Geplaatst op: 28-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Weer twee mooie projecten van het NHTV Leisure Design Lab

Weer twee mooie projecten van het NHTV Leisure Design Lab

Op het NRIT Media Vrijetijdsplatform doen we regelmatig verslag van de belevenissen van het NHTV Leisure Design Lab. Op een zogenaamde Labdag geven studenten van NHTV onder begeleiding van een docent op één dag in een zogenaamde pressure-cooker een advies aan een onderneming. Dit seizoen zijn al ruim 20 Labdagen georganiseerd. Naast een advies schrijven de studenten een verslag. Alle verslagen staan op http://www.wikiweb.nl/mro/leisure-design-lab/ . In dit artikel aandacht voor de Labdag bij Outdoorgroep The Strand en bij Walibi World Holland.


Labdag Outdoorgroep The Strand

Onder begeleiding van docent Goof Lukken hebben een zestal studenten een bezoek gebracht aan Outdoorgroep The Strand. The Strand is een unieke strandactiviteiten- en evenementenorganisatie die leuke en uitdagende strandactiviteiten aanbiedt. Van een gezellige mountainbiketocht in de duinen tot een spannende brandingraft.

Op deze Labdag stond niet het concept van The Strand in de schijnwerpers maar het nieuwe initiatief Pro-motion. Dat is een verzamelwebsite voor bedrijven die dagrecreatie en groepsactiviteiten aanbieden waarbij de consument direct activiteiten kan boeken. The Strand wilde graag weten hoe er voor kan worden gezorgd dat meer bedrijven hun product op de website van Pro-Motion.nu zetten.


De studenten hebben de website van Pro-motion, de huidige markt, het aanbod aan dagactiviteiten en het aanbod van andere dagrecreatie / groepsactiviteiten vergelijkingssites bekeken. Hieruit hebben ze geadviseerd hoe de website zich het beste kan positioneren om zowel bedrijven als consumenten aan te trekken. De studenten hebben adviezen uitgebracht voor de propositie naar de bedrijven en de consument en de praktische werking en look&feel van de website.

Het Leisure Design Labteam zag veel potentie in dit nieuwe concept en hoopt dat dit in de toekomst ook een groot succes gaat worden. Daarom is er een extra advies uitgebracht om Pro-motion niet als klein onderdeel van The Strand aan te houden, maar om het concept op te zetten als volledig zelfstandig bedrijf, zodat er voor de volle 100% voor gegaan kan worden.


The Strand over de Labdag

Henk Bleijenberg van The Strand was enthousiast: "Tijdens de presentatie kwam de creativiteit, frisse blik en het enthousiasme van de studenten sterk naar voren. We hadden rekening gehouden met bepaalde uitkomsten en punten van aandacht. De inhoud van de presentatie en de kennis van het toerisme en techniek gaven een zeer frisse blik op wat er moet en wat er kan met onze webshop. De studenten hebben onze verwachtingen overtroffen en bij deze onze complimenten voor de presentatie en uitkomst van jullie Leisure Design Lab. Een aanrader voor iedereen die een frisse blik kan hebben en gebruiken!!! Tip: nog beter inlezen kan het advies nog verder versterken.


#Hardgaan in de horeca op Walibi World Holland

In oktober was Walibi World Holland twee keer het decor voor de Lab-dagen. Op dinsdag 14 oktober waren onder begeleiding van Noortje van der Poel Dianne, Mitchell, Inge, Lotte, Eveline en Esther te gast. Het probleem dat die dag werd aangepakt, zat in de horecasector en betrof Little John’s pub. De studenten gingen samen op zoek naar een vernieuwende invulling voor deze horecavestiging. Daarnaast was de studenten gevraagd om de horeca in het algemeen te bekijken en om te onderzoeken of #hardgaan, de slogan van het park, genoeg terugkomt in de horeca. Dat viel tegen want alle horeca-outlets zitten in de ‘snacksfeer’ en doen weinig met de slogan #hardgaan. De studenten hebben op de Labdag drie ideeën uitgewerkt: Wings of death, gezond eten en #hardgaan.


#hardgaan: Een samenwerking met redbull en snoepjes die snel energie geven. Voor de beleving is het belangrijk dat de mensen het proces meemaken en zien hoe het gemaakt wordt.

Reactie Walibi: Erg goed idee, maar gaan we al toepassen op de kartbaan!


Gezond: Smoothies en Yoghurtshakes. Op meerdere festivals zijn dit soort horecatenten aanwezig en uit onderzoek is gebleken dat de jeugd ook behoefte krijgt aan gezondere snacks. Mensen kunnen hun eigen smoothie of yoghurtshake samenstellen en vooral de promotie in het park is belangrijk. Met van grote plastic shakes moeten de mensen bewust worden gemaakt van de smoothiebar.

Reactie Walibi: Leuk idee, kunnen we zeker iets mee.


Wings of death: Inspelen op de doelgroep en beleving. De wings of death moet een uitdaging worden, mensen moeten elkaar gaan uitdagen om ze te eten. Ook op facebook moeten de bezoekers worden uitgedaagd om de wings te komen proberen.

Reactie Walibi: Grappig idee, zeker leuk om bij Halloween nights toe te passen.


Walibi over de Labdagen

Directeur Mascha van Till heeft de Labdagen zelf niet meegemaakt maar heeft wel de rapportages van de teams en feedback van haar eigen mensen ontvangen. "Kan niet anders zeggen dan: heel positief. Het zijn ook voor ons 2 inspirerende dagen geweest. Wij zullen zeker baat hebben bij de suggesties die de teams ons hebben aangeleverd.”


Het NHTV Leisure Design Lab

In het NHTV Leisure Design Lab werken studenten en ondernemers samen aan projecten, worden nieuwe concepten ontwikkeld en bieden zij hulp bij de implementatie ervan in het bedrijfsproces. De studenten kunnen diverse opdrachten uitvoeren, van integraal ondernemingsplan tot een social mediaplan of een innovatief recreatieproduct. Het Lab biedt twee adviestrajecten aan. Het Lab-arrangement waar studenten drie weken fulltime aan het advies werken en de Lab-dag waar in één dag in een zogenaamde pressure-cooker een advies wordt gegeven.

Trefwoorden: attractieparken, dagrecreatie, horeca, boekingssites

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...