Geplaatst op: 13-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

350.000 euro boete voor World Ticket Center

350.000 euro boete voor World Ticket Center

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het World Ticket Center (WTC) een boete van 350.000 euro opgelegd voor de onjuiste vermelding van prijzen van tickets en reizen op haar website. Volgens de ACM hebben consumenten recht op transparante prijzen en verstoren onduidelijke prijzen de concurrentie.


WTC nam niet alle verplichte kosten op in de basisprijs voor vliegtickets. Variabele kosten stonden niet meteen duidelijk bij de basisprijs vermeld en werden pas op een later moment in het boekingsproces bij de prijs opgeteld. Tot slot stonden keuze-elementen, zoals een reis- en annuleringsverzekering, bij aangeboden reizen vooraf aangevinkt. ACM legt WTC hiervoor een boete op van 350.000 euro. Bovendien dwingt ACM het bedrijf de informatie op zijn website aan te passen aan de geldende regels. Inmiddels heeft WTC de informatie op zijn website aangepast.


Anita Vegter, bestuurslid van ACM: "Consumenten hebben recht op transparante prijzen. Dit maakt dat je prijzen onderling kunt vergelijken en een goed geïnformeerde keuze kunt maken. Onduidelijke prijzen verstoren bovendien het gelijke speelveld en daarmee de onderlinge concurrentie.”

Aanpak onduidelijke reisprijzen


Sinds 2013 is ACM bezig om de prijzen in de reisbranche transparanter te maken. Aan het begin van het boekingsproces moeten alle kosten duidelijk worden gepresenteerd. Daarmee kunnen consumenten prijzen beter vergelijken. De uitgangspunten zijn:

  • De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor geboekt kan worden;
  • Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen;
  • Alle variabele kosten staan direct bij de advertentieprijs vermeld;
  • Keuze-elementen mogen niet vooraf aangevinkt staan.

 ACM heeft de afgelopen periode een groot aantal bedrijven aangesproken die hun prijzen niet juist vermeldden. Deze boete past in de bredere aanpak van ACM om te komen tot transparante prijzen in de reisbranche. Deze aanpak zet ACM in 2015 voort. Onder andere naar aanleiding van meldingen bij ConsuWijzer zal ACM optreden tegen reisaanbieders met onduidelijke prijzen.

Trefwoorden: luchtvaart, tickets, prijzen, eerlijke concurrentie, toezicht

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...