Geplaatst op: 15-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Nederland verdient 4,9 miljard aan Duitse toeristen

Nederland verdient 4,9 miljard aan Duitse toeristen

Bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven, is afkomstig van Duitse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers. Duitsers gaven in 2015 4,9 miljard euro in Nederland uit, op een totaal van 10,2 miljard euro. Ook in het eerste kwartaal van 2016 is Duitsland toonaangevend qua reisbestedingen in Nederland, blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers over het reisverkeer.


Duitse dagjesmensen spendeerden 2,4 miljard euro in Nederland in 2015, vooral aan winkelen, horeca en toegangskaarten. Duitse toeristen die hier op vakantie zijn, gaven 1,7 miljard euro uit. Jaarlijks komen een kleine vier miljoen Duitsers in Nederland vakantie houden.

Zakenreiziger goed voor 650 miljoen
Ook Duitse zakenreizigers weten Nederland te vinden. Zij besteedden in 2015 ruim 650 miljoen in Nederland. Een klein deel hiervan wordt besteed door seizoen- en grensarbeiders. Duitsers gaven vorig jaar ten slotte ongeveer 200 miljoen euro aan zorg en onderwijs uit in Nederland.

Belgen op twee
Belgen volgen de Duitsers op ruime afstand. Zij besteedden in 2015 voor 1,4 miljard euro in Nederland, ruim 13 procent van de totale bestedingen. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk en Italië. Bij het aantal reizigers in Nederland zien we vergelijkbare verhoudingen.

Top 10 buitenlandse bestedingen in Nederland naar land van herkomst, 2015 in euro

1 Duitsland 4,94 miljard
2 België 1,37 miljard
3 Verenigd Koninkrijk 0,86 miljard
4 Verenigde Staten 0,38 miljard
5 Frankrijk 0,33 milard
6 Italië 0,26 miljard
7 Polen 0,22 miljard
8 Spanje 0,16 miljard
9 China 0,13 miljard
10 Zwitserlandn 0,11 miljard


Nederlanders geven ook het meeste uit in Duitsland

Duitsers geven het meest uit in Nederland, maar Duitsland is ook het land waar Nederlanders het vaakst de beurs trekken. Ruim 3,4 miljard euro besteedden Nederlandse reizigers in 2015 in Duitsland. Meer dan de helft daarvan (1,8 miljard euro) betaalden Nederlandse reizigers tijdens grensaankopen en dagtochten.


Ook buurland België is in trek, met name bij Nederlandse dagjesmensen. Jaarlijks geven wij in totaal bijna 1,5 miljard euro uit tijdens een bezoek aan onze zuiderburen. Dit is iets minder dan in zomervakantieland nummer 1 Frankrijk, maar wel een stuk meer dan in de andere vakantiebestemmingen zoals Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland en Turkije.


De hoge noteringen van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben onder andere te maken met een belangrijke positie in het zakelijk reisverkeer. Na Duitsland is de VS de belangrijkste bestemming voor zakelijke reizen. Het Verenigd Koninkrijk staat na België vierde.


Nederlanders geven meer uit in buitenland dan andersom
Nederlanders geven veel meer uit aan buitenlandse vakanties in bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, VS, Oostenrijk en Italië dan andersom. Dit verklaart een groot handelstekort bij het reisverkeer: Nederlanders besteedden in totaal bijna6 miljard euro meer in het buitenland (bijna 16 miljard euro) dan buitenlanders deden in Nederland (ruim 10 miljard euro).


Positieve balans reisbestedingen met Duitsland

Duitsland is het enige land waarmee we een grote positieve handelsbalans in reisbestedingen hebben. Het gaat hier om netto verdiensten van 1,5 miljard euro in 2015. Duitsers gaven zoals gemeld bijna 5 miljard euro in Nederland uit (uitvoer reisdiensten) terwijl Nederlanders bijna 3,5 miljard euro in Duitsland uitgaven (invoer reisdiensten).

Nederland ‘verdient’ per saldo ook aan Polen, Rusland, Israël en China, maar hier gaat het om heel bescheiden bedragen.
Trefwoorden: inkomend toerisme, omzet, verdienen

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...