Geplaatst op: 10-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Waarom scoort Leiden op de congresmarkt?

Waarom scoort Leiden op de congresmarkt?

Leiden doet het goed op de congresmarkt. Het aantal congresdagen in Leiden steeg in 2014 met 16%. De stad komt dit resultaat niet aanwaaien. De stad heeft maar liefst 80 congresambassadeurs en profileert zich als internationale kennisstad.


Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van congresambassadeurs (Leidse prominenten) op 7 april jl. in de Pieterskerk werden 24 nieuwe leden geïnstalleerd. Dit brengt het netwerk op een totaal van 80 ambassadeurs. Het op initiatief van Leiden Convention Bureau op 10 maart 2014 opgerichte netwerk, heeft als doel Leiden als (inter) nationale congresdestinatie verder uit te bouwen.


Mede dankzij dit netwerk steeg het aantal congresdagen in 2014 met 16% ten opzichte van 2013 (21 internationale congressen, 10.250 congresdagen en een spin off van 3 miljoen euro). Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing en Leiden Convention Bureau heette de ‘ambassadeurs’ welkom en vertelde over het succes dat sinds de oprichting een jaar geleden door het netwerk is bereikt. "Het is ongelooflijk wat dit netwerk heeft losgemaakt en hoeveel congresaanvragen er uit voortkwamen. Dat hadden wij een jaar geleden niet durven hopen. Wij mogen ons als stad gelukkig prijzen met zulke enthousiaste ambassadeurs”, aldus Bulthuis.


Leiden Marketing nam in samenwerking met de gemeente Leiden, de universiteit, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en de Leidse gastvrijheidssector het initiatief voor dit netwerk.


Leiden onderschrijft door de bundeling van krachten haar positie als toonaangevende kennisstad. Door het aantrekken van congressen krijgt de stad een belangrijke economische impuls die voor de gastvrijheidsector van groot belang is.

Internationale congressen vormen als het ware ‘de etalage’ voor excellente prestaties binnen een bepaald vakgebied. Door een congres naar de stad te halen, richten de internationale schijnwerpers zich op het hoge niveau van de kennissector in Leiden. Bovendien krijgen congresdeelnemers tegelijkertijd de kans om kennis te maken met Leiden als culturele en toeristische locatie. Dit zakelijke toerisme is goed voor de Leidse arbeidsmarkt en het imago van Leiden als kennisstad waarmee ‘Leiden, Stad van Ontdekkingen’ wordt onderstreept.

Trefwoorden: zakelijk toerisme, congressen, zuid-holland

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...