Geplaatst op: 02-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders geven weer meer uit aan vakanties, aantal vakanties stabiel

Nederlanders geven weer meer uit aan vakanties, aantal vakanties stabiel
foto: nito / shutterstock
Na lichte dalingen in voorgaande jaren is het aantal vakanties in 2015 gestabiliseerd. In totaal ondernamen Nederlanders ruim 35 miljoen vakanties: 17 miljoen vakanties in eigen land en 18,1 miljoen in het buitenland. De bestedingen aan vakanties namen voor het eerst sinds 2012 weer toe (+3%). De totale bestedingen aan vakanties groeiden naar bijna 16 miljard euro. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research.


Zo’n 12,7 miljoen Nederlanders zijn in 2015 een of meerdere keren op vakantie geweest (80% van de bevolking). Dit betekent een lichte stijging (+100.000) ten opzichte van 2014. De Nederlanders die op vakantie gingen deden dit echter iets minder vaak dan in 2014. De gemiddelde vakantiefrequentie daalde van 2,80 naar 2,77 vakanties per vakantieganger. In totaal werden 35,1 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland. Dit aantal is gelijk aan vorig jaar. Het aantal buitenlandse vakanties groeide nog licht waarbij de binnenlandse vakanties een daling te zien gaven. Dat werd volledig veroorzaakt door de seizoensrecreatieve vakanties, in de toeristische vakanties zat nog een kleine groei.


Half miljard euro meer uitgegeven aan vakanties

In totaal hebben Nederlanders in 2015 zo’n 16 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 13 miljard in het buitenland en 3 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2014 zijn de totale vakantiebestedingen met 500 miljoen euro gestegen (+3%). Van deze relatief sterke stijging profiteerden zowel eigen land (+4%) als het buitenland (+3%).


Spanje laat meeste groei zien

Het aantal buitenlandse vakanties is het afgelopen jaar licht gestegen. In totaal werden er zo’n 18,1 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen, een stijging van zo’n 150.000 vakanties (+1%). Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan met zo’n 3,4 miljoen vakanties, gevolgd door Frankrijk met 2,6 miljoen. Het aantal vakanties bleef voor Duitsland en Frankrijk vrijwel gelijk aan vorig jaar. De nummer drie – Spanje – zag het aantal vakanties wederom flink groeien (+6%). Opvallend was verder dat Griekenland, ondanks alle problemen van afgelopen jaar, slechts een bescheiden min noteerde (-4%).


Tabel 1:   Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2014 – 30 september 2015)

 

Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties (x 1.000)

 

2014

2015

2014

2015

1. Duitsland

19

19

3.380

3.380

2. Frankrijk

15

14

2.610

2.620

3. Spanje

10

11

1.860

1.970

4. België

8

8

1.430

1.430

5. Oostenrijk

7

6

1.110

1.160

6. Italië

6

6

1.090

1.060

7. Groot-Brittannië

5

5

870

860

8. Turkije

4

4

770

700

9. Griekenland

4

4

730

700

10. Portugal

3

2

490

420

Overige bestemmingen

20

21

3.590

3.770

Totaal

100

100

17.930

18.070

Bron: NBTC-NIPO Research


Lichte daling binnenlandse vakanties

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 200.000 gedaald naar 17 miljoen (-1%). De daling kwam in z’n geheel voor rekening van de zogenaamde vaste standplaatsvakanties (vakanties in eigen tweede woningen, boten, stacaravans e.d.). Vakanties in accommodaties die gehuurd worden lieten groei zien (+1%). Met name vakanties in een bungalow(park) waren in trek (+4%). Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,2 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. De Veluwe volgt met 1,9 miljoen vakanties op de tweede plaats. Het aantal vakanties in de Noordzeebadplaatsen daalde licht (-2%), terwijl de Veluwe een lichte plus liet zien (+1%).


Tabel 2:   Top 10 binnenlandse toeristengebieden (1 oktober 2014 – 30 september 2015)

 

Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties

(x 1.000)

 

2014

2015

2014

2015

1. Noordzeebadplaatsen

13

13

2.220

2.170

2. Veluwe en Veluwerand

11

11

1.870

1.890

3. Groningse, Friese en Drentse zandgronden

10

10

1.720

1.710

4. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg

en Rijk van Nijmegen

9

10

1.570

1.630

5. West- en Midden-Brabant

9

9

1.540

1.510

6. Twente, Salland en Vechtstreek

7

8

1.270

1.380

7. Waddeneilanden

5

6

930

970

8. IJsselmeerkust

7

5

1.190

910

9. Zuid-Limburg

5

5

930

860

10. Deltagebied

3

4

580

600

Overige bestemmingen

 19

20

3.330

3.370

Totaal

100

100

17.180

16.990

Bron: NBTC-NIPO Research


Het CVO

Het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is een grootschalig consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC-NIPO Research. In het CVO wordt onder een vakantie verstaan: een verblijf buiten de eigen woning voor ontspanning of plezier met ten minste een overnachting. Het gaat daarbij zowel om binnen- als buitenlandse vakanties. Het onderzoeksjaar van het ContinuVakantieOnderzoek 2015 liep van 1 oktober 2014 t/m 30 september 2015.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...