Geplaatst op: 14-03-2016

VVV Zuid-Limburg in de ban van het Customer Journey Model

VVV Zuid-Limburg in de ban van het Customer Journey Model
Foto: Shutterstock
De VVV Zuid-Limburg gaat in haar complete marketingstrategie de Customer Journey van de klant volgen en in elke fase daarvan haar communicatie aanpassen. Dat maakte algemeen directeur Anya Niewierra vorige week bekend op het druk bezochte Limburgs Toerisme Congres. De Limburgse VVV gaat ook 10 mobiele #Braggieplekken ontwikkelen om gasten te verleiden Limburg in hun netwerk aan te bevelen.


"Het Customer Journey Model gaat ervan uit dat de marketinginstrumenten die je als VVV inzet, wisselen al naar gelang de aankoopfase waarin een gast zich bevindt. Gasten die je voor Zuid-Limburg werft, benader je bijvoorbeeld anders dan gasten die al in je gebied zijn. Dit geldt vooral voor je online performance”, schrijft de VVV die nog een segment aan het model toevoegtde zogenaamde pre-fase, de ‘Basis’. "Immers, wil je gasten werven, moet er in het gebied zelf sprake zijn van een optimale infrastructuur. Ook ten aanzien van de communicatie door verschillende stakeholders. Om die optimale infrastructuur te bereiken, zet VVV Zuid-Limburg o.a. acties uit op het vlak van storytelling, kennisverbreding van ondernemers en community building met inwoners.”


De Customer Journey

VVV Zuid-Limburg definieerde zes achtereenvolgende fases die een gast doorloopt vanaf het nadenken over een vakantie tot en met de aanbeveling bij thuiskomst:


Basis -> Aandacht -> Overweging -> Boeking -> Reis -> Aanbeveling


Braggies

Voor elke fase is inmiddels een aparte strategie ontwikkeld met ook tal van nieuwe communicatie elementen. Zo gaat VVV Zuid-Limburg erop inzetten dat gasten die eenmaal in Zuid-Limburg zijn het gebied ook positief gaan aanbevelen. De VVV gaat daartoe o.a. 10 zogenaamde mobiele #Braggieplekken ontwikkelen. Gasten worden vervolgens via diverse uitingen geattendeerd op deze "must see” locaties, waar vervolgens een #Braggiesymbool staat waarmee men zich via een selfie kan fotograferen. De #Braggieplekken wisselen iedere maand en laten zo zien wat per seizoen het meest bijzonder is.


Nieuwe marketinginstrumenten

Dit jaar gaat de VVV diverse nieuwe instrumenten inzetten zoals Storytelling, Augmented Reality Apps, Virtual Reality, een nieuwe website met veel films (online eind maart), ambassadeurs (waaronder mountainbiker Bart Brentjens en wielrenner Tom Dumoulin), vaste bloggers, Tickli (het in 2015 gelanceerde ticketsysteem voor evenementen en attracties), een mobiele website die zich aanpast aan plaats en weer, een Pop Up Store en Gaming.

Trefwoorden: marketing, regiomarketing, vvv, limburg

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...