Geplaatst op: 29-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Fors meer bezoek aan musea en herinneringscentra Tweede Wereldoorlog

Fors meer bezoek aan musea en herinneringscentra Tweede Wereldoorlog

De Nederlandse musea en herinneringscentra gericht op de periode 1940-1945, hebben in

2014 weer meer bezoekers ontvangen dan het jaar daarvoor. Daarmee werd voor het eerst de grens van één miljoen bezoekers aan deze instellingen gepasseerd.


Bij de dertien instellingen die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 (SMH 40-45) werden in 2014 1.027.600 bezoeken geteld, 14% meer dan in 2013. Vorig jaar groeide het aantal bezoekers al met 7%. Volgens SMH 40-45-voorzitter Liesbeth van der Horst is het geen gemakkelijk verhaal dat de musea en herinneringscentra vertellen maar wel zeer relevant: "We doen veel om dat verhaal zo te presenteren dat het een breed publiek aanspreekt. Met succes. Onze musea vertellen emotionele verhalen en tonen bijzondere voorwerpen op belangrijke historische locaties. Dat brengt de geschiedenis dichtbij en raakt de bezoekers. Het is onze ambitie om ze ook aan te zetten tot nadenken en ze te laten beseffen dat onze huidige vrijheid niet vanzelfsprekend is."


Oorzaak

De toename van het bezoek wordt veroorzaakt door een groeiende belangstelling voor oorlogservaringen in eigen land en door de realisatie van aantrekkelijke nieuwe publiekspresentaties. Regionaal profiteerden de instellingen ook van onder andere het toegenomen aantal toeristen in Amsterdam en de manifestaties rond de herdenking van

70 jaar Market Garden in zuidoost Nederland. Ook de gemeenschappelijke tijdelijke tentoonstelling De Tweede Wereldoorlog in 100 Voorwerpen die begin dit jaar in de Rotterdamse Kunsthal plaats vond droeg bij aan de profilering van de individuele musea en herinneringscentra. Deze tentoonstelling, die op initiatief van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, in samenwerking met de SMH 40-45 werd georganiseerd, trok ruim 100.000 extra bezoekers.


Aangesloten instellingen

Bij de SMH 40-45 zijn de volgende instellingen aangesloten: Airborne Museum 'Hartenstein', Oosterbeek -

Bevrijdingsmuseum Zeeland, Nieuwdorp - Fries Verzetsmuseum, Leeuwarden - Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Hooghalen - Hollandsche Schouwburg, Amsterdam - Indisch Herinneringscentrum, Arnhem -

Museon, Den Haag -Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945, Groesbeek - Nationaal Monument Kamp Amersfoort, Amersfoort - Nationaal Monument Kamp Vught, Vught - Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum, Overloon - OorlogsVerzetsMuseum Rotterdam, Rotterdam - Verzetsmuseum Amsterdam, Amsterdam.

Link: http://smh-40-45.nl/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: musea, herdenken, herinneringscentra

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/09/21
Exclusief voor leden
Fletcher neemt Golden Tulip Zevenbergen over
Fletcher Hotels opent op 1 november 2021 de deuren van het overgenomen hotel in Zevenbergen nabij Moerdijk. Dit maakt het hotel voor de zakelijke markt zeer aantrekkelijk.
24/09/21
Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website
Een ontspannen dagje uit is voor iedereen fijn. Ook voor mensen met een beperking. Dat begint vaak a...
23/09/21
Consumptie huishoudens weer op niveau 2019
Hoe snel kan de sector leisure weer uit het coronadal klimmen? Als het aan de consument ligt, heel snel. De groeicijfers van de economie zijn door CBS bijgesteld. Vooral de sterke groei van de consumptie door huishoudens zit weer op het peil van topjaar 2019 en net de sector leisure moet het hebben van die uitgaven.
22/09/21
EuroParcs gaat Europa in met één naam en nieuwe visuele identiteit: vertrouwde naam Droomparken verdwijnt
EuroParcs Group heeft een sterke groei doormaakt. In binnen- en buitenland is inmiddels een groot aa...
22/09/21
 Green Key en Greendish zorgen samen voor een duurzame en gezonde menukaart!
Dinsdag 21 september tekenden Green Key en Greendish een samenwerkingsconvenant waarmee zij een...
22/09/21
Even je CO2 berekenen voordat je de reis boekt
De jonge hotelboekingswebsite Relax.international introduceert de CO2 calculator voor duurzamer reizen, in het boekingsproces.
22/09/21
Verbreding voor snelfietsroutes? Zonder de natuur te schaden
De Adviesraad Snelfietsroutes heeft in de provincie Utrecht de handreiking Fiets & Natuur aan gedeputeerde Arne Schaddelee overhandigd. De handreiking is voor iedereen die zich bezighoudt met aanleg en verbreding van fietspaden binnen en buiten de provincie Utrecht. De handreiking helpt je om de consequenties in beeld te brengen en een goede afweging te maken tussen fiets en natuur.
21/09/21
Nieuw brancherapport geeft inzicht in opmars vakantieparkenketens
De markt van verblijfsrecreatie is enorm in beweging. Vakantieparken zijn big business: nieuwe ontwikkelingen en overnames door ketens zijn aan de orde van de dag. In het nieuwe brancherapport verblijfsrecreatie ‘De opmars van de keten: kans of bedreiging?’ inventariseert en analyseert Pleisureworld het complete Europese aanbod van vakantieparkenketens en maakt hiermee inzichtelijk waar de ontwikkelkansen liggen.