Geplaatst op: 24-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nijmegen weer goedkoopste terrasstad

Nijmegen weer goedkoopste terrasstad

Nijmegen is voor het vijfde jaar op rij de goedkoopste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het Nijmeegse terras kost € 18,77. De terrasprijzen zijn in Nijmegen net zo hoog als vorig jaar, waardoor de stad de titel ook dit jaar behoudt. Gemiddeld zijn de terrasprijzen dit jaar met 2,4% gestegen, waarmee de prijsstijging lager is dan de inflatie van afgelopen jaar (2,5%). De resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.


Duurste steden

Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje drank (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Haarlem dit jaar de duurste terrasstad is. Een rondje drank kost daar € 22,09. Haarlem stond vorig jaar nog op de derde plek, maar heeft dit jaar de koppositie van Den Haag overgenomen. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door ’s-Hertogenbosch, Den Haag en Amsterdam, waarna Rotterdam de top 5 afsluit. In Utrecht zijn de prijzen dit jaar het hardst gestegen met 5,3%. De stad klimt daarmee 5 plaatsen in de ranglijst naar de 6e plaats. Zoetermeer stijgt dit jaar ook fors; vorig jaar stond de stad nog op de 15e plaats maar door een prijsstijging van 4,1% staat de stad nu op de 8e plek.


De voordeligste steden

Een rondje drank kost in Nijmegen gemiddeld € 3,32 minder dan in Haarlem. Met name liefhebbers van rosé wijn kunnen het best naar Nijmegen, waar een glas gemiddeld € 3,15 kost. Een glas bier is met €1,92 het goedkoopst in Eindhoven. De BOB kan voor een glas fris het best naar Breda en voor een kopje koffie naar Nijmegen met gemiddelde prijzen van respectievelijk €2,13 en €2,05.


Terraskoopkracht het hoogst in Groningen

Voor het onderzoek wordt ook jaarlijks de terraskoopkracht bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Hieruit blijkt dat inwoners van Groningen de hoogste terraskoopkracht hebben met gemiddeld 20,1 rondjes per week. De stad wordt op de voet gevolgd door Eindhoven en Maastricht, waar inwoners gemiddeld 20,0 rondjes per week kunnen bestellen. In ‘s-Hertogenbosch kan men wekelijks slechts 16,7 rondjes geven. De gemiddelde terraskoopkracht over alle gemeten steden ligt op 18,8 rondjes per week. Hiermee is de terraskoopkracht gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, toen men gemiddeld nog 19,1 rondjes per week kon betalen.


Trends

Naast de traditionele hardlopers rosé, witbier en (zelfgemaakte) ice-tea zien we dit jaar met name de Radler, alcoholvrije Radler en overige alcoholvrije speciaalbieren, zoals rosé- en witbier 0.0% een vlucht nemen. Ook Gin-Tonic, Aperol Spritz en ice-tea Green zijn populair op verschillende terrassen. Nieuwkomers dit jaar zijn de cocktail Hugo (vlierbessensiroop, prosecco citroen en munt) en de Ice Cold Cup van Chocomel, die zorgt voor een ijskoude chocomel.


Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, prijzen

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/06/22
Wisselend beeld bij Nederlandse verblijfsrecreatie
Hoe hebben de Nederlandse vakantieparken het in het voorjaar gedaan en wat zijn de vooruitzichten voor de zomer? Stratecht geeft uit haar boekingsmonitor de antwoorden.
24/06/22
Kabinet beperkt Schiphol
Schiphol mag in de nabije toekomst niet meer dan 440.000 vluchten per jaar afhandelen. Het kabinet wil daarmee de geluidsoverlast aanpakken maar tegelijkertijd de economische functie van Schiphol behouden. De beslissing over de opening van Lelystad Airport wordt niet eerder dan in de zomer van 2024 verwacht.
24/06/22
EuroParcs schenkt huuropbrengsten vakantiehuis aan Esther Vergeer Foundation
Met de overhandiging van de symbolische sleutel aan Lotte, gezinslid van de eerste gasten, werd door...
24/06/22
Center Parcs, Van de Valk en Hutten samen met Summa College in nieuwe hospitality-opleiding
Het Summa College in Eindhoven gaat intensief met het bedrijfsleven samenwerken bij het opleiden van...
23/06/22
ZKA en Seinpost treden naar buiten als één merk: Ginder
De afgelopen tien jaar waren ze ‘achter de schermen’ eigenlijk al één organisatie, bureau ZKA en Seinpost. Nu worden de expertises van de twee gespecialiseerde bureaus officieel gebundeld tot één merk.
23/06/22
Exclusief voor leden
 Bezoek aan Floriade valt enorm tegen
Het bezoek aan de Floriade valt enorm tegen. De bezoekersprognose wordt zowat gehalveerd. Dat kost de gemeente Almere weer miljoenen.
23/06/22
Exclusief voor leden
Sunweb kan alle vakanties door laten gaan
Touroperators die normaliter in de zomer via Schiphol hun gasten laten vertrekken, zijn gedwongen om op andere manieren het reisaanbod aan te bieden. Touroperator Sunweb zegt dat het 99% van de geboekte vakanties door kan laten gaan voor 1% wordt een alternatief gezocht. Ook toekomstig aanbod is verzekerd van vertrek.
23/06/22
Martin Maassen aan de slag bij FACET
Martin Maassen, oud-directeur van RECRON, leek van de radar verdwenen maar is helemaal terug.