Huishoudens besteden jaarlijks zesduizend euro aan ontspanning
Huishoudens geven zesduizend euro per
jaar uit aan ontspanning. Dat komt neer op 18% van de totale
bestedingen. De grootste uitgaven doen huishoudens aan vakanties en
in de horeca. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van CBS.
Huishoudens trekken op jaarbasis 2.200
euro uit voor vakanties. Dit bedrag omvat de reis, maar ook het eten
en drinken ter plaatse en de gekochte souvenirs. Horecabezoek kost
1.300 euro. Daarnaast koopt men voor 1.500 euro aan games, speelgoed,
planten, huisdieren, tv’s, camera’s en boeken. De resterende
uitgaven doen huishoudens aan diensten en activiteiten, zoals
muziekles en het bezoeken van pretparken. 
Alleenstaanden onder 65 geven relatief
het meest uit in de horeca
Alleenstaanden jonger dan 65 jaar
besteden een groter deel van hun uitgaven aan ontspanning in hotels,
restaurants en cafés dan andere huishoudens. Alleenstaande ouderen
daarentegen geven het meeste uit aan boeken, tijdschriften en andere
goederen voor recreatie. Paren met meerderjarige kinderen hebben het
meest over voor vakanties. Zij reserveren hiervoor 44% van hun
ontspanningsbudget. Paren en eenoudergezinnen met jonge kinderen
geven het meeste uit aan diensten en activiteiten op het gebied van
recreatie, sport en cultuur. Ook besteden zij meer van hun
ontspanningsgeld aan speelgoed en huisdieren dan andere huishoudens.
Trefwoorden: onderzoek, bestedingen, huishoudens, vakanties, horeca
|
|
11/06/25
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
|
11/06/25
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
|
10/06/25
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
|
10/06/25
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
|
10/06/25
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
|
10/06/25
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
|
10/06/25
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
|
10/06/25
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
|
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|