Geplaatst op: 28-01-2016
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2015

Onderzoeksagenda Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality is af

Oplossingen zoeken? Bruggen slaan tussen mensen

Onderzoeksagenda Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality is af

Wat heeft de gastvrijheidssector nu echt nodig aan onderzoek en kennis? Die vraag hield het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality in het afgelopen jaar flink bezig. De kennissector keek bij het bedrijfsleven, en andersom. Op 1 oktober 2015 werd de onderzoeksagenda definitief opgesteld.


Je kunt hier dit artikel in pdf lezen.


Hans Dominicus, directeur CELTH, weet na anderhalf jaar aan het roer wat je nodig hebt voor kennisontwikkeling. Het is niet alleen de pure kennis omdat de wetenschappelijke kant en de deelnemende hogescholen in CELTH dit mooi vinden. "Als je tot oplossingen wilt komen, moet je de brug met elkaar slaan. Pas dan kun je toegevoegde waarde creëren en innovatie aanjagen. De missie is de verbetering van kennis en ervaring in de gastvrijheidssector. Dat is essentieel als we een topsector willen zijn. De branche zit met heel veel vragen. Nieuwe businessmodellen, maar hoe doen we dat? Wat wil de consument van morgen in de wereld die economisch sneller gaat? Hoe creëer je duurzaamheid in ondernemen, die zorgt dat je je zaken in de vrijetijdsecenomie ook in de toekomst kunt blijven doen. Een ding is duidelijk, er is veel te winnen in de combinatie van kennis uit het onderwijs en ervaring uit het bedrijfsleven.”



Hans Dominicus.


De kennisorganisatie hield drie maal een CELTH – at –WORK bijeenkomst. Drie sessies waarin de deelnemende coördinatoren en onderzoekers van NHTV, HZ en Stenden het debat aangingen met onder meer hoteliers, managers van bungalowparken, attracties, touroperators, beleidsambtenaren, investeringsmaatschappijen en politici. Bij iedere sessie werden twee of meer sprekers uitgenodigd die het brein van de deelnemers op een ander pad zetten. Zo wist Patrick Davidson de professionals in toerisme te boeien met zijn reddingsverhaal van de renbaan van Wolvega. De baan stond aan de rand van de afgrond. Door de combinatie van nieuwe evenementen en vooral de verrassende stap om een verbinding te maken met de Franse gokmarkt op paarden draait de baan weer goed.


CELTH-at-WORK was ook het podium waar ZOKU, dat in 2016 in Amsterdam zijn deuren opent, voor het eerst zichtbaar was. CELTH had de Nederlandse primeur om de vernieuwing in verblijfsaccommodatie te tonen. ZOKU is een combinatie van short stay en veel leisure voorzieningen om een sterk huiskamergevoel te creëren. Het concept, dat in een half jaar van praktijkonderzoek werd ontwikkeld, is met name gericht op de professionele projectnomaden die gedurende een aantal maanden, of langer, in een stad wonen, werken en recreëren. Voorbeelden van opmerkelijke innovaties, gevoed door (onderzoeks)kennis en ervaring.


Focus op vier pijlers

In deze atmosfeer van denken en doen met alle betrokkenen werden langzaam vier gebieden de pijlers voor de onderzoeksagenda onderscheiden: waardecreatie en verdienmodellen, de consument van morgen, ontwikkeling van destinaties en duurzame bedrijfsvoering. Dit gebeurde in een jaar waarin een dienst als Airbnb van relatief onbekend tot knuffelportaal uitgroeide. Travelbird tot bijna heilige marketingformule werd verklaard. Waarin de discussie over de massaliteit van bezoekers in Amsterdam hoog oplaaide. Ook in andere steden is deze discussie gaande. Terwijl ook Nederland krimpgebieden kent, waar bezoekers en bewoners wegtrekken. Duidelijker kan de noodzaak van het bij elkaar brengen van de kennis en de praktijkwereld niet zijn.



Innovatie door CELTH crowdfunding

Steek de slimme koppen bij elkaar en ergens ontstaat ook de vonk voor een eigen CELTH voorbeeldproject. Het kenniscentrum wil niet alleen maar kennis stapelen en onderzoeken. Bij de laatste bijeenkomst op 3 september in Amsterdam met de markt werd de basis gelegd voor een eigen crowdfunding project. Hiermee vallen onderzoek, kennis en het versnellen van oplossingen voor de sector samen. De sector wordt uitgedaagd maar krijgt daar ook veel voor terug. Per pijler worden drie tot vier onderzoeksideeën aangedragen. Bedrijven kunnen intekenen op de voorstellen en die onderzoeken waar 10 bedrijven of meer op inschrijven worden uitgevoerd. De bedrijven brengen dan ieder 950 euro, exclusief BTW in. Zo kan laagdrempelig innovatie tot stand komen.



Spanning in businessmodel

Een van de spannendste onderdelen is het onderdeel ‘waardecreatie en verdienmodellen’. Zelden moest de toeristische industrie zo snel schakelen als in de afgelopen vijf jaar. Verschillende zoek- en boekingsplatformen veranderden de reismogelijkheden volledig. Andere manieren van financieren en de rol van de consument tot co-creator zorgen voor abrupte veranderingen. Coördinator van het onderdeel waardecreatie en verdienmodellen is Stefan Hartman (Stenden).


Hartman: "Unaniem stellen vakgenoten vast dat het van belang is om eerst naar waardecreatie te kijken en daarna naar verdienmodellen, in een volgende fase. Maar dat is in de praktische uitwerking nog geen gemeengoed.”



Stefan Hartman.


Processen blootleggen

Op verschillende fronten, bij bedrijfsleven en overheden komt naar voren dat het zakelijk concept verandert. Traditionele vormen worden abrupt doorbroken en stellen het vakgebied voor nieuwe uitdagingen. Hartman wil daarom naar een omvattend overzicht van verschillende verdienmodellen, inclusief best practices. Daarbij gaat het niet alleen om de modellen waarin de meeste winst in euro’s wordt gemaakt. De sector wil ook van deze denk- en onderzoekstank weten hoe het zit met verdienen uit ongebruikt materiaal of capaciteit, ook wel ‘waste’ genoemd. Wat sterk meespeelt met geld verdienen is het onderzoek naar de beste manieren om mensen te koppelen." 


"Verdienen uit ongebruikt materiaal of capaciteit, ook wel ‘waste’ genoemd"


"Hoe je dan op lokaal niveau slim kunt organiseren en daarmee de vrijetijdssector tot innovatie, de nieuwe waardecreatie, en betere verdienmogelijkheden brengt. Er is minstens net zoveel behoefte aan kennis op het gebied van sociale winst, verbetering voor mens en natuur, of meer samenhangende en integrale versterking van een regio. Het onderzoekspalet is hiermee breed geworden. Dat is de winst van de diverse sessies met bedrijven en instellingen in de vrijetijdssector. Uiteindelijk brengt het onderzoek niet alleen pure kennis maar legt het ook processen en methodologische voortgang bloot. Of zoals een ondernemer de brede zienswijze op verdienmodellen losliet: Of zoals een ondernemer van een verblijfsaccommodatie de brede zienswijze op verdienmodellen losliet: "Ik verdien aan families met kinderen. Hiervoor wil ik mijn bedrijf optimaal inrichten, maar daar wil ik zelf geen zorgen over hebben. Ik zoek een externe partij die kinderpret garandeert, van a tot z, zodat ik er niet meer naar om hoef te kijken. Door de meeste leveranciers worden alleen speeltoestellen aangeboden, maar zij zouden een ander verdienmodel kunnen hebben als ze totaaloplossingen zouden aanbieden.”


De consument van morgen

Het is de black box waar iedere marketeer, wetenschapper en manager maar nauwelijks doorheen komt: de mens. Daarom staat het doorgronden van de consument van morgen hoog op de agenda. Diana Korteweg Maris is de coördinator voor dit lastige onderdeel. De sessies met het bedrijfsleven stevenden bij iedere bijeenkomst een andere richting op. Iedereen heeft een andere kijk op die consument. Of, vanuit zijn eigen werkterrein, andere onderzoeksvragen voor deze consument. Veel meer mensen zijn onderweg dan alleen toeristen en dat vraagt weer om even zovele aanpassingen in hospitality. Zowel de fysieke omgeving als de digitale omgeving verandert. Dat zet de consument ook aan tot aanpassing van wensen. Maar iedereen in toerisme en leisure wil toch erg graag weten hoe die wensen veranderen en uiteindelijk uitpakken. Na tientallen jaren waarin hotels en bungalowparken als paddenstoelen uit de grond schoten zit sector nu in een fase waarbij de ontastbare diensten steeds meer voorop staan.


Uiteindelijk weet Korteweg Maris CELTH een heldere opdracht te geven voor de onderzoeksagenda. "We bundelen de onderzoeken die we starten met vooral de zoektocht naar het gedrag. Daarbij is belangrijk dat we achterhalen wat de omgevingsfactoren zijn die de consument beïnvloeden. Voor het toeristisch vakgebied is het van groot belang dat we het beslistraject voor diverse producten en diensten in hospitality onderzoeken.”


Duurzaamheid

Kon je een paar jaar geleden als toeristische industrie nog duurzaamheid links laten liggen, nu is dat ‘not done’. Maar wat wil de sector dan weten van duurzaamheid? Ko Koens, coördinator ‘duurzame bedrijfsvoering’ bij CELTH weet het zeker, de klant verwacht een ethisch verantwoord product. Dat is zeker geen soft onderwerp.


Koens: "Het sociale aspect van toerisme kan ons nog veel perspectief bieden en daar kan veel uitkomen voor de sector.” Duurzaamheid is met keiharde data te onderzoeken. Deze groep binnen CELTH verwacht met de toepassing van slimme technologie veel te meten voor de diverse kanten van het begrip duurzaamheid. Daarmee komt hopelijk een antwoord op een acuut probleem, dat van de impact van toenemende volumes in toerisme. Dat wordt een spannende ontwikkeling want het gaat antwoord geven hoe destinaties en regio’s zich – in goede, afgewogen balans – kunnen blijven ontwikkelen. Naast onderzoek en kennis ziet Koens een toekomst voor CELTH in de opzet van een platform met best cases. Het bedrijfsleven maar ook beleidsmakers horen graag over de beste ervaringen. CELTH probeert die ervaringen weer met nieuw onderzoek aan te scherpen.


"Acuut probleem, dat van de impact van toenemende volumes in toerisme"


Destination management

Naar deze groep onderzoeken kijken veel touroperators maar ook beleidsmakers. Steden, destinaties en regio’s ontwikkelen staat volop in de belangstelling. De grenzen aan de groei in bijvoorbeeld steden lijken nog niet bereikt. Miranda Cornelisse zorgt sinds kort voor de coördinatie van de onderzoeken voor het gebied ‘product- en bestemmingsontwikkeling in een complexe omgeving’. De punten voor onderzoek zijn inmiddels scherp. Eerst een constatering: het gaat over meer dan toerisme, het gaat om de gebruikers van de destinaties. "Iedereen pakt een andere rol in een gebied. We gaan dan ook onderzoek doen naar de rollen van de stakeholders. Dat er veel beter omgegaan moet worden met fysieke en sociale ruimte is bij iedereen duidelijk. Nu nog de vragen over het hoe beantwoorden,” aldus Dominicus.

"Ook onderzoek doen naar de rollen van de stakeholders"

Onderzoek naar balans en wat ook wordt omschreven als robuustheid van kwaliteiten en flexibiliteit in ontwikkeling komen op de agenda. "De vrijetijdseconomie is een onderdeel van de samenleving en staat daar niet meer buiten. Het niveau van de onderzoeken gaat naar een veel hoger niveau dan wat bezoekers kopen of doen in een destinatie.” Dat betekent dat er ruimte is voor talloze vragen over verantwoorde groei, krimpende destinaties, effecten tussen bezoekers en inwoners. Samenleving, kwaliteit van bestemmingen, pop-up gebouwen, tijdelijke natuur, het zijn allemaal onderwerpen die deze onderzoeksgroep tot hogere ambities en veel uitdagingen leiden.


De onderzoeksagenda ligt op tafel. De komende jaren kan CELTH veel bedrijven en overheden een helpende hand toesteken.

Trefwoorden: CELTH, kennis, onderzoek, topsector, verdienmodel, duurzaamheid

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...