Geplaatst op: 29-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Fors meer bezoek aan musea en herinneringscentra Tweede Wereldoorlog

Fors meer bezoek aan musea en herinneringscentra Tweede Wereldoorlog

De Nederlandse musea en herinneringscentra gericht op de periode 1940-1945, hebben in

2014 weer meer bezoekers ontvangen dan het jaar daarvoor. Daarmee werd voor het eerst de grens van één miljoen bezoekers aan deze instellingen gepasseerd.


Bij de dertien instellingen die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 (SMH 40-45) werden in 2014 1.027.600 bezoeken geteld, 14% meer dan in 2013. Vorig jaar groeide het aantal bezoekers al met 7%. Volgens SMH 40-45-voorzitter Liesbeth van der Horst is het geen gemakkelijk verhaal dat de musea en herinneringscentra vertellen maar wel zeer relevant: "We doen veel om dat verhaal zo te presenteren dat het een breed publiek aanspreekt. Met succes. Onze musea vertellen emotionele verhalen en tonen bijzondere voorwerpen op belangrijke historische locaties. Dat brengt de geschiedenis dichtbij en raakt de bezoekers. Het is onze ambitie om ze ook aan te zetten tot nadenken en ze te laten beseffen dat onze huidige vrijheid niet vanzelfsprekend is."


Oorzaak

De toename van het bezoek wordt veroorzaakt door een groeiende belangstelling voor oorlogservaringen in eigen land en door de realisatie van aantrekkelijke nieuwe publiekspresentaties. Regionaal profiteerden de instellingen ook van onder andere het toegenomen aantal toeristen in Amsterdam en de manifestaties rond de herdenking van

70 jaar Market Garden in zuidoost Nederland. Ook de gemeenschappelijke tijdelijke tentoonstelling De Tweede Wereldoorlog in 100 Voorwerpen die begin dit jaar in de Rotterdamse Kunsthal plaats vond droeg bij aan de profilering van de individuele musea en herinneringscentra. Deze tentoonstelling, die op initiatief van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, in samenwerking met de SMH 40-45 werd georganiseerd, trok ruim 100.000 extra bezoekers.


Aangesloten instellingen

Bij de SMH 40-45 zijn de volgende instellingen aangesloten: Airborne Museum 'Hartenstein', Oosterbeek -

Bevrijdingsmuseum Zeeland, Nieuwdorp - Fries Verzetsmuseum, Leeuwarden - Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Hooghalen - Hollandsche Schouwburg, Amsterdam - Indisch Herinneringscentrum, Arnhem -

Museon, Den Haag -Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945, Groesbeek - Nationaal Monument Kamp Amersfoort, Amersfoort - Nationaal Monument Kamp Vught, Vught - Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum, Overloon - OorlogsVerzetsMuseum Rotterdam, Rotterdam - Verzetsmuseum Amsterdam, Amsterdam.

Link: http://smh-40-45.nl/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: musea, herdenken, herinneringscentra

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 
    

||| Blogs |||

24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...
18/06/19
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
18/06/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.
12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/08/19
Exclusief voor leden
Zes miljoenste bezoeker voor GaiaZOO
Op donderdag 22 augustus ontving GaiaZOO de zes miljoenste bezoeker sinds de opening van de dierent...
23/08/19
Nieuwe apps voor festival Cultura Nova en Heerlen MijnStad
Dit jaar is de Open Universiteit een bijzondere samenwerking aangegaan met het Heerlense festival ...
23/08/19
Extra vlucht Newark naar Curaçao
Vanaf zaterdag 7 december 2019 vliegt iedere zaterdag vanuit Newark een vlucht naar Curaçao. De v...
22/08/19
Duivenvoorde van familie over naar stichting
Naar kasteel Duivenvoorde zijn al veel buitenlandse persmensen meegenomen. Het bijzonder mooi gele...
22/08/19
Exclusief voor leden
Zomer geeft verkoop caravans en campers boost
Het zomerse weer geeft waarschijnlijk veel potentiële kopers van caravans en campers net dat extr...
22/08/19
Nog teveel stereotype denkwijze over vrouwen in de top
De invoering van een bindend quotum vergroot het aandeel vrouwen aan de top. Het is echter geen wo...
22/08/19
Exclusief voor leden
Wat levert een terras in een topweek op?
Nederland wordt mede als gevolg van de klimaatverandering steeds meer een terrasland. Maar hoeveel levert een terras een ondernemer eigenlijk op?
22/08/19
Visit Brabant ontwikkelt online gastvrijheidstraining
VisitBrabant heeft een nieuwe online training voor alle gastheren en -vrouwen in Brabant ontwikkeld zodat ze hun Brabantse gastvrijheid kunnen verbeteren.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk