Geplaatst op: 13-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland krijgt eerste Museumweek

Nederland krijgt eerste Museumweek

Naast een museumweekend krijgt Nederland nu van 18 tot en met 26 april 2015 een eerste Museumweek. Onder de titel ‘Ons echte goud’ laten de deelnemende musea deze week hun pronkstuk zien. Daarnaast zullen zeven museumschatten, buiten de muren van de musea, op spectaculaire wijze worden belicht om zo heel Nederland kennis te geven van het verborgen ‘goud’.


Elk museum is vrij om zelf invulling te geven aan de Nationale Museumweek. En tegen welke entreeprijs: de reguliere toegangsprijs, met korting of door gratis toegang te bieden. De pronkstukken van alle deelnemende musea staan op de website http://www.nationalemuseumweek.nl/


Focus op niet-museumbezoeker

Waar het Museumweekend succesvol was door zich te richten op de sporadische en frequente museumbezoeker, is de inzet van de eerste Nationale Museumweek meer gericht op de niet-museumbezoeker. Volgens Mirjam Moll van de Museumvereniging moet de reputatie van alle musea worden versterkt en de waardering voor museale collecties bij het grote publiek vergroot. "Doel van de eerste Nationale Museumweek is om heel Nederland trots te laten zijn op hun eigen kunstschatten in de regio en meer waardering te laten krijgen voor de musea in hun buurt!


"Ons echte goud' is de titel van een meerjarig programma voor collectieve promotie vanuit de Museumvereniging. "Of het nu gaat om de Museumkaart, Museumkids of de programma’s die we op televisie mogelijk maken. Er is één paraplu. De Nationale Museumweek is het eerste, zichtbare onderdeel uit dat hele programma. Maar wel met een heel verrassende en prikkelende aanpak.”


Heel Nederland zal Museumweek meemaken

In het Museumweekend worden de kunstobjecten naar buiten gebracht. Voor iedereen bereikbaar, ook voor hen die nooit naar een museum gaan.” Vandaar dat we kunstobjecten letterlijk naar het publiek gaan brengen. Want in deze snel veranderende wereld zijn musea belangrijker dan ooit. En is het goed daar een week lang expliciet aandacht voor te vragen. "Heel Nederland zal de Nationale Museumweek beleven en meemaken door verrassende initiatieven, binnen en buiten de muren van het museum,” stelt de Museumvereniging.


Zeven kunstschatten naar buiten

Tijdens de Nationale Museumweek zullen zeven museumschatten, buiten de muren van zeven musea, op spectaculaire wijze worden belicht om zo heel Nederland kennis te geven van ons verborgen ‘goud’. Regionaal verspreid organiseren we 7 grote live-events die prikkelen en nieuwsgierig maken en zo aandacht vragen voor de verhalen, de geschiedenis en de belangrijke lessen die ons die museumschatten verschaffen. Waar we de 7 gouden pronkstukken onthullen, blijft tot de week zelf een verrassing. Per dag maken we een nieuwe locatie en een nieuw object bekend.


Publiciteit

Een week voorafgaand aan de Nationale Museumweek is met de landelijke publiciteit gestart. Met name via TV en Social Media zal Nederland nieuwsgierig gemaakt worden naar wat er gaat gebeuren tijdens de eerste Nationale Museumweek. Op publieke en commerciële zenders is voorafgaand aan de week op primetime een commercial te zien. Een langere versie ervan is hieronder al te bekijken en ook rechtenvrij te gebruiken. De commercial verwijst naar de responsive website waarop naast nieuws en achtergronden zo'n 300 musea hun eigen pagina hebben. Met daarop hun 'eigen échte goud' en informatie over tentoonstellingen en speciale activiteiten.




Selfiecampagne

Iedereen zal worden opgeroepen om massaal met haar favoriete "Gouden” museumschat op de foto te gaan. Dat kan via Instagram, Twitter of Facebook met de hashtags #museumweekNL en #OnsEchteGoud. Iedere dag worden onder de allerleukste inzendingen een aantal Museumkaarten verloot.


Over Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek wordt mede mogelijk gemaakt door deelnemers aan de Bank Giro Loterij. De Nationale Museumweek is geen eenmalig initiatief, maar zal ook volgend jaar nieuwe museumschatten selecteren en hun verhalen doen vertellen. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij de Nationale Museumweek. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd die in het teken staan van het thema ‘Ons echte goud’. Het doel is om aan alle Nederlanders duidelijk te maken dat elk van de 450 musea in Nederland heel verrassende, interessante culturele rijkdom biedt.

Link: www.nationalemuseumweek.n
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Exclusief voor leden
Dierentuinen scoren hoger op bezoekersloyaliteit dan attractieparken
Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen.
29/03/24
Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) doneert 8.000 bomen
De NKC heeft bijna 4 voetbalvelden met bomen gedoneerd voor de Nederlandse bossen. Op deze manier wil de NKC bijdragen aan de toekomstige weerbaarheid van de bossen en de biodiversiteit versterken.
29/03/24
Exclusief voor leden
De meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders
Wat zijn de meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders? Reis- en boekingsportal camping.info dook in haar data en komt met de resultaten.
29/03/24
Exclusief voor leden
Uitstoot Europese luchtvaart groeit met 16%
De CO2-voetafdruk van de luchtvaart in Europa is in 2023 met 16% gegroeid. Dat is 4% van de totale CO2-voetafdruk die in Europa wordt gegenereerd.
29/03/24
Geopark Schelde Delta erkend als UNESCO Geopark
Het gebied van de Schelde en de Scheldemonding is geologisch, cultuurhistorisch en landschappelijk uniek. Zo uniek zelfs, dat de regio zich voortaan een UNESCO Global Geopark mag noemen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Nieuwe waterspeeltuin voor Burgers’ Zoo
De Arnhemse dierentuin Burgers’ Zoo heeft een nieuwe waterspeeltuin geopend. Centraal staat een kabbelend beekje waar in en rondom kan worden gespeeld.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...