Geplaatst op: 22-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Samenwerking om bereik te vergroten

Samenwerking om bereik te vergroten

Je kunt natuurlijk je eigen terrein met hand en tand verdedigen en net doen of vergelijkbare initiatieven niet bestaan. Meestal levert zo’n strategie alleen maar verliezers op of één winnaar die ook de ander kan zijn. Je kunt natuurlijk ook gaan samenwerken met behoudt van ieders identiteit. Dat hebben ze in het Land van Heusden en Altena goed begrepen. Daar is de VVV gaan samenwerken met een plaatselijk digitaal marktplein.


Het digitale marktplein AltenaSteden.net en VVV Altena Biesbosch gaan samenwerken, met als doel ondernemers slimmer met elkaar te verbinden en informatie over evenementen en activiteiten in het Land van Heusden en Altena beter zichtbaar te krijgen.


Door samenwerking informatie bundelen

Reclamemaker Cor Spek, drijvende kracht achter AltenaSteden.net en de afgeleide platformen voor Woudrichem, Aalburg en Werkendam, vindt het een interessante gedachte om (toeristische) informatie gebundeld te krijgen op een aantal centrale plekken die makkelijk bereikbaar en bekend zijn. "Dus geen versnippering, maar juist bundelen. Als je van elkaar weet wie wat, wanneer doet, hoeven evenementen niet altijd tegelijkertijd plaats te vinden en kun je onnodige concurrentie vermijden.”, vindt Cor.


Bereik VVV-informatie vergroten

Marc Bosboom, directeur VVV Altena Biesbosch, ziet in AltenaSteden.net een mogelijkheid om het bereik van de VVV informatie te vergroten. "De digitale marktpleinen zijn voor veel mensen een bron van informatie over wonen, werken en recreëren in het Land van Heusden en Altena. Wij willen daar graag in participeren en tegelijkertijd recreanten én ondernemers wijzen op de dienstverlening van de VVV”, legt Marc uit.


VVV Altena Biesbosch ontwikkelt zich, net als veel VVV’s in Nederland, steeds meer tot een digitale dienstverlener. "Veel VVV’s zijn gestopt met de exploitatie van een winkel en hebben flink geïnvesteerd in digitale media”, vertelt Marc. "Ook wij zijn daar actief mee bezig en hebben onze VVV media, zoals de VVV app, de VVV I-punten en natuurlijk onze website flink uitgebouwd en verbeterd. We willen nu vooral het bereik van onze informatie vergroten door onze gegevens ook te ontsluiten via andere kanalen. Een mooi voorbeeld zijn de websites van aangrenzende toeristische organisaties, de nieuwe Biesbosch website en die van Visit Brabant.”


Ondernemersvereniging
Daarnaast vindt Marc het belangrijk dat de VVV als een soort 'ondernemersvereniging voor de recreatiesector' wordt beschouwd. "Het verbinden van ondernemers en het gezamenlijk doorontwikkelen van het toeristisch aanbod in de regio is ons doel en daar kan AltenaSteden.net en in dat kielzog Ondernemend Altena, ons goed bij helpen.”


Cor onderstreept die visie. "Ondernemend Altena wordt geïnitieerd vanuit AltenaSteden.net en is een platform dat (ook recreatieve) ondernemers zichtbaar wil maken en wil verbinden. Het is de paraplu voor ondernemersinitiatieven die gericht zijn op ontmoeten, kennis delen, ervaring uitwisselen en samenwerken. Dat is ook wat de VVV voorstaat." Een brug was dan ook snel geslagen. De samenwerking tussen beide partners betekent als eerste het voeden van elkaars evenementenkalenders en in een volgende fase onder meer het ondersteunen van elkaars (netwerk) activiteiten.


Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen


Topics:Marketing
Trefwoorden: vvv, marketing

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...