Geplaatst op: 09-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Aankomst Tour de France levert Zeeland veel op

Aankomst Tour de France levert Zeeland veel op

Zeeland heeft optimaal geprofiteerd van aankomst van de tweede etappe van de Tour de France in de zomer van 2015. Met een geringe investering vanuit de overheid (€ 365.000) vloeide op en rond 5 juli al direct tussen de € 4,38 miljoen en € 5,31 miljoen euro terug in de Zeeuwse economie. Dat heeft de provincie Zeeland door het Kenniscentrum Kusttoerisme laten berekenen.


Gisteren presenteerde gedeputeerde Ben de Reu de evaluatie van de aankomst van de tweede etappe van de Tour de France op Neeltje Jans. Zeeland is in ruim 190 landen 19 minuten live op televisie geweest. In voor de provincie in toeristisch opzicht belangrijke landen als Duitsland, België, Frankrijk en Engeland zelfs meer dan een half uur.


Slechte weersverwachting

Tegenvallend wad de publieke belangstelling rond de finish op Neeltje Jans. Het maximale bezoekersaantal is daar uiteindelijk niet gehaald. In plaats van 25.000 mensen waren er 15.000 bezoekers op de Oosterscheldekering. Mede door het weerbericht (code oranje) en de media-aandacht in de aanloop bleef het aantal bezoekers op de kering achter bij de eerder gestelde verwachting. Daarentegen waren er aan de route op Schouwen-Duiveland veel meer bezoekers dan in eerste instantie verwacht was.


"We hadden hoge verwachtingen, maar de Tour de France heeft al onze verwachtingen overtroffen"


Gedeputeerde Ben de Reu


Kijkcijferhit

In Nederland was de aankomst een ware kijkcijferhit. Op zondag 5 juli 2015 brak de live-uitzending van de tweede etappe van Tour de France een kijkcijferrecord: gemiddeld keken er die middag bijna 2 miljoen mensen naar de bijna vijf uur durende uitzending. Nooit eerder deze eeuw - en vermoedelijk voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie - keken in ons land zoveel mensen naar een live-uitzending van de Tour de France. Op het hoogtepunt (rond de finish) keken er 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen op tv.


Twee gerichte campagnes

Om naast de vele ‘free-publicity’ die het evenement uit zichzelf al genereert verder lading te geven aan de etappe naar Zeeland zijn twee campagnes gestart. De Provincie Zeeland heeft de campagne ‘Zeeland .. Anders’ uitgerold om de aandacht te vestigen op Zeeland. Rijkswaterstaat heeft de campagne ‘Bring in the Dutch’ laten ontwikkelen als internationale campagne voor Nederland als waterland.


Zeeland Anders kosteneffectief

Het effect  van ‘Zeeland .. Anders’ was een zeer kosteneffectieve campagne met een groot bereik. Zo zorgden de twee spandoeken langs de doorgaande wegen voor zichtbaarheid bij 1,3 miljoen passanten, werden er 40.000 placemats in de horeca vergeven (bewuste stop), kregen 157.000 huishoudens de ansichtkaarten en werd er in het kader van de evenementen  activatie geparticipeerd in diverse evenementen waarvan de meest succesvolle die tijdens de Grand Depart in Utrecht (10.000 bezoekers stand) en het Fanpark Antwerpen (150.000 bezoekers park). De zogenaamde ”darkposts” online zorgden voor een bereik van: 637.790 personen. Reguliere posts zorgden voor een bereik van 50.000 personen. Ook de andere online acties (facebook) bleken effectief met een bereik van zo’n 100.000 personen.


Impact op merk Zeeland

Uit onderzoek naar de impact op het merk Zeeland vond 95% van de respondenten de Tour bij Zeeland passen. Ze vinden Zeeland een echte fietsprovincie met haar elementen als wind en water. De beelden van de finish werden prachtig bevonden evenals het unieke Zeeuwse landschap. Daarnaast vonden ze dat de Tour heeft gezorgd voor een goede promotie van de provincie en is Zeeland als een echte vakantieprovincie weggezet.


Economische betekenis

In totaal vloeide er op en rond 5 juli al direct tussen de € 4,38 en € 5,31 miljoen terug in de Zeeuwse economie als gevolg van de bestedingen die mensen deden. Omgerekend goed voor zo’n 18 FTE. Afgezet tegen de totale organisatiekosten van € 1,6 mln leverde elke geïnvesteerde euro er direct 3 op.Grootste kostenposten waren de verwervingsfee van de ASO (€ 500.000), veiligheidsmaatregelen (€ 320.000) en het inrichten van de finishlocatie (€ 150.000). In vergelijking met andere finishplaatsen had Zeeland een beperkt budget. Zo besteedde Sheffield in Engeland in 2014 nog € 2,4 miljoen euro uit aan de organisatie van de finish.


Trots

Ook de Zeeuwen waren blij met de aankomst van de Tour de France. Uit het onderzoek van het Kenniscentrum Kusttoerisme blijkt dat Zeeuwen trots waren dat hun provincie gastheer was van deze bijzondere Touretappe. Liefst 85% van de bezoekers volgden het nieuws met plezier, 95% was trots op de Touraankomst in Zeeland en 88% vond het een aanwinst voor het aanbod.



Link: https://www.zeeland.nl/file/2153/download?token=wZyjZ_qkSmcmBy2UnqaMnXhksZ0m3CMToJ-0GGvb4Xg
Trefwoorden: sport, sportevenementen, evenementen, economische betekenis, wielrennen, tour de france, zeeland

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...