Geplaatst op: 15-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders weer minder met vakantie

Nederlanders weer minder met vakantie
NBTC-NIPO Research verwacht dat het aantal vakanties van Nederlanders dit jaar licht daalt. Dat zou de tweede daling op rij zijn. In 2013 daalde het aantal vakanties met 3,2%. In 2012 konden we nog een kleine groei (+1,1%) noteren. Met het inkomend toerisme gaat het wel goed. NBTC Holland Marketing verwacht dit jaar 8% meer buitenlandse gasten.
  • binnenlandse vakanties: -2%
  • buitenlandse vakanties: -0,5%
  • inkomend toerisme: +8%
Zowel minder binnenlandse als buitenlandse vakanties
In de eerste drie kwartalen van het vakantiejaar 2014 (t/m juni) daalde het aantal binnenlandse vakanties met 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Het aantal buitenlandse vakanties daalde minder sterk (-0,5%). Positieve ontwikkeling voor het binnenland is de redelijk tot goede bezetting in de zomer. Tegelijkertijd laten de boekingscijfers voor buitenlandse vakanties van ANVR een daling in de zomermaanden zien. Overall wordt een lichte daling van het aantal vakanties dat Nederlanders in 2014 ondernemen, verwacht. Dat schrijft NBTC Holland Marketing in haar nieuwste digitale publicatie 'Toerisme in perspectief'.

Figuur 1: Vakanties van Nederlanders naar bestemming


Inkomend toerisme flink in de plus
Voor het inkomend toerisme ziet het er een stuk rooskleuriger uit. Voor 2014 verwacht NBTC Holland Marketing een groei van 8%. Het aantal buitenlandse verblijfstoeristen komt daarmee uit op 13,8 miljoen, een nieuw record. Vooral uit Zuid-Korea (+22%), Zwitserland (+14%), China (+13%), Italië (+12%) en Brazilië (+11%) worden meer toeristen verwacht. De belangrijke herkomstlanden Duitsland (+10%), België (+9%) en Groot-Brittannië (+8%) blijven het ook goed doen.

Figuur 2: Inkomend verblijfstoerisme in Nederland


Het inkomend toerisme wordt positief beïnvloed door de aanhoudend economische groei in de BRIC-landen, verder herstel van de Europese economieën. aanbiedingen van Nederlandse accommodaties en vervoersmaatschappijen om de bezetting op peil te houden. Verder profiteert Nederland van de groeiende belangstelling voor citytrips, de toename van het aantal korte vakanties van Belgen en Duitsers, de promotie van de vele evenementen in 2013 en 2014 en het mooie voorjaar met gunstig vallende feestdagen. Negatief zijn de geopolitieke spanningen en grote wereldevenementen. Daarnaast heeft NBTC Holland Marketing last van de lage investering van de rijksoverheid in de branding en marketing van de bestemming Holland. Dat is gezien de grote en toenemende concurrentie geen goede zaak.
Link: http://nbtc.nl/nl/homepage/cijfersentrends/algemene-cijfers-toerisme.htm
Trefwoorden: vakanties, toerisme, inkomend toerisme

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
12/11/19
Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 no...
12/11/19
Exclusief voor leden
Landal mag huisjes verhuren op Markerwadden en verdient er niets aan
Landal GreenParks gaat de vier eilandhuisjes op de Markerwadden verhuren. Vanaf het voorjaar van 2020 kunnen gasten dan op de nieuwe eilandengroep van Natuurmonumenten in het Markermeer blijven slapen. Landal verdient niets aan de verhuur, de opbrengsten vloeien geheel terug naar de natuur.
12/11/19
Exclusief voor leden
Driekwart van de vakantieparken heeft website niet op orde
Websites van bedrijven in de Nederlandse verblijfsrecreatie zijn niet goed beveiligd. Driekwart beschikt niet over een SSL-certificaat en heeft ook geen responsive site waardoor deze niet goed op alle devices worden weergegeven.
12/11/19
Inschrijving voor Fiets Award 2020 open
Op 28 februari 2020 worden de winnaars van de Fiets Awards 2020 bekend gemaakt. Geïnteresseerde dee...
12/11/19
Exclusief voor leden
Roompot ontwikkelt weer twee parken in Zeeland
Roompot blijft volop nieuwe vakantieparken in Zeeland ontwikkelen. Aan het Veerse Meer wordt Vakantiepark VeerseKreek ontwikkeld en in Haamstede komt een luxeresort.
12/11/19
Duits inkomend toerisme groeit sneller dan Europese concurrentie
Net als in Nederland groeit in Duitsland het inkomend toerisme sneller dan het Europees gemiddelde. Nederland blijft voor het Duits toerisme het belangrijkste herkomstland.
11/11/19
Exclusief voor leden
Advies: Zorg beter voor het landschap
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) uit haar zorgen over het Nederlandse landschap. De kwaliteit v...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk