Geplaatst op: 22-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic
Het lijkt een onpersoonlijk cadeau maar toch is 90% van de Nederlanders blij met een cadeaubon. We kopen gemiddeld vijf bonnen per jaar met een gemiddelde waarde van € 25,-, In totaal wordt de totale markt van cadeaubonnen op 1 miljard euro geschat. Ook voor de vrijetijdssector is deze markt van groot belang want consumenten kopen veel specifieke bonnen voor belevenissen, om uit eten te gaan of voor een weekendje weg. Dat blijkt uit onderzoek van VVV Nederland naar de ervaringen van Nederlandse consumenten met cadeaubonnen.

Maar liefst 90% van de Nederlanders tussen de 18 en 85 jaar was blij met de laatst gekregen cadeaubon. Nederlanders zijn vrijgevig en kopen gemiddeld 14 cadeaus per jaar. Daarvan worden er 5 (ca. 37%) gegeven in de vorm van een cadeaubon of cadeaukaart. Twee derde (66%) van de Nederlander geeft liever een cadeaubon dan geld. Brede besteedbaarheid en een lange geldigheid van de cadeaubon zijn daarbij belangrijk. In juli 2015 gaf 47% van de Nederlanders aan het komende half jaar een cadeaubon of cadeaukaart te gaan kopen.

Ontvangers besteden meer dan bonwaarde
De gemiddelde waarde van een cadeaubon bedraagt € 25,-. De geschatte totale omvang van de markt van cadeaubonnen en cadeaukaarten komt uit op zo’n 1,1 miljard euro per jaar. "Cadeaubonnen zijn een vast onderdeel geworden van het cadeaurepertoire van de Nederlandse consument”, aldus Raymond Smits van Waesberghe, manager marketing & businessontwikkeling van VVV Nederland. "Daarnaast levert een verkochte cadeaubon het bedrijf dat die cadeaubon accepteert ook extra omzet op, want maar liefst 41% van de ontvangers besteedt meer dan de bonwaarde; gemiddeld wel tot € 34.70 per aankoop. Hiermee leveren cadeaubonnen plezier aan de ontvanger ervan, en toegevoegde waarde bij de deelnemende bedrijven.”

Vrijetijdsbonnen populair
De populairste cadeaubonnen zijn die cadeaubonnen die bij veel verschillende winkels/locaties besteed kunnen worden. Maar liefst 71% van de verkochte cadeaubonnen betreft zo’n breed besteedbare cadeaubon. Daarnaast zijn cadeaubonnen die bij één specifieke winkel(keten) kunnen worden besteed of die recht geven op een bepaald product, ook in trek. Ook bonnen voor een weekendje weg, uit eten te gaan of een belevenis zijn populair.


Link: http://www.vvvnederland.nl/
Topics:Retail
Trefwoorden: cadeaubonnen

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.