Geplaatst op: 04-02-2015
Auteur: Diana Korteweg Maris
CELTH

De vaste gast: onbekend maakt onbemind?

De vaste gast: onbekend maakt onbemind?

Vaste gasten zijn de trouwste gasten van een regio: zij hebben er namelijk voor gekozen hun vakantieaccommodatie voor lange tijd in jouw regio te plaatsen. De locatie van een tweede woning, het plekje voor de stacaravan, de ligplaats van de boot of het veldje voor een seizoensplaats: ze zijn allemaal zorgvuldig uitgezocht als dé plek waar deze gast veel van zijn vrije tijd gaat doorbrengen.


En toch weten we als onderzoekers maar weinig van deze gast. De meeste onderzoeken naar toerisme laten de vaste gast grotendeels buiten beschouwing. Reden is meestal dat deze gast voor marketingdoeleinden niet zo relevant is: hij heeft immers al voor een regio gekozen en is dus geen doelgroep voor promotiecampagnes.


Bijna miljoen Nederlanders met eigen vakantieaccommodatie

Vanuit het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research weten we wel een beetje. In 2013 telde men 872.000 Nederlanders met een eigen vakantieaccommodatie in Nederland. En dan hebben we het nog niet over vaste gasten uit het buitenland, denk bijvoorbeeld aan de vele Duitsers met een eigen accommodatie aan de kust of in watersportgebieden. Het gaat dus om heel veel mensen! Al deze vaste gasten zijn goed verspreid over heel Nederland; maar de kust is verreweg het meest populair, gevolgd door de Veluwe.


Terug naar de Nederlandse vaste gast: zij gaan met gemiddeld 2,8 personen op vakantie. Als je 872.000 Nederlanders deelt door 2,8 komt dat neer op ruim 310.000 vakantieaccommodaties. Wat voor accommodaties zijn dat dan? De camping is populair als vakantieplek: stacaravans en seizoensplaatsen huisvesten samen bijna de helft van de vaste gasten. De vakantiewoning is ook heel populair, dit zijn dan vooral de tweede woningen op een vakantiepark. En ten slotte zien we nog een grote groep gasten met een boot op een vaste ligplaats.


We weten op hoofdlijnen hoe vaak vaste gasten naar hun accommodatie gaan, volgens de cijfers van het ContinuVakantieOnderzoek wordt de stacaravan gemiddeld 4 keer per jaar gebruikt, de vakantiewoning 3 keer per jaar en de boot 2 keer per jaar (voor minimaal 1 overnachting). Dit lijkt erg weinig, dus mogelijk is er sprake van een onderschatting.


Nog veel kennislacunes

We weten niet wat vaste gasten tijdens hun vakantie doen: de activiteiten tijdens de vakantie worden niet onderzocht, in tegenstelling tot de activiteiten van toeristen. We weten dan ook niet hoe vaste gasten de regio beleven, of zij de regio waarderen, of zij hun accommodatie waarderen. Het is een trouwe gast, misschien wel de beste ambassadeur van een regio?


Qua bestedingspatroon weten we dat Nederlandse vaste gasten tijdens de vakantie gemiddeld zo’n 10 euro per persoon per dag uitgeven. Velen vinden de vaste gast daarom niet zo interessant, een toerist besteedt immers veel meer? Maar vergeten wordt dat die vaste gast veel vaker komt en dus op jaarbasis flink wat spendeert in de regio. En dan worden de jaarlijkse kosten van het vakantieverblijf nog niet eens meegeteld: misschien wel de belangrijkste basis in de bedrijfsvoering van bijvoorbeeld campings.


Hoewel we niet weten waaraan een vaste gast zijn geld besteedt, denken we dat dit geld vooral terecht komt bij de supermarkten, horeca en overige detailhandel. Deze gast kent de regio immers al goed en zal niet zozeer de attracties en musea bezoeken. Maar hij wil wel zijn vakantieverblijf leuk aankleden (denk aan tuincentra, bouwmarkten, winkels met woonaccessoires), weet als geen ander de leukste terrassen en restaurantjes te vinden en doet uitgebreid boodschappen om zelf lekker te koken. En juist met dat geld wordt de middenstand in veel dorpen op peil gehouden. Want deze gast komt niet alleen in de zomer, 70% van de vakanties vinden plaats buiten juli en augustus. En dat zorgt voor een continue economische impuls.


CELTH doet in 2015 onderzoek naar de vaste gast

Voor ons meer dan genoeg reden om de vaste gast eens wat beter te leren kennen. In 2015 gaat CELTH onderzoek doen naar vaste gasten uit binnen- en buitenland.


We kiezen hierbij voor een brede aanpak, variërend van een grootschalige online enquête bij vaste gasten zelf tot workshops scenarioplanning met ondernemers en kenners van de branche. Doel is om inzicht te krijgen in het huidige gedrag van de vaste gast, maar vooral ook om een beeld te krijgen van de vaste gast in de toekomst.

CELTH werkt in dit onderzoek samen met NBTC Holland Marketing, Kennispunt Oost, de provincies Gelderland en Zeeland en de brancheorganisaties Recron en HISWA Vereniging. Het onderzoek wordt voor de zomer van 2015 afgerond.


Doet u mee?

PS: De hulp van toeristische bedrijven is zeer welkom; zij kennen hun eigen vaste gasten immers het allerbeste. Daarom zoeken we bedrijven die bereid zijn om in maart een mail met online vragenlijst toe te zenden aan hun vaste gasten. Doet u mee? In ruil daarvoor krijgt u natuurlijk de onderzoeksresultaten, zodat u nu alvast weet wat uw gasten willen in de toekomst! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jorrit Bijl.

Link: http://www.celth.nl/k/nl/n738/news/view/17801/15419/project-toekomst-van-de-vaste-gast.html
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vast gasten, celth

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.
15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...