Geplaatst op: 17-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties

VVV Zeeland zet in op inspiratie en transacties
De VVV Zeeland rolt dit jaar een nieuwe digitale marketingstrategie uit waarbij veel meer wordt ingezet op transacties met de klant. Tegelijkertijd worden de de traditionele VVV winkels omgebouwd tot Inspiratiepunten. De eerste opent deze week in Domburg. Dat zei Stefan van Vooren, Operationeel Manager van VVV Zeeland gisteren op de regionale vakdag van Pleisureworld in het Omnium in Goes.


De Zeeuwse VVV wil het aantal gasten in de provincie verhogen, de bestedingen stimuleren en daarmee de werkgelegenheid in de sector vergroten. Gasten moeten in Zeeland meer beleven met als doel een hogere waardering van hun verblijf. Naast deze strategische doelen heeft de organisatie zich ook een aantal tactische doelen gesteld:

  • Versterken van het merk Zeeland

  • Versterken van de loyaliteit

  • Verhogen van het aantal transacties

  • Verbinden van het aanbod

De VVV wil Zeeland top-of-mind houden want ze willen nieuwe klanten aantrekken die ze beter gaan faciliteren binnen de customer yourney. "Hoe leren de de bezoeker echt kennen zodat deze een ambassadeur van Zeeland wordt”, vroeg Van Vooren zich af.



Direct boeken op de VVV-site

Centraal in deze strategie staat de site die nu al drie miljoen bezoekers per jaar trekt. Om gasten sneller en beter aan Zeeland te binden, wil de VVV inzetten op het genereren van transacties op de eigen site. Volgens Van Vooren moet de potentiële gast die door de VVV-site geïnspireerd wordt ook direct kunnen boeken. Met 1-op-1 marketingtechnieken krijgen gasten op de site en in nieuwsbrieven een op maat gemaakt aanbod gepresenteerd dat past bij hun interesse.


Surfgedrag bepaalt de content

In het derde kwartaal van 2016 gaat daarom de hele website op de schop. Die is nu nog te veel tekstgericht en weinig visueel. Grote vernieuwing is evenwel dat de content van de website wordt aangepast aan het surfgedrag van de gast. "Het surfgedrag bepaalt de content”, stelde Van Vooren. De nieuwe site wordt ook repsonsive waarmee deze zich automatisch aan het device aanpast. Ook de Ontdek Zeeland app wordt onder handen genomen en gaat meer aansluiten bij de website. De app wordt bovendien interactiever en gericht op transacties ter plaatse omdat de uitstraling en inhoud zich aanpast aan de locatie. "We willen mensen meer laten beleven als ze in Zeeland zijn”, zei Van Vooren. "Toeristen moeten met hun Zeeland-pas of smartphone het relevante aanbod kunnen inzien en boeken.”


Lage commissie

Nog dit jaar kun je via de VVV hotels en tickets voor attracties en evenementen boeken, de jaren daarop volgen bungalowparken, campings, restaurants en vervoer. De provisie is nog niet vastgesteld maar zal tussen de 6% en 7% liggen. Dat is een stuk lager dan commerciële aanbieders, bovendien is het voordeel dat de winst terugvloeit in de Zeeuwse marketing. Boekingen die via het VVV-systeem worden gedaan kunnen in de look and feel van het geboekte bedrijf worden afgehandeld.


VVV-Zeeland: Digitale Zeeland Experience from Studio Bilder on Vimeo.


Ambitieuze doelstellingen

VVV Zeeland loopt hiermee enigszins op de troepen vooruit en wil daardoor de aansluiting met de Zeeuwse ondernemers niet verliezen: "Het is een uitdaging om echt innovatief te zijn en dat inzicht terug te koppelen naar de ondernemers”, zei Van Vooren. Al deze plannen moeten resulteren in de volgende operationele resultaten:

  • Groei van websitebezoek van 3 miljoen naar 4 miljoen per jaar

  • In 2019 realiseren van 25.000 transacties via het digitale platform

  • Groei van 32.000 Facebookfans naar 100.000

  • Behaalde mediawaarde via 'earned' kanalen van 10 miljoen euro

  • 250 indoor en outdoor ZIDS-locaties (digitale infoschermen)

  • Groei van de positieve merkbekendheid van Zeeland met 0,5 punten op het thema recreatie en toerisme in het NBTC Regiomerkenonderzoek

Fysieke aanwezigheid blijft belangrijk

In de hele communicatie met de recreant en de toerist blijft in Zeeland een fysieke aanwezigheid van de VVV in het straatbeeld van belang. "De behoefte aan persoonlijk contact blijft groot en groeit nog steeds. In juli en augustus hadden we in onze 18 vestigingen nog bijna 300.000 bezoekers.” De VVV-winkels worden wel omgebouwd van informatie- naar inspiratiepunten. Het wordt minder winkel en meer omgeving en Zeeuws DNA. In de inspiratiepunten gaat 85% over de directe omgeving en de souvenirs verdwijnen. Die ombouw betekent meer dan alleen het vervangen van het interieur. Vooral voor de medewerkers is de omslag groot die daarvoor worden getraind. Zo moeten ze meer vragen aan de toerist en hun eigen kennis omzetten in unieke tipse die niet makkelijk online te vinden zijn.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, vvv, zeeland

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...