Geplaatst op: 06-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Den Haag en Goeree-Overflakkee winnen Nationale Citymarketing Trofee

Den Haag en Goeree-Overflakkee winnen Nationale Citymarketing Trofee

De gemeenten Den Haag en Goeree-Overflakkee hebben de Nationale Citymarketing Trofee 2016 gewonnen. De prijs werd in Arnhem op het Nationaal Citymarketing Congres uitgereikt door de voorzitter van de jury Alexander Rinnooy Kan. De jury was erg te spreken over de inzendingen die van hoge kwaliteit waren. Rinnooy Kan sprak zelfs van ‘de Champions Leage’ van de citymarketing.


Grote gemeenten met meer dan 100.000 inwoners

In de categorie van steden met meer dan 100.000 inwoners moest Den Haag het opnemen tegen Rotterdam en Eindhoven, de winnaar van vorig jaar. Volgens de jury heeft Den Haag het uitstekend gedaan met een enorme vooruitgang in 2015 waar citymarketing naar citybranding evolueerde. De stad heeft een geïntegreerde aanpak gekozen die is ingebed in het lokale beleid. Verder was de jury erg te spreken over de positionering van Den Haag als Stad aan Zee en de aansprekende evenementen die in de stad werden gehouden.


Eindhoven, dat al twee maal wist te winnen, viel dit jaar niet in de prijzen. De stad werd wel geprezen om zijn mooie en consistente aanpak die internationaal vruchten afwerpt. De Rotterdamse delegatie was erg teleurgesteld dat de stad naast de prijs greep.


Kleine gemeenten met minder dan 100.000 inwoners

Goeree-Overflakkee wist bij de kleinere gemeenten de Nationale Citymarketing Trofee in de wacht te slepen. Dit Zuidhollandse eiland wist vanuit een gemeentelijke herindeling bij haar bewoners het ‘eilandgevoel’ aan te spreken. Ze formuleerden een ambitieuze maar realistische doelstelling. Zo wil de gemeente binnen een paar jaar de omslag maken van krimp- naar groeiregio. Tot nog toe haalt de gemeente de tussentijdse doelen die ze zich hiervoor heeft gesteld. "Er is goed nagedacht over de financiering van citymarketing en een in de lokale samenleving gewortelde visie", stelt het juryrapport. De gemeente heeft de gemeenschapszin als vliegwiel gebruikt en is daarin goed geslaagd.


De winnaar van 2015, Helmond, redde het ondanks het nieuwe beleid dat na een succesvolle periode werd ingezet, niet. Ook voor Kampen had de jury veel complimenten. Zo heeft de stad met weinig middelen veel bereikt. Het geloof is als niet alledaags speerpunt ingezet en de bevolking werd een ambassadeur voor de stad.


Het Nationaal Congres Citymarketing wordt volgend jaar in Emmen georganiseerd. Lees hier het complete juryrapport.

Topics:Marketing
Trefwoorden: stedelijk toerisme, citymarketing

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...