Geplaatst op: 21-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme naar Vlaanderen zet groeispurt in

Toerisme naar Vlaanderen zet groeispurt in

De eerste zeven maanden van 2014 heeft Vlaanderen 5,3% meer gasten ontvangen dan in dezelfde periode van 2013. Het aantal overnachtingen steeg met 6,4% nog sterker. Dat heeft Toerisme Vlaanderen bekend gemaakt.


In de eerste zeven maanden van het jaar ontving Vlaanderen 6,8 miljoen gasten die 15,2 miljoen overnachtingen realiseerden. Vorig jaar bedroeg de groei in het aantal gasten 2,2% (2013 vs 2012). Vlaanderen zet daarmee een groeispurt in, daarbij zeker geholpen door de internationale aandacht voor de herdenking van WOI.


Minder overnachtingen van Nederlanders

Vooral het binnenlands toerisme groeide met 7,3% meer overnachtingen sterk. Het aantal overnachtingen van buitenlanders zat met +5,6% ook behoorlijk in de lift. Met de belangrijkste buitenlandse markt, Nederland, ging het een stuk minder. Nederlanders realiseerden 1,9% minder overnachtingen in Vlaanderen. Vooral in juli zakte het toerisme vanuit Nederland in (-9,6%).


Groei uit Commonwealth markten

In andere belangrijke herkomstlanden zat wel groei. Het aantal overnachtingen van zowel Fransen (+3,3%), Duitsers (+4,3%) als Engelsen (+5,6%) groeide mooi. Grote groeicijfers kwamen uit India (+37,7%) en Brazilië (+25,3%). Toch gaat het hier om relatief kleine bestemmingen met minder dan 100.000 overnachtingen in de eerste zeven maanden van 2014. Nederlanders realiseerden in die periode in Vlaanderen 1,7 miljoen overnachtingen. Waar de groei uit Rusland is verdwenen zag Vlaanderen vanwege de herdenking van WOI een sterke groei van het aantal toeristen uit andere Commonwealth markten. Zo groeide het toerisme uit Australië met 16,7%.


Alle regio’s profiteren

In Vlaanderen konden alle regio’s mooie groeicijfers presenteren. De sterkste groei kwam vanuit de Vlaamse regio’s (+7,6% gasten), gevolgd door de kunststeden (+4,4%) en de kust (+4,0%).


Link: http://www.toerismevlaanderen.be/sites/toerismevlaanderen.be/files/assets/documents_KENNIS/cijfers/Voorlopige%20cijfers/Samenvatting_kerncijfers_7maanden.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, vlaanderen

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 
Vacature

||| Blogs |||

12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/06/19
Exclusief voor leden
Uitgebreid profiel van de recreatieve fietser in de Westhoek
Wat beweegt de recreatieve fietser? Westtoer zocht het uit en komt de resultaten.
17/06/19
Exclusief voor leden
Extra belevingslaag op netwerk met Fietsen door de Bomen
Na Fietsen door het Water heeft Toerisme Limburg nu ook de fietsbeleving Fietsen door de Bomen geopend. Belgisch Limburg wil het toerisme stimuleren door een extra belevingslaag over het fietsroutenetwerk te leggen.
17/06/19
Exclusief voor leden
Schiphol en TU Delft werken samen aan snellere innovaties
De Schiphol Group en TU Delft gaan de krachten bundelen voor een betere beleving van de reiziger en het proces op de luchthaven.
17/06/19
Half miljoen voor Zuid-Hollandse winkel- en centrumgebieden
De provincie Zuid-Holland stelt een half miljoen euro beschikbaar voor winkeliers, ondernemers en gemeenten die samen hun winkel- en centrumgebied willen verbeteren. Hoe kun je een bijdrage aanvragen?
17/06/19
Provincie Groningen ondersteunt app met interactieve themaroutes
In Groningen is een app ontwikkeld waarmee recreanten met de smartphone in de hand door meer dan 2.000 jaar geschiedenis kunnen beleven. Waarom steekt Groningen geld in een dergelijke app?
16/06/19
RECRON benoemt vier leden van verdienste
Op de Algemene Ledenvergadering zijn vier RECRON-leden benoemd tot Lid van Verdienste. Toon Wijenborg, Jan Hagedoorn, Pim Meijkamp en Edwin Bomers kregen van RECRON-voorzitter Cees Slager het gouden speltje opgeprikt.
16/06/19
Ondernemers beter beschermd bij zakendoen op digitale platforms
Ondernemers in de EU hebben voortaan meer zekerheid wanneer zij zakendoen met digitale platforms zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores.
16/06/19
Flevoland anderhalf uur centraal in Duits reisprogramma
Zondagavond 16 juni om 20.15 uur zendt de Duitse tv-zender WDR het reisprogramma ‘Wunderschön’ uit waarin Flevoland centraal staat. ‘Wunderschön’ is het best bekeken reisprogramma op de Duitse televisie.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk