Geplaatst op: 09-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wie gillen het meest in een achtbaan?

Wie gillen het meest in een achtbaan?
Onderzoek met een glimlach. Zo mogen we het nieuwste onderzoekje van Europa-Park naar achtbaangedrag van Nederlanders en Belgen wel samenvatten. Wel met opvallende conclusies. Nederlanders hebben dan wel een grote mond maar stappen minder snel in een achtbaan als onze zuiderburen, die gillen dan weer meer als ze eenmaal over de baan scheuren.


Aanleiding voor het onderzoek was het gegeven dat Europa-Park elk jaar weer meer gasten ontvangt uit België en Nederland. Dat is niet zo verwonderlijk want Belgen en Nederlanders zijn fervente attractieparkbezoekers. Volgens berekeningen van IAAPA maken zij respectievelijk 4,6 en 13,3 miljoen bezoeken aan attractieparken per jaar. Er is helaas weinig bekend over het gebruik van achtbanen. Europa-Park heeft met 13 achtbanen van alle Europese parken de meeste banen. Daarom heeft het park onlangs samen met onderzoeksbureaus Day One en Multiscope 1.000 Belgen en 1.000 Nederlanders ondervraagd over hun achtbaangedrag.


Belgen stappen meer in een achtbaan maar Nederlanders gillen minder

De resultaten waren opmerkelijk. 70% van de Belgen geeft aan wel eens in een achtbaan te stappen, bij de Nederlanders doet dit maar 48%. Nederlanders blijken eenmaal in de achtbaan inderdaad een nuchter volk te zijn: 54% gilt nooit, bij de Belgen is dat 36%. Voor wie nooit in een achtbaan stapt, is er nog genoeg te beleven in de attractieparken. Zo heeft Europa-Park naast de 12 achtbanen nog 100 andere attracties en 23 uur showprogramma per dag.


WODAN: houten achtbaan: 40 meter hoog, max. 3,5 G, max. snelheid 100 km/u


Meer mannen in de achtbaan

Uitgesplitst naar geslacht dan zien we dat in beide landen mannen eerder in een achtbaan stappen dan vrouwen. Ook Belgische vrouwen scoren op dit punt hoger dan hun Nederlandse vriendinnen. Op de vraag of men tijdens de rit gilt, antwoordt 72% van de Nederlandse mannen 'nooit', bij de mannelijke zuiderburen is dit 47%. Belgische en Nederlandse vrouwen zijn luidruchtiger dan hun mannen. Ook de Nederlandse vrouw kan het schreeuwen iets beter onderdrukken: 32% gilt nooit, tegenover 24% in België. Zo'n 8% van de bevraagde achtbaanrijders gilt altijd, 47% gilt soms of vaak en 45% gilt nooit.


"De Belgen zijn meer de durvers, Nederlanders zijn dan weer meer de lefgozers die graag toer doen en daardoor komt het ook dat Belgen meer schreeuwen op achtbanen dan hun Noorderburen."


Jo Pools, voorzitter van de Benelux-afdeling van de European Coaster Club


Waarom gillen we?

Hoewel uitgebreid onderzoek ontbreekt heeft het gillen in een achtbaan waarschijnlijk meerdere functies. Het is in eerste instantie een instinctieve emotionele reactie. Het lichaam ondergaat immers een niet alledaagse beweging. Daarnaast is het ook een uitlaatklep en vermindert de spanning in het lichaam waardoor de rit iets minder eng wordt.


Een overzicht van de 12 achtbanen van Europa-Park:

  • Silver Star: megacoaster, 73 meter hoog, max. 4 G, max. snelheid 130 km/u
  • Euro-Sat: indoor, 45 meter hoog, max. 4 G, max. snelheid 60 km/u
  • Euro-Mir: spinning coaster, 28 meter hoog, max. 4 G, max. snelheid 80 km/u
  • Blue Fire: megacoaster, powered by GAZPROM: launch coaster, 38 meter hoog, max. 3,8 G, max. snelheid 100 km/u (van 0 naar 100 in 2,5 seconde)
  • WODAN: houten achtbaan: 40 meter hoog, max. 3,5 G, max. snelheid 100 km/u
  • Atlantica: super splash, 30 meter hoog, max. snelheid 80 km/u
  • Poseidon: waterachtbaan, 23 meter hoog, max. 3 G, max. snelheid 70 km/u
  • Alpenexpress Enzian: powered coaster/mijntrein, max. snelheid 45 km/u*
  • Schweizer Bobbahn: bobbaan, 20 meter hoog, max. 3 G, max. snelheid 50 km/u
  • Matterhorn Blitz: wilde muis, 16 meter hoog, max. snelheid 60 km/u
  • Pegasus: Youngstar achtbaan, 13 meter hoog, max. snelheid 65 km/u*
  • ARTHUR: inverted powered coaster

Blue Fire Megacoaster, powered by GAZPROM: launch coaster, 38 meter hoog, max. 3,8 G, max. snelheid 100 km/u (van 0 naar 100 in 2,5 seconde)

Trefwoorden: attractieparken, achtbanen, duitsland, beleving

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...