Geplaatst op: 09-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Aankomst Tour de France levert Zeeland veel op

Aankomst Tour de France levert Zeeland veel op

Zeeland heeft optimaal geprofiteerd van aankomst van de tweede etappe van de Tour de France in de zomer van 2015. Met een geringe investering vanuit de overheid (€ 365.000) vloeide op en rond 5 juli al direct tussen de € 4,38 miljoen en € 5,31 miljoen euro terug in de Zeeuwse economie. Dat heeft de provincie Zeeland door het Kenniscentrum Kusttoerisme laten berekenen.


Gisteren presenteerde gedeputeerde Ben de Reu de evaluatie van de aankomst van de tweede etappe van de Tour de France op Neeltje Jans. Zeeland is in ruim 190 landen 19 minuten live op televisie geweest. In voor de provincie in toeristisch opzicht belangrijke landen als Duitsland, België, Frankrijk en Engeland zelfs meer dan een half uur.


Slechte weersverwachting

Tegenvallend wad de publieke belangstelling rond de finish op Neeltje Jans. Het maximale bezoekersaantal is daar uiteindelijk niet gehaald. In plaats van 25.000 mensen waren er 15.000 bezoekers op de Oosterscheldekering. Mede door het weerbericht (code oranje) en de media-aandacht in de aanloop bleef het aantal bezoekers op de kering achter bij de eerder gestelde verwachting. Daarentegen waren er aan de route op Schouwen-Duiveland veel meer bezoekers dan in eerste instantie verwacht was.


"We hadden hoge verwachtingen, maar de Tour de France heeft al onze verwachtingen overtroffen"


Gedeputeerde Ben de Reu


Kijkcijferhit

In Nederland was de aankomst een ware kijkcijferhit. Op zondag 5 juli 2015 brak de live-uitzending van de tweede etappe van Tour de France een kijkcijferrecord: gemiddeld keken er die middag bijna 2 miljoen mensen naar de bijna vijf uur durende uitzending. Nooit eerder deze eeuw - en vermoedelijk voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie - keken in ons land zoveel mensen naar een live-uitzending van de Tour de France. Op het hoogtepunt (rond de finish) keken er 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen op tv.


Twee gerichte campagnes

Om naast de vele ‘free-publicity’ die het evenement uit zichzelf al genereert verder lading te geven aan de etappe naar Zeeland zijn twee campagnes gestart. De Provincie Zeeland heeft de campagne ‘Zeeland .. Anders’ uitgerold om de aandacht te vestigen op Zeeland. Rijkswaterstaat heeft de campagne ‘Bring in the Dutch’ laten ontwikkelen als internationale campagne voor Nederland als waterland.


Zeeland Anders kosteneffectief

Het effect  van ‘Zeeland .. Anders’ was een zeer kosteneffectieve campagne met een groot bereik. Zo zorgden de twee spandoeken langs de doorgaande wegen voor zichtbaarheid bij 1,3 miljoen passanten, werden er 40.000 placemats in de horeca vergeven (bewuste stop), kregen 157.000 huishoudens de ansichtkaarten en werd er in het kader van de evenementen  activatie geparticipeerd in diverse evenementen waarvan de meest succesvolle die tijdens de Grand Depart in Utrecht (10.000 bezoekers stand) en het Fanpark Antwerpen (150.000 bezoekers park). De zogenaamde ”darkposts” online zorgden voor een bereik van: 637.790 personen. Reguliere posts zorgden voor een bereik van 50.000 personen. Ook de andere online acties (facebook) bleken effectief met een bereik van zo’n 100.000 personen.


Impact op merk Zeeland

Uit onderzoek naar de impact op het merk Zeeland vond 95% van de respondenten de Tour bij Zeeland passen. Ze vinden Zeeland een echte fietsprovincie met haar elementen als wind en water. De beelden van de finish werden prachtig bevonden evenals het unieke Zeeuwse landschap. Daarnaast vonden ze dat de Tour heeft gezorgd voor een goede promotie van de provincie en is Zeeland als een echte vakantieprovincie weggezet.


Economische betekenis

In totaal vloeide er op en rond 5 juli al direct tussen de € 4,38 en € 5,31 miljoen terug in de Zeeuwse economie als gevolg van de bestedingen die mensen deden. Omgerekend goed voor zo’n 18 FTE. Afgezet tegen de totale organisatiekosten van € 1,6 mln leverde elke geïnvesteerde euro er direct 3 op.Grootste kostenposten waren de verwervingsfee van de ASO (€ 500.000), veiligheidsmaatregelen (€ 320.000) en het inrichten van de finishlocatie (€ 150.000). In vergelijking met andere finishplaatsen had Zeeland een beperkt budget. Zo besteedde Sheffield in Engeland in 2014 nog € 2,4 miljoen euro uit aan de organisatie van de finish.


Trots

Ook de Zeeuwen waren blij met de aankomst van de Tour de France. Uit het onderzoek van het Kenniscentrum Kusttoerisme blijkt dat Zeeuwen trots waren dat hun provincie gastheer was van deze bijzondere Touretappe. Liefst 85% van de bezoekers volgden het nieuws met plezier, 95% was trots op de Touraankomst in Zeeland en 88% vond het een aanwinst voor het aanbod.



Link: https://www.zeeland.nl/file/2153/download?token=wZyjZ_qkSmcmBy2UnqaMnXhksZ0m3CMToJ-0GGvb4Xg
Trefwoorden: sport, sportevenementen, evenementen, economische betekenis, wielrennen, tour de france, zeeland

CELTH
 





||| Nieuws |||

15/03/24
Exclusief voor leden
Alle aandelen Alpenpark Neuss over naar SnowWorld
Vandaag meldt SnowWorld dat het de resterende aandelen van Alpenpark Neuss (nabij Düsseldorf, Duitsland) heeft overgenomen.
05/03/24
Exclusief voor leden
Libéma neemt golfbaan naast dierentuin over
Libéma heeft Golf De Gulbergen overgenomen van Attero. De gofbaan ligt naast dierentuin Dierenrijk van Libéma in het Brabantse Mierlo. Er gaat bij deze overname geen werkgelegenheid verloren.
04/03/24
10% stijging pechhulp Nederlanders bij wintersport
De ANWB Alarmcentrale ontving tussen december 2023 en maart 2024 ruim 11.000 hulpvragen van Nederlandse wintersporters. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig seizoen.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...
19/02/24
Tom van 't Hek wordt voorzitter Nederlandse Sportraad
Voormalig bondscoach hockey en oud tophockeyer Tom van 't Hek wordt de nieuwe voorzitter van de voor...
09/02/24
Exclusief voor leden
Grote verschillen tussen favoriete vrijetijdsactiviteiten binnen Nederland
Een leuke invulling van de vrije tijd wordt voor Nederlanders steeds belangrijker. Goed nieuws voor de sector dat nog beter wordt door het feit dat Nederlanders dit jaar meer geld te besteden hebben. Er zijn qua vrijetijdsvoorkeuren wel verschillen tussen de landsdelen. Dat blijkt uit de nieuwste Stand van de Leisure van ABN AMRO.
22/01/24
Den Haag, Arnhem en Apeldoorn speelsteden EK Beachvolleybal 2024
In Arnhem, Apeldoorn en Den Haag wordt van 13 t/m 18 augustus gestreden om de Europese titel. De Arnhemmers maken zich op voor een echte lokale sportzomer.
12/01/24
Aantal faillissementen stijgt
In vrijwel alle bedrijfstakken gingen er meer bedrijven failliet in 2023 dan in 2022. Hoe zit het in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...