Geplaatst op: 07-01-2016

City Marketing Lelystad zet in op burgertrots en natuur

City Marketing Lelystad zet in op burgertrots en natuur
Foto Jasper Pluim – City Marketing Lelystad
Lelystad trekt dit jaar € 580.000,- uit voor citymarketing en zet in op acties die de burgertrots versterken en algemene marketingcampagnes gericht op natuur.


In 2015 heeft City Marketing Lelystad een evaluatie geschreven gebaseerd op citymarketing in het land, activiteiten, het imago van Lelystad en de feed back van partners over de afgelopen 4 jaar. De uitkomsten waren positief. Partners geven City Marketing Lelystad gemiddeld een 7,8 en de gekozen strategie is in lijn met de resultaten van de desk research.


Meer focus

Het aanbrengen van meer focus en concentreren op bezoekers van buiten Flevoland heeft de aandacht, hierin is verbetering mogelijk. De focus richt zich sinds 2015 op toerisme. Vanaf 2016 is dat nog specifieker op natuur binnen toerisme waarmee meer merkbeleving rondom Lelystad wordt gecreëerd. Daarnaast worden de doelstellingen zoals vastgesteld in 2015 worden voortgezet in 2016. Dit betekent dat de focus ligt op toerisme, de kernwaarden van Lelystad en het creëren van een breed draagvlak. Het college van Lelystad is met dit jaarplan akkoord gegaan en trekt €580.000 uit voor het op de kaart zetten van Lelystad.


"Met het voorzichtig herstel van de economie en de woningmarkt wordt het des te belangrijker dat men weet dat het in Lelystad goed wonen en werken is. De evaluatie en het imago onderzoek laat zien dat we daarvoor twee sporen moeten (blijven) bewandelen: het gebruik maken van onze eigen inwoners als ambassadeurs van de stad en het actief promoten van onze kwaliteiten buiten de stad. Met dit jaarplan geeft City Marketing Lelystad opnieuw effectief invulling aan die opdracht. Maar dat we met elkaar nog veel werk te verzetten hebben is zeker ook waar"


Jop Fackeldey, wethouder citymarketing


Natuur gebruiken om merkbeleving te versterken

In 2015 is City Marketing Lelystad gestart met de focus te leggen op toerisme. Deze lijn wordt in 2016 doorgezet en verstevigd. Waar dit in 2015 vooral zichtbaar was in inzet en ondersteuning, is er in 2016 een verschuiving in het budget, van evenementen naar toerisme en algemene marketing. Met dit budget wordt een campagne uitgezet waarin natuur wordt gebruikt om de merkbeleving van Lelystad te verstevigen. Deze campagne neemt een groot gedeelte van het algemene marketing budget in. Verder is er net als in 2015 aandacht voor het concept ‘Dagje Lelystad’ waarin de samenwerking wordt gezocht met toeristische partners. Naast de activiteiten die worden gericht op bezoekers van buiten Flevoland kwam uit het onderzoek Beeld van Lelystad naar voren dat er ook nog ingezet moet worden op burgertrots. Dit wordt in 2016 voornamelijk gedaan met lowbudget acties en de twee evenementen LelySTART en Lelystad geeft licht. Hier wordt op ingezet omdat dit bij uitstek evenementen voor de eigen inwoners zijn. City Marketing Lelystad vindt het belangrijk minstens twee keer per jaar iets groots voor de eigen inwoners te doen. Zij zijn immers de belangrijkste ambassadeurs van onze stad.


Nieuw campagnebeeld

In 2015 is besloten dat Lelystad Airport zich gefaseerd ontwikkelt tot twin-airport van Schiphol. Mede door dit besluit heeft City Marketing Lelystad een nieuw campagnebeeld ontwikkeld. Dit beeld is in verschillende uitvoeringen inzetbaar en wordt voornamelijk gebruikt voor de zakelijke markt. Het beeld zal veelal worden ingezet door de afdeling Economische Zaken van gemeente Lelystad (EZ). Een ander belangrijk project binnen domein Werken is de ‘Lelypas’. Inmiddels is de ‘Lelypas’ een stichting met een medewerker die 10 uur per week actief is. Deze stichting is volledig autonoom maar wordt op een aantal vlakken ondersteund door City Marketing Lelystad. In 2016 wordt deze ondersteuning afgebouwd waardoor de stichting nog zelfstandiger functioneert.


Social media inzetten om meer inwoners te trekken

Door de bezuinigingen die in 2015 zijn doorgevoerd en vanwege de crisis in de woningmarkt, is het budget voor het domein Wonen beperkt tot slechts enkele activiteiten. Er worden voornamelijk uren ingezet en de out of pocket kosten zijn beperkt tot de deelname aan de Provada. Binnen het domein Wonen wordt nauw samengewerkt met gemeente Lelystad, die hierin leading is. In 2015 is een enorme groei gerealiseerd op de website woneninlelystad.nl nieuw venster door het afwisselend adverteren op de actieve Facebook van Lelystad en het inzetten van een adwords campagne. City Marketing Lelystad wil deze strategie doorzetting in 2016, afhankelijk van de financiële keuzes van gemeente Lelystad aan de hand van hun strategisch marketingplan voor Wonen.

Link: http://www.citymarketinglelystad.nl/
Topics:Marketing
Trefwoorden: citymarketing, flevoland

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...