Geplaatst op: 13-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristisch Rotterdam blijft groeien

Toeristisch Rotterdam blijft groeien
Bron: Shutterstock

Rotterdam blijft groeien als toeristische trekpleister en als vestigingsstad voor nieuwe bedrijven en bewoners. De Maasstad zag het aantal hotelovernachtingen in 2015 met 6% groeien ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal nieuwe buitenlandse projectinvesteerders dat zich in de stad vestigde, steeg in 2015 naar 65. Dat blijkt uit de jaarcijfers van stadspromotor Rotterdam Partners.


Rotterdam, eind vorig jaar door Lonely Planet nog uitgeroepen tot ‘Best in Travel City 2016’ ziet de toeristische cijfers daarmee nu al meer dan 5 jaar op rij groeien. De stad trok vorig jaar 969.000 hotelgasten die samen goed waren voor bijna 1,6 miljoen hotelovernachtingen. De meeste gasten komen uit Nederland (55%). Van de buitenlandse bezoekers komen de meesten uit Duitsland (7%), Groot-Brittannië (7%) en België (5%), zo blijkt uit de voorlopige CBS-cijfers. Een buitenlandse toerist besteedt 127 euro per dag in de stad. Het aantal hotelgasten steeg tussen 2012 en 2015 met 28%.


"Zes procent meer hotelovernachtingen is fantastisch nieuws. Het aantrekkend toerisme zorgt er voor dat de kamertarieven van de 3,4 en 5 sterrenhotels weer in de lift zitten. Maar met een gemiddelde hotelkamerprijs in Rotterdam van zo’n 88 euro zitten we nog lang niet aan het marktconform niveau. In de hotels zien we nu vooral het weekendtoerisme een vlucht omhoog nemen. De gezamenlijke uitdaging die we hebben is om ook het meerdaags zakelijk toerisme en het congresbezoek aan Rotterdam te stimuleren om zo ook de hotelbezetting doordeweeks te verbeteren.”


Erik de Wit, voorzitter Rotterdamse Hotelcombinatie


Naast de hotels profiteerden ook de attracties van het groeiend toerisme. Gezamenlijk noteerden zij in 2015 3,25 miljoen bezoeken, een stijging van 6% ten opzichte van het jaar ervoor. De top drie van meest populaire (betaalde) attracties bestond ook in 2015 uit Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast. De musea waren in 2015 goed voor 1,02 miljoen bezoeken, net zo veel als het jaar ervoor. Museum Boijmans Van Beuningen, Kunsthal Rotterdam en Maritiem Museum behoorden tot de meest populaire musea. Dagtoeristen besteden gemiddeld 42 euro gedurende hun bezoek in de stad.


De toename van het toerisme was ook zichtbaar bij de stadsbezoekerscentra van Rotterdam Info aan de Coolsingel en op Rotterdam Centraal. Gezamenlijk werden hier 460.000 bezoekers op weg geholpen, 42.000 meer dan in 2014.


Link: https://rotterdampartners.nl/nl/assets/File/Vestigingsklimaat%20Rotterdam%202015.pdf
Trefwoorden: inkomend toerisme, binnenlands toerisme, dagrecreatie, rotterdam, stedelijk toerisme

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
26/02/20
HAL-lelujah – what’s in a name?
What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/04/20
Resort Duynzicht verlengt contract met Roompot
Resort Duynzicht en Roompot gaan ook de komende twee jaren met elkaar in zee. Het resort Duynzicht i...
06/04/20
Groningen wordt groener voor recreanten
De provincie Groningen kan aantrekkelijker worden voor fietsers en wandelaars. Het beheer langs slot...
05/04/20
Ons virtueel prikbord van hoop en inspiratie
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
04/04/20
Een streekmerk met marketingpower: goed voor landbouw, horeca en recreatie
Hoe haal je, als regio, het meeste rendement uit streekproducten? In Rivierenland hebben ze daar een uitgewerkt plan voor met als kers op de taart regionale attractie: De Streeckerij
03/04/20
Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven
De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet.
03/04/20
De kracht van online vermaak tijdens de coronacrisis
Hoe kun je jonge gasten aan je binden als je bedrijf is gesloten? Richard Otten van Team Animation geeft je heel veel praktische tips zodat je voor de doelgroep zichtbaar blijft.
03/04/20
Recreatie kan venster op het landschap verbeteren
Nederland zit nog volop in de coronacrisis maar Stichting Groene Koepel zet al wel een congres uit v...
31/03/20
Je nu alvast voorbereiden op de nieuwe NOW-regeling
Bedrijven kunnen waarschijnlijk vanaf 6 april een aanvraag doen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Vandaag heeft minister Koolmees van Sociale Zaken de voorwaarden van deze Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) bekend gemaakt.