Geplaatst op: 12-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hotels ondanks groei inkomend toerisme lastige markt

Hotels ondanks groei inkomend toerisme lastige markt

De laatste maanden worden we overspoeld door positieve berichten over het inkomend toerisme. Bijna als vanzelfsprekend profiteren de hotels het meest. Ondertussen groeit het aanbod, staan veel nieuwbouw- en uitbreidingsplannen al in de steiger en raakte de markt verzadigd. In de nieuwste BrancheBarometer houdt Rabobank de belangrijkste kritische succesfactoren tegen het licht.


Volgens de bank profiteren lang niet alle hotels van de almaar groeiende stroom buitenlandse toeristen, bovendien leidt een toenemend aanbod tot forse concurrentie en prijserosie. Onderscheidend vermogen is hier een belangrijke succesfactor waar ligging, pricing en beleving de belangrijkste ingrediënten zijn. Met name 3- en 4-sterrenhotels met een standaard aanbod krijgen het lastig.


Omdat steeds meer boekingen via boekingssites lopen met scherpe prijzen en relatief hoge commissies is scherp sturen op de kosten erg belangrijk geworden. Voldoende onderscheidend vermogen door ligging en concept zijn essentieel om in deze tijd te overleven. Hotels moeten zichzelf ook online goed profileren om de vindbaarheid te vergroten en meer boekingen te realiseren.


In 2015 zal zowel vraag als aanbod net als in 2014 licht stijgen (+1%-+2%). Deze toename wordt vooral veroorzaakt door de groei van het inkomend toerisme. Daarvan profiteren vooral Amsterdam en de kustgebieden. In de rest van Nederland is de hotellerie een moeilijke markt omdat consumenten sterk gefocust zijn op kortingsacties en het bedrijfsleven terughoudend blijft. Daarnaast hebben hotels in toenemende mate last van branchevreemde aanbieders zoals vakantieparken, bed & breakfasts en particuliere verhuur. In en rond grote steden zijn lowbudgetketens sterk in opmars.

Link: https://www.rabobank.nl/images/branchebarometer_hotels_141106_29691042.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...
14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/12/19
FNV: Honderden reacties Schipholmedewerkers bij meldpunt ultrafijnstof
De FNV heeft een meldpunt geopend waarop Schipholmedewerkers hun zorgen en klachten over ultrafijnst...
16/12/19
40 cruciale management tips voor leisure
Expert in leisure Han Verheijden schreef heel veel columns voor magazine Recreatie & Toerisme. We wilden de loopbaan van deze markante ondernemer, consultant en lector beter afsluiten dan alleen een bundeling van columns. Daarom schreef Han zijn top 40 management tips.
16/12/19
Pikt de klant de wissel van Corendon naar luxe reismerk
Corendon ken je toch van de scherpe prijzen? Zo scherp dat er intern wel eens wordt gezucht of er ni...
13/12/19
Vacansoleil verkoopt camping Le Grand Dague en investeert in touroperating
Europees marktleider in luxe campingvakanties Vacansoleil heeft camping Le Grand Dague verkocht aan ...
13/12/19
Exclusief voor leden
KLM blikt vooruit met Tech & Travel Trends 2020
De manier waarop reizigers zoeken, boeken en op reis gaan, verandert. Hoe beïnvloeden technologie e...
12/12/19
Exclusief voor leden
Nederland heeft veel kwalitatief goede campings
Zo’n 187 campings in Europa mogen zich ANWB Top camping 2020 noemen. Van de 187 liggen er maar lie...
12/12/19
Exclusief voor leden
Limburg versterkt positie in mountainbiken
Zuid-Limburg heeft twee sportieve routes erbij. Het gaat om de Watersley Sports & Talentpark Sit...
12/12/19
Samenwerking VisitBrabant Convention Bureau en MeetingReview
Via de website van VisitBrabant Convention Bureau is het mogelijk om locaties te vinden voor vergade...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk