Geplaatst op: 13-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

10 Reistrends volgens Cherry Picker

10 Reistrends volgens Cherry Picker
Traditiegetrouw presenteerde travel trendwatcher Tessa aan de Stegge op de eerste vakdag van de Vakantiebeurs haar trends voor het komende vakantiejaar. Het draait volgens Tessa in het nieuwe jaar om ervaringen, spontaniteit, ‘instant’ op reis gaan en sociale status. We willen hoe dan ook ontsnappen uit het 24/7 geconditioneerde leven, maakt niet uit waarheen.


Afgetrapt werd met de trend Collect Memories, die aangeeft dat reizen niet meer gaat om de bestemming, maar om de beleving. De trend Solo + behelst dat Solo reizen zoveel meer is dan er alleen op uittrekken, het draait bij Solo + zelfs om de anderen die je tegenkomt! Do it Peer gaat uit van het belang van reizen met gelijkgestemden. Ze steunen elkaar met crowdfundingcampagnes om op reis te gaan, lenen spullen aan elkaar, overnachten bij elkaar en leiden elkaar rond voor een local experience. Mystery Me brengt de spontaniteit terug in reizen, terwijl No Size Fits All personalisatie naar een nieuwe hoogte brengt. All INclusive is passé en All EXclusive voert de boventoon. Wat worden de Under the Radar-bestemmingen waar je nog heen kunt zonder hutje mutje met toeristen op een plek te zijn? Groen en verantwoord reizen wordt cool in 2016, terwijl steeds meer reizigers zelf (een gedeelte) van hun reis regelen. Wie komt ze niet tegen onderweg? De Digital Nomads zijn te herkennen aan hun compacte camera’s en wearable technology. Geen zin in digitaal? Laat je dan navigeren door de sterren, stap op de bonnefooi in de auto en ga ‘On the Road’. Tessa aan de Stegge tipt zelf Iran als dé bestemming voor 2016 en raadpleegde andere experts om een top 10 compleet te maken. Van Chicago tot Botswana.


Tessa heeft met deze trends de tijdgeest goed te pakken maar het is overdreven om te stellen dat mainstream vakantievierend Nederland in één van deze trends past. Die gaat nog steeds naar de vertrouwde bestemmingen met voorgekookt vakantieplezier. De redactie van NRIT zette de trends op de Vakantiebeurs op een rijtje. Hier de trends van Tessa aan de Stegge en in een apart artikel de top 10 bestemmingen van bekende reisspecialisten.


1. Collect Memories

Collect Memories draait om het verhaal dat je zelf van je vakantieleven maakt. Om zoveel mogelijk nieuwe ervaringen op te doen gaan reizigers vaker, korter en meer last minute op reis. Nederland is het festivalland bij uitstek en short ski vakanties zijn populair. Apps en nieuwe reisorganisaties haken hier op in. In een luxe hotel slaap je voor de helft via de community Secret Escapes. Op het nieuwe platform TradeYourTrip verkoop je een pakketreis door.


2. Solo +

Solo reizen is helemaal niet meer sneu maar zelfs hip. Het draait hier om vrijheid, zelfkennis opdoen en nieuwe mensen ontmoeten. Dit kan spontaan gebeuren, maar ontmoetingen met anderen kunnen ook online worden geregeld. Ga dus alleen, maar regel vooraf alvast wat nieuwe mensen die je gaat ontmoeten via apps zoals Penroads of Tripr; social apps waarbij je vooraf of real-time peers kunt zoeken om activiteiten mee te doen of mee te reizen. Uit onderzoek van de Vakantiebeurs en trendwatcher Tessa aan de Stegge blijkt dat de helft van de ondervraagden al eens alleen op reis is geweest, de helft daarvan had destijds een partner. Een kwart geeft aan eigenlijk liever alleen op vakantie te willen gaan. Meer dan de helft van die groep geeft aan dat zij dan hele andere dingen zouden doen op vakantie. Ze zouden zelfs kiezen voor een ander type vakantie en andere activiteiten op vakantie ondernemen.


3. Do it Peer

We gaan steeds meer met gelijkgestemden op reis. Samen bepalen we de bestemming, de accommodatie en wat we gaan doen. Al vooraf kun je met ze in contact komen om plannen te smeden, om elkaar te helpen een reis te financieren zoals op Fortua, om elkaars spullen te lenen via Make it Travel of om kennis uit te wisselen op Gigrove. Via (het nog te lanceren) Myguide kun je anderen rondleiden en op Pandabed slaap je bij een peer met dezelfde culturele achtergrond. Reviews en inspiratieblogs nemen nog een belangrijkere rol in 2016.


4. Mystery Me

Mystery Me brengt het verrassingselement en dus de spontaniteit terug in reizen. Op Trveler leg je elke maand een bedrag opzij en wordt voor jou bepaald waar je heen gaat vier keer per jaar. Met blind break organisatie srprs.me krijg je pas op het laatste moment te horen waar de reis naartoe gaat. Dus pas als je op het vliegveld bent, of als je met de auto bij een centraal punt aankomt, indien je een blind roadtrip hebt geboekt. Bij vliegapps als Kayak is de bestemming onbelangrijk, maar krijg je tips op basis van de gewenste temperatuur, activiteiten die je wilt ondernemen, hoe lang je maximaal in het vliegtuig wilt zitten of je budget.


5. No Size Fits All

Reizigers willen maatwerk. No size fits all! Toen de Italiaanse vliegmaatschappij TAM campagne voerde met een gepersonaliseerd ‘own board’-magazine gebaseerd op het sociale profiel van de lezers, werd dit door alle passagiers meegenomen en gelezen. Met de Transavia Entertainment App kun je vooraf bepalen welke films je in het vliegtuig gaat kijken en op AirGrub bestel je jouw eten op het vliegveld op maat in plaats van afhankelijk te zijn van het inflight aanbod.


6. Under the Radar

We worden steeds ervarener reizigers en hebben alles al gezien. Reizen naar onbekende plekken is daarbij de ultieme droom. Bijkomend voordeel is dat je dan de toeristenmassa's mooi ontloopt. Under the radar bestemmingen en activiteiten zijn de uitgelezen kans voor een originele reis. Je wilt jezelf immers niet vinden tussen alle toeristen die gewoon ‘op vakantie’ zijn in plaats van reizen. En daar zijn er steeds meer van nu de middenklassen van opkomende economieën groter worden in aantallen. Waar ga jij Under the Radar in 2016?


7. It’s Cool to be Green

Groen is cool! In het nieuwe jaar profileren reizigers zich door gezond en verantwoord te reizen. Enerzijds verblijven ze in gecertificeerde accommodaties, terwijl ze anderzijds in geld, middelen en natura bijdragen aan de plek waar ze verblijven en de community aldaar. Een groene stedelijke bestemming is Portland, in de natuur heeft onder andere Costa Rica vele ecolodges. Natuurlijk speelt ook groen transport een rol in bij de statusverwerving van de nieuwe reiziger en worden er zelfs zonnepanelen op backpacks geplaatst door Voltaic Systems.


8. All Exclusive

All Exclusive staat voor mix en match. Tessa aan de Stegge ziet dat traditionele vakanties die alleen luxueus of alleen op de natuur zijn gericht vervagen. Het draait hier om vrijheid en flexibiliteit omdat we niet allemaal hetzelfde willen maar een unieke ervaring willen hebben op vakantie. All Inclusive vakanties die je tot een persoonlijke ervaring kunt tweaken worden het helemaal. Op Alltherooms kunnen reizigers gratis accommodaties zoeken, maar ook de meest luxueuze. Tijdens één trip wordt er soms bij (online) vrienden overnacht en de andere keer in een poshtel. Ga liftend naar een stad, maar eet in een Michelin sterrestaurant.


9. Digital Nomads

Ik ga op vakantie en ik neem mee… mijn wearable technology! Bij de trend Digital Nomads draait alles om lifelogging: het (automatisch) vastleggen van een reis. Voor deze groep is het zichzelf online profileren a way of life. Polarsteps is een online foto- en routedagboek. Flightradar24 post op jouw sociale media wanneer je aan het vliegen bent. Olioclip is een handige clip die je op je smartphone kunt aansluiten voor kwaliteitsfoto’s. De app Camera Restricta voorkomt dat je een clichéfoto gaat maken door een rood kruis in beeld te tonen.


10. Op de bonnefooi

Als je op de bonnefooi gaat wordt technologie even vergeten, de navigatie gaat uit en je ziet wel waar de reis je brengt. Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe. Caravanity zette de trend om met een ‘gepimpte’ caravan op pad te gaan. Op Hipcamp vind je vast een plekje om te kamperen op land bij de boer. Met de Sealander vaar je zo off road het water in. Voor de milieubewuste roadtripper: Tesla voorziet in superchargers bij bestemmingen die ver van elkaar af liggen, waaronder accommodaties die via AirBnB te boeken zijn. Get lost!

Topics:Vakanties
Trefwoorden: trends, vakanties

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Hotels mogen na 20.00 geen alcohol verkopen aan gasten
Op vrijdagmiddag is besloten door het kabinet dat hotels in Nederland geen alcohol mogen schenken en verkopen na 20.00. Dit mag ook niet via room service of andere diensten.
23/10/20
EU Green Week aanzet tot goed raamwerk maar landbouwbeleid niet innovatief genoeg
Terwijl vandaag de EU Green Week wordt afgesloten zijn Nederlandse natuurorganisaties verbaasd over het Europese beleid voor de boeren.
23/10/20
Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
23/10/20
Derde overname van TopParken
En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
23/10/20
Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.