Geplaatst op: 19-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Groot kampeeronderzoek van KCK

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Er gloort hoop voor de verkopers van caravans. Precies één op de drie actieve kampeerders is van plan om binnen nu en drie jaar een ander kampeermiddel te kopen. Zo’n 65% kiest voor een caravan. Daarna volgen de camper (21%) en de vouwwagen (9%).


Dat blijkt uit de resultaten van de Grote Kampeer & Caravan Kampioen Koopenquête die vandaag is gepubliceerd. Meer dan 500 kampeerders deden hieraan mee.


Caravan meest gebruikt

Deelnemers aan het onderzoek houden van kamperen en dat doen ze het meest in de caravan (77%) gevolgd door de camper (10%), de vouwwagen (8%) en de tent (6%). Stacaravan, mobilhome, chalet of huisje (1%) sluiten de rij. De meeste kampeerders (84%) bezitten één kampeermiddel en 16% heeft er meerdere. De tent wordt het meest gebruikt als tweede kampeermiddel.


Gemiddelde caravan is acht jaar oud

Caravanners wachten lang voordat ze een andere caravan kopen. De caravan die ze nu bezitten, is gemiddeld acht jaar geleden aangeschaft, in 2007. Sommigen gaan zelfs nog op stap met de caravan die ze in 1980 nieuw hebben aangeschaft: deze hebben de respectabele leeftijd van 35 jaar! Van alle caravans in het onderzoek werd precies de helft nieuw gekocht, de andere helft is tweedehands.


Meeste campers zijn occasions

De campers in het onderzoek werden gemiddeld zeven jaar geleden aangeschaft (in 2008) en de meeste campers zijn – net als de caravans – gekocht bij een merkdealer (43%) of een willekeurige dealer (27%). Een op de vijf campers is bij een particulier gekocht. En in tegenstelling tot de caravans is slechts één van elke vijf campers nieuw gekocht, de meeste campers (80%) zijn occasions.


Prijs niet belangrijkste

Kampeerders die een ander kampeermiddel dan een caravan gaan kopen, letten in het bijzonder op de volgende aspecten: gewicht, kwaliteit, prijs, indeling en comfort. Het meest belangrijke bij de aanschaf van een camper zijn: betrouwbaarheid, indeling, (gebruiks-)gemak, prijs, toilet en keuken. Bij zowel de caravan als de camper staat de prijs dus op de derde plaats.


Kopers gaan niet over één nacht ijs

De nieuwe kampeermiddelen worden niet zomaar gekocht, daar gaat gedegen onderzoek aan vooraf. Informatie wordt ingewonnen bij dealers (21%), shows en beurzen (18%), Kampeer en Caravan Kampioen (16%), anwb.nl/kamperen (9%), andere websites (14%), andere kampeerders (8%) en vrienden of familie (5%). De andere websites die worden geraadpleegd, zijn meestal websites van dealers (29%) en van fabrikanten (28%).


Aankoopkanaal divers

Ruim een derde van de gevraagde kampeerders gaat naar de dealer voor zijn nieuwe of tweedehands kampeermiddel. Iets minder dan een derde bezoekt een willekeurige dealer en weer een derde heeft nog niets besloten. Een enkeling zegt bij een particulier te gaan kopen (3%). De prijs van de meeste caravans zal liggen tussen € 10.000 tot € 15.000. Bij de campers zoeken de meeste kandidaatkopers het in categorie € 30.000 of meer.


Kampeermiddelen worden ook gedeeld

Eén op de vijf kampeerders (20%) heeft er wel eens over nagedacht om de kosten van een kampeermiddel te delen met vrienden of familie om er beiden gebruik van te maken. En precies de helft van hen heeft dat ook wel eens gedaan. De bevindingen zijn over het algemeen positief.


Eenderde heeft wel eens kampeermiddel gehuurd

Van alle deelnemers aan het onderzoek heeft een op de drie ooit weleens een kampeermiddel gehuurd. Vaste kampeermiddelen werden het meest gehuurd, zoals een stacaravan (27%), een chalet of huisje (25%) of een kant-en-klare tent (16%). Toch kozen sommigen ook wel mobiele kampeermiddelen zoals caravans (15%), campers (14%) en vouwwagens (3%). De helft van alle kampeerders die weleens gehuurd heeft, deed dit terwijl hij of zij al een kampeermiddel bezat. De belangrijkste reden daarvoor was omdat het bijvoorbeeld te koud was voor het eigen kampeermiddel, om eens iets anders te proberen (zoals een camper) of omdat men op vakantie was in een verderweg gelegen land en met het vliegtuig reisde.


Het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van en in samenwerking met de redactie van de KCK uitgevoerd door bureauTeraKnowledge® in de maand oktober 2014 door middel van online interviews, afgenomen onder 500 Nederlandse kampeerders.

Link: http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/kamperen/2014/uitkomst-kck-koopenquete.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, kampeermiddel, campers, caravans, tenten

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...