Geplaatst op: 14-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

So you think you can be a creative hotspot?

Pascal Cools Flanders DC

So you think you can be a creative hotspot?
Eind maart organiseerde NHTV in samenwerking met CELTH het congres ‘Cities in Transition’. De opleiding wil middels kennisdeling en -verbinding nieuwe creatieve oplossingen vinden voor toekomstige stedelijke ontwikkelingen. NHTV is actief in toerisme, vrije tijd, evenementen, hospitality, games, media, stedenbouw en verkeer en wil die disciplines inzetten voor de steden van de toekomst. Een keur aan internationale sprekers vulde het plenaire gedeelte van de eerste dag van het congres dat door zo’n 200 experts uit binnen en buitenland werd bezocht.

De tweede dag konden de deelnemers kiezen voor diverse workshops met elk weer interessante inleiders. De plenaire aftrap werd die dag gegeven door Pascal Cools directeur van Flanders DC. Deze zelfstandige organisatie heeft vanuit de Vlaamse overheid tot taak Vlaanderen meer creatief en ondernemend te maken. Flanders DC wil zowel bedrijven, onderwijs, beleidsmakers als particulieren bewustmaken van het belang van creativiteit en innovatie. Daarnaast zet Flanders DC zich ook in om mensen uit de creatieve sector te professionaliseren.


Een creatieve hotspot begint niet bij een gebouw

Cools begon zijn betoog op NHTV met een mooi voorbeeld van een stad die van een oud bedrijfspand een creatieve hotspot wil maken. Die projecten mislukken vaak en dat is volgens Cools niet zo verwonderlijk. "So you think you can be a creative hotspot?”, daagde Cools de zaal uit. De vraag begint volgens Cools volkomen verkeerd met het gebouw. "Je moet jezelf als stad eerst afvragen of je wel creatief potentieel in je stad hebt. Of je over een creatieve opleiding beschikt en of de stad voldoende aantrekkelijk is voor de nieuwe creatieve kenniswerkers.” Beschik je niet over mooie parken, pleinen, restaurants, cafés en culturele voorzieningen dan zullen volgens Cools bedrijven niet voor jouw mooie gebouw kiezen. "Een kansloze missie.” Het enige alternatief wat dan nog overblijft is je oude bedrijfspand geschikt maakt voor alternatieve goedkope huisvesting voor een nabijgelegen creatieve hotspot die wel succesvol is. Centrale boodschap van Cools was dat je goed moet nadenken over alle randvoorwaarden voor de markt alvorens je een dergelijk project opstart. Het aantrekken van creatieve bedrijven wordt vaak benaderd alsof het enkel om projectontwikkeling gaat. Maar het gaat om een compleet programma met partnerships, mensen en fondsen. Dat is een universeel gegeven.


Combinatie van technologie, ondernemerschap en creativiteit

Maar ook als je over alle benodigde ingrediënten beschikt, komt een creatieve hotspot je niet zomaar aanwaaien. Mooi voorbeeld is Breda, de stad waar NHTV al sinds jaar en dag zit en over alle andere randvoorwaarden beschikt. Toch is Breda, tot verwondering van Cools, niet de toeristische hoofdstad van de wereld. Succesvolle creatieve hotspots combineren volgens Cools technologie met ondernemerschap en creativiteit. Mensen in die drie domeinen moeten samenwerken. Als stad kun je die samenwerking faciliteren. Kleine steden kunnen daarbij in de optiek van Cools alleen succesvol zijn als ze samenwerken met vergelijkbare andere steden.


Starters zoeken steun voor internationale ambities

Cools ziet in deze maatschappij grote kansen voor meer ondernemende creatieve bedrijven. Toch is het scheppen van louter randvoorwaarden en een mooi gebouw niet genoeg. Creatievelingen zijn niet per definitie goede ondernemers en kunnen op dat vlak wel een steuntje in de rug gebruiken. Flanders DC heeft onderzocht waar dergelijke bedrijven behoefte aan hebben. De resultaten waren verrassend. Zo willen ze in de eerste plaats ondersteuning bij hun internationale ambities, vervolgens hulp bij financiering, meer ondernemersvaardigheden, netwerkmogelijkheden en ten slotte een goede infrastructuur.


Show them the money

Volgens Cools is er op alle fronten nog heel wat werk aan de winkel. Zo geloven nog steeds veel beleidsmakers niet dat er in de creatieve sector echt geld wordt verdiend "Show them the money,” hield hij de zaal voor. "Gebruik de creatieve industrie ook als citymarketinginstrument en neem de sector vooral serieus. Focus op de mensen en breng die bij elkaar.” Met het statement "Make more people believe it, ” sloot hij zijn inspirerende betoog af.


Tips van Cools

  • Laat zien dat er geld wordt verdiend in de creatieve industrie
  • Je wordt alleen een creatieve hotspot als je beschikt over voldoende creatief potentieel, een relevante opleiding en een aantrekkelijk woon/vestigingsklimaat
  • Voldoe je niet aan de randvoorwaarden, laat dan je ambities op dit gebied varen en kies iets anders
  • Ondersteun creatieve ondernemers met voldoende tools
  • Breng mensen bij elkaar
  • Zorg dat technici, ondernemers en creatievelingen samenwerken


Flanders DC

Flanders DC is in 2004 opgericht door de Vlaamse Overheid. Deze organisatie zelfstandige organisatie heeft een beheersovereenkomst met de Vlaamse Overheid. Flanders DC probeert haar boodschap via publieksinitiatieven zo breed mogelijk te verspreiden. Voor de geïnteresseerde ondernemer, creatieveling en onderwijsprofessional werken ze ook in de opdracht. Ondernemers en creatievelingen kunnen bij Flanders DC terecht voor inspiratie en nieuwe inzichten via onze en andere events, blog en studies, opleidingen en workshops in creatieve en innovatieve thema's, on- en offline instrumenten om zelf aan de slag te gaan en een creatieve werkplek of vergaderlocatie. Particulieren kunnen bij Flanders DC hun idee laten beoordelen. Internationaal zijn zij de gangmakers van het Districts of Creativity Netwerk, dat twaalf creatieve regio's in de wereld samenbrengt.



Link: http://www.nhtv.nl/
Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, cities in transition, creatieve industrie

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...