. JRE is een vere...
    11/12/18
    Nominaties Fietsroute van het Jaar 2019
    Vijf routes zijn genomineerd voor de uitverkiezing van de Fietsroute van het Jaar 2019. Op vrijdag 1...
    11/12/18
    Exclusief voor leden
    Verbouwing NH Carlton naar Amsterdam Flower Market
    Het vernieuwde hotel zal in mei 2019 onder de nieuwe naam NH Collection Amsterdam Flower Market heropenen.
    11/12/18
    Groei economie vertraagt en ook consumptiegroei zwakt af
    ING verwacht dat de Nederlandse economie in 2019 met 2,0% groeit, na de flinke toename van 2,6% in 2018. Positief, maar het vertrouwen van zowel consumenten als producenten is kleiner dan aan het begin van 2018.
    Partners
    Breda University of Applied Sciences
    Initiatiefnemers
    NRIT Media
    Vrijetijdsnetwerk