Geplaatst op: 29-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vlaamse provincies gaan binnenlands toerisme extra ondersteunen

Vlaamse provincies gaan binnenlands toerisme extra ondersteunen
De vijf Vlaamse provincies gaan samen met Logeren in Vlaanderen 200.000 euro extra uittrekken voor het stimuleren van het binnenlands toerisme.


Logeren in Vlaanderen is een publiek-private samenwerking tussen de vijf Vlaamse provincies (Provincie Antwerpen, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen, Limburg en West-Vlaanderen) en de private logiessector (Horeca Vlaanderen en de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme). Bij de organisatie zijn ruim 500 kleine logiesondernemers aangesloten die onder de naam Logeren in Vlaanderen Vakantieland gezamenlijk campagne voeren.


Logiesondernemers hebben lagere bezetting

Uit online onderzoek door de provincies bij kleinschalige logiesuitbaters in Vlaanderen, blijkt zij dit jaar wel een extra stimulans kunnen gebruiken. Hoewel 77% geen impact ondervond, is er toch ook 23% van de ondervraagde logies dat aangeeft dat ze het laatste half jaar een lagere bezetting hebben als dezelfde periode het jaar voordien. Uiteraard spelen factoren mee zoals het weer en een vroege paasvakantie, maar na de aanslagen op 22 maart kreeg 46% van de logiesuitbaters te maken met annuleringen en/of minder boekingen. Logischerwijs kwamen de meeste annuleringen (77%) uit het buitenland, waardoor de impact voor uitbatingen met een groter aandeel buitenlandse toeristen, sterker voelbaar is. Er was echter ook een kleiner percentage landgenoten die hun binnenlandse vakantie afbliezen.


Provincies nemen verantwoordelijkheid

Gedeputeerde voor toerisme van de provincie Antwerpen Bruno Peeters legt uit: "Als provincies zijn we verantwoordelijk voor het beleid inzake binnenlands toerisme. We zullen op korte termijn maatregelen uitwerken om vakanties in eigen land een extra stimulans te geven.” Logeren in Vlaanderen zal de logiesuitbaters ook steunen door tarieven voor de promotiecampagne van Vlaanderen Vakantieland niet te verhogen.


Succesvolle campagne

De provinciale toeristische organisaties in Vlaanderen zetten met succes in op het promoten van vakantie in eigen land. Het aantal overnachtingen van Belgen in Vlaanderen steeg zo tussen 2009 en 2014 jaarlijks gemiddeld 2,9%. De campagne Logeren in Vlaanderen Vakantieland leverde vorig jaar 126.111 boekingen op, een groei van 19% ten opzichte van 2014. Per persoon, per nacht wordt gemiddeld 93 tot 97 euro uitgegeven. Dat resulteert in een gemiddelde besteding per boeking van 481 tot 537 euro. In totaal wordt het macro-economisch effect van de campagne op 65,3 miljoen euro geraamd, dat was in 2012 nog maar 29 miljoen euro. Vorig jaar werd 840.000 euro in de campagne Logeren in Vlaanderen Vakantieland geïnvesteerd.


Gezamenlijke acties verder uitwerken

Op 2 mei zitten de initiatiefnemers samen met de toeristische steden en ondernemers om gezamenlijke positieve acties uit te werken. "Als we de middelen verder kunnen opladen vanuit andere betrokken overheden en we samen met de vakantiemakers extra inzetten op positief onthaal, wordt een bijkomende brede campagne mogelijk”, legt gedeputeerde Peeters uit. "Onze eigen inwoners worden zo ook onze ambassadeurs naar de buitenlandse toeristen.”


Link: http://www.logereninvlaanderenvakantieland.be/
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, vlaanderen, campagnes, kleinschalig logies,

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...