Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic
Het lijkt een onpersoonlijk cadeau maar toch is 90% van de Nederlanders blij met een cadeaubon. We kopen gemiddeld vijf bonnen per jaar met een gemiddelde waarde van € 25,-, In totaal wordt de totale markt van cadeaubonnen op 1 miljard euro geschat. Ook voor de vrijetijdssector is deze markt van groot belang want consumenten kopen veel specifieke bonnen voor belevenissen, om uit eten te gaan of voor een weekendje weg. Dat blijkt uit onderzoek van VVV Nederland naar de ervaringen van Nederlandse consumenten met cadeaubonnen.

Maar liefst 90% van de Nederlanders tussen de 18 en 85 jaar was blij met de laatst gekregen cadeaubon. Nederlanders zijn vrijgevig en kopen gemiddeld 14 cadeaus per jaar. Daarvan worden er 5 (ca. 37%) gegeven in de vorm van een cadeaubon of cadeaukaart. Twee derde (66%) van de Nederlander geeft liever een cadeaubon dan geld. Brede besteedbaarheid en een lange geldigheid van de cadeaubon zijn daarbij belangrijk. In juli 2015 gaf 47% van de Nederlanders aan het komende half jaar een cadeaubon of cadeaukaart te gaan kopen.

Ontvangers besteden meer dan bonwaarde
De gemiddelde waarde van een cadeaubon bedraagt € 25,-. De geschatte totale omvang van de markt van cadeaubonnen en cadeaukaarten komt uit op zo’n 1,1 miljard euro per jaar. "Cadeaubonnen zijn een vast onderdeel geworden van het cadeaurepertoire van de Nederlandse consument”, aldus Raymond Smits van Waesberghe, manager marketing & businessontwikkeling van VVV Nederland. "Daarnaast levert een verkochte cadeaubon het bedrijf dat die cadeaubon accepteert ook extra omzet op, want maar liefst 41% van de ontvangers besteedt meer dan de bonwaarde; gemiddeld wel tot € 34.70 per aankoop. Hiermee leveren cadeaubonnen plezier aan de ontvanger ervan, en toegevoegde waarde bij de deelnemende bedrijven.”

Vrijetijdsbonnen populair
De populairste cadeaubonnen zijn die cadeaubonnen die bij veel verschillende winkels/locaties besteed kunnen worden. Maar liefst 71% van de verkochte cadeaubonnen betreft zo’n breed besteedbare cadeaubon. Daarnaast zijn cadeaubonnen die bij één specifieke winkel(keten) kunnen worden besteed of die recht geven op een bepaald product, ook in trek. Ook bonnen voor een weekendje weg, uit eten te gaan of een belevenis zijn populair.


Link: http://www.vvvnederland.nl/
Topics:Retail
Trefwoorden: cadeaubonnen

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...