Geplaatst op: 22-01-2015

Meer Nederlanders overwegen bezoek aan Overijsselse regio

Meer Nederlanders overwegen bezoek aan Overijsselse regio
De spontane naamsbekendheid van alle regio’s in Overijssel is in 2014 licht gestegen of stabiel gebleven ten opzichte van 2013. Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met één of meer toeristische regio’s in Overijssel en meer mensen overwegen een bezoek. Dat concludeert het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme op basis van het onderzoek ‘Bekendheid Overijsselse regio’s’.


Sinds 2008 laat de provincie Overijssel jaarlijks het onderzoek ‘Bekendheid Overijsselse regio’s’ uitvoeren door NBTC-NIPO Research. In dit onderzoek wordt de bekendheid gemeten van de regio’s in Overijssel; Twente, Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk en de zeven Hanzesteden langs de IJssel. Aan de representatieve steekproef van 2.900 Nederlanders wordt eerst de spontane bekendheid van de regio’s en Hanzesteden uitgevraagd. Daarna wordt de geholpen bekendheid gemeten.


Twente en Salland meest bekend

Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met één of meer toeristische regio’s in Overijssel (spontaan). Twente en Salland zijn - net als in vorige metingen - de meest bekende toeristische regio’s van Overijssel. 85% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder kent de regio Twente. In verhouding zijn 55-plussers het meest bekend met de regio’s en Hanzesteden. Naamsbekendheid speelt een grote rol bij de keuze van een consument voor een bestemming.


Bezoekintentie neemt toe

De overweging voor een bezoek aan de toeristische regio’s in Overijssel ligt voor alle regio’s hoger dan in de vorige meting. Waterreijk wordt het meest overwogen voor een dagtocht / vakantie in 2015. Indien er een vakantie wordt overwogen dan betreft dit vaak een bungalowvakantie. Ten opzichte van vorig jaar zien we een lichte groei in de interesse in hotel- en bungalowvakanties in Overijssel. In 2014 brachten Nederlanders 1,2 miljoen vakanties door in Overijssel. Tijdens die vakanties werd 244 miljoen euro uitgegeven.


Naamsbekendheid Hanzesteden groeit

Naast de toeristische regio’s wordt ook onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van de zeven Hanzesteden langs de IJssel. Zwolle, Deventer, Zutphen en Kampen zijn bij meer dan negen op de tien Nederlanders bekend. Hattem, Hasselt en Doesburg hebben een lagere bekendheid; 82% tot 84% van de Nederlanders kent deze steden. Vergeleken met 2013 is bij alle steden de geholpen bekendheid toegenomen.


Tabel 1: Spontane en geholpen bekendheid toeristische regio’s Overijssel van 2010 t/m 2014

Spontane bekendheid


Geholpen bekendheid


2014

2013

2012

2011

2010


2014

2013

2012

2011

2010

Twente

24%

23%

22%

20%

18%

85%

89%

87%

88%

89%

Salland

24%

24%

18%

18%

15%

70%

72%

71%

72%

70%

Vechtdal

6%

5%

5%

4%

2%

61%

61%

62%

61%

56%

IJsseldelta

5%

3%

3%

2%

3%

52%

52%

49%

49%

47%

WWW

10%

9%

8%

10%

7%

50%

48%

50%

50%

47%

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     






    ||| Nieuws |||

    17/04/24
    Exclusief voor leden
    Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
    Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
    17/04/24
    Exclusief voor leden
    Boekingstrends meivakantie
    Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
    17/04/24
    Exclusief voor leden
    Erfgoeddag met thema 'Thuis'
    Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
    17/04/24
    ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
    De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
    17/04/24
    Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
    Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
    15/04/24
    Minke Rabaut in workshop 3ST
    Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
    15/04/24
    Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
    In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
    15/04/24
    Inchecken met betaalpas in buurtbus
    In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.

    ||| Agenda |||

    14/05/24
    14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
    Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
    23/05/24
    23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
    Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
    27/05/24
    27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
    De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
    05/06/24 t/m 07-06-24
    05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
    Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
    11/06/24
    11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
    Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...