Geplaatst op: 15-12-2015
Auteur: Goof Lukken
NHTV

VrijetijdsTrends 2016

Ingetogen genieten, puur samen, mobiel digitaal

VrijetijdsTrends 2016
Drie trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in 2016: ingetogen genieten, puur samen, mobiel digitaal. Ook dit jaar presenteert trendwatcher, oprichter van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken de VrijetijdsTrends 2016. Economisch merken we het herstel, maar in 2016 gaan we vooral ingetogen genieten We zijn nog steeds waakzaam als het gaat om het wankele herstel van de crisis. De druk op onze vrije tijd neemt door de nieuwe participatiesamenleving steeds meer toe. Méér tijd gaat in mantelzorg, vrijwilligerswerk en sociale betrokkenheid zitten. Logisch dus dat we weer meer samen willen genieten (met familie, vrienden, buren) van pure momenten en producten. We gaan voor pure, natuurlijke en duurzame relaties en belevingen. De technologie blijft daarnaast een steeds grotere rol spelen in onze vrije tijd. Door de komst van smartphones zijn de grenzen tussen werk en vrije tijd minder helder. De technologie helpt ons ook in onze vrije tijd en brengt ons nieuwe belevingen. Door het gebruik van virtual reality en digital wearables verplaatsen en informeren we ons snel. Ook spelen apps een steeds grotere rol tijdens ons dagje uit.


Ingetogen genieten

Genieten mag weer in de vrije tijd nu de economische crisis voorbij lijkt te zijn. We kiezen er echter wel voor om meer ingetogen te genieten. Ingetogen in de uitgaven (minder groots en meer en vaker kleine genietmomenten) en in de uitbundigheid. De dreiging van terrorisme ligt nog steeds op de loer en de Nederlandse moraal ‘Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ lijkt weer terug. Samen zijn, doen en denken lijkt een belangrijke rol te hebben in de vrije tijd. Dit komt tot uiting in de groei van familie- en vriendenweekenden, waarop grote bungalowaanbieders zoals Center Parcs en Landal GreenParks inspelen. Ook de camping is terug van weggeweest. Voor eerst is de verkoop van caravans weer gestegen: knus op de camping kan weer. Er is zelfs een Frans campingconcept (Huttopia) dat haar eerste shop in Nederland opent Ook uit het succes van Escape Rooms blijkt dat samen aan iets werken en over iets denken past in deze tijd. De babyboomers kopen mogelijk eerder een camper dan een tweede huis. Dagjes uit worden voordeliger door de grote succesvolle kortingsacties van de supermarktketens. Door de participatiemaatschappij gaan we weer ouderwets zorgen voor elkaar. In onze vrij tijd is aandacht voor toegankelijkheid dan ook onmisbaar.


Puur samen

De hang naar natuurlijke producten en authentieke belevingen groeit nog steeds. In ons voedsel kiezen we steeds meer voor pure producten waardoor restaurants ook vaker ‘het verhaal’ achter de producten deelt met hun gasten. Delen en het samen maken van verhalen staat ook steeds vaker centraal in pretparken. De Efteling koos bewust voor een verhaal en authentieke sfeer rondom de introductie van hun nieuwe achtbaan Baron 1898, en opent in 2016 een attractie rondom het klassieke verhaal Pinokkio. Maar ook samen iets unieks beleven (ofwel crazy leip) en een uitdaging aangaan lijkt de trend. Walibi opent in het voorjaar van 2016 een nieuwe rollercoaster die jongeren uitdaagt opnieuw ‘hard te gaan’. Ook de natuur blijft een succesvol thema. Komend jaar opent de geheel vernieuwde Wildlands Adventure Zoo (voorheen Dierenpark Emmen). Bezoekers gaan er niet alleen dieren zien, maar vooral ook beleven aan de hand van diverse expedities. Ook krijgt Nederland in Ouwehands Dierenpark Rhenen één van de meest iconische diersoorten binnen de landsgrenzen: de reuzenpanda.


Het succes van het thema natuur komt ook naar voren in de verblijfrecreatie. Nabij Disneyland Parijs opent bijvoorbeeld Villages Nature, een bungalowpark 3.0 met een uniek thermaal meer dat door aardwarmte continu 30 graden Celsius is. Dit project is dankzij de samenwerking tussen Disney en het Franse moederbedrijf van Center Parcs, Pierre et Vacances, tot stand gekomen.


Mobiel digitaal

Technologie is niet meer weg te denken uit onze vrije tijd in 2016 De smartphone is voor veel mensen het basisstation van het dagelijks leven. Via dit mobiele apparaat hebben we continu contact met werk en privé. Het bevat onze muziekcollectie, die we natuurlijk streamen, en biedt ons ontspanning in de vorm van games en films/ YouTube/ Netflix. In 2016 zullen we zien dat wearable technologie in de vorm van Google Glass, smartwatches en virtual reality (VR) brillen toeneemt. Ze gaan integraal onderdeel uitmaken van onze vrije tijd, zowel thuis als op locatie. Zo worden reeds VR-technieken gebruikt bij het boeken van reizen, voor promotionele doeleinden en voor extra belevingen, zoals de combinatie van een achtbaan en VR: de VR-coaster.


Ook Fitbit technologie wordt gebruikt om onze sportprestaties in de vrije tijd te meten en delen. Dat kan bijvoorbeeld via apps als Strava en RunKeeper. Bovendien kunnen we via onze smartphone ons huis slimmer en beter bedienen en volgen. We blijven 24/7 op de hoogte van alle nieuws, zowel dicht bij huis als all over the world.


VrijetijdsTrends updates

Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met de bovengenoemde drie hoofdtrends geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn steeds vluchtiger en soms veelomvattend. Dat is de reden dat we, in tegenstelling tot eerdere jaren, niet meer de lijst produceren van wat ‘in’ en ‘uit’ is in de vrije tijd. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels wel een begrip in de branche en blijken vaak een handig hulpmiddel om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie. Daarom volgen er in 2016 regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden van toepassingen van trends op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.

Link: http://www.vrijetijdstrends.nl/
Trefwoorden: trends

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...