Geplaatst op: 24-06-2016

Gastvrij Twente van start

Ondernemers in de lead

Gastvrij Twente van start
Henk van Voornveld, Jan Bakker, Hans van Agteren en Marcel Vlek
Donderdag is het ondernemersinitiatief ‘Gastvrij Twente’ officieel gepresenteerd. Na het wegvallen van het Twents Bureau voor Toerisme eind 2015 hebben ondernemers het voortouw genomen Twente toeristisch te vermarkten. Een samenwerking van ondernemers uit het toeristische veld die eraan moet bijdragen dat bezoekers uit binnen- en buitenland hun vrije tijd doorbrengen in Twente. MarketingOost gaat de plannen van de ondernemers vorm geven.

Jan Bakker, oud-voorzitter van de ‘Ronde van Overijssel’, is gekozen tot voorzitter van Gastvrij Twente. Hij benadrukt dat het tijd is voor een volgende stap. "In het najaar van 2015 is de visie ‘Wij zijn Twente’ vastgesteld voor de vrijetijdseconomie in Twente. In samenwerking met ondernemers, provincie Overijssel, de veertien Twentse gemeenten en Twente Tourist Info’s (TTI’s) is de basis gelegd voor een gezamenlijke, effectieve marketing van een dynamische regio. Ondernemers nemen hierin het voortouw naar een volgende stap: niet alleen ‘Wij zijn Twente’, maar ‘Wij werken aan Twente’.”

Plannen
De ondernemers binnen ´Gastvrij Twente´ vertegenwoordigen het toeristische veld en zijn betrokken vanuit diverse Twentse ondernemerscollectieven en belangenorganisaties. Zij zullen zelf geen uitvoering geven aan de plannen. Jan Bakker licht toe: "Het is van cruciaal belang dat ondernemers zich verbonden voelen met de plannen op gebied van vrijetijdseconomie. Gastvrij Twente speelt hierin een adviserende en initiërende rol en heeft intensief contact met Regio Twente. Voor de uitvoering van de plannen wordt intensief samengewerkt met MarketingOost. Zij verzorgen ook de regiomarketing van de overige Overijsselse regio’s. Nu valt de toeristische vermarkting van de gehele provincie onder één organisatie en dat maakt samenwerken met ondernemers en overheden een stuk eenvoudiger.”

Landgoed van Nederland
Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, geeft aan dat deze ‘herstart’ niet betekent dat al het oude wordt achtergelaten: "We gaan verder met de uiting ‘Twente. Landgoed van Nederland’. De website beleeftwente.nl staat weer online en in het voorjaar hebben we samen met Twentse kampeer- en bungalowbedrijven een campagne gevoerd. In het najaar volgt een campagne waarbij stedenbezoek centraal staat.” Op dit moment wordt gewerkt aan de invulling van het team dat in Twente aan de slag gaat. Naast vrijetijdseconomie is er aandacht voor zakelijk toerisme, waarbij profilering van Twente als congresregio één van de speerpunten is.

Lees hier hoe Gastvrij Twente wordt georganiseerd.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, overijssel

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...