Geplaatst op: 24-07-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nijmegen weer goedkoopste terrasstad

Nijmegen weer goedkoopste terrasstad

Nijmegen is voor het vijfde jaar op rij de goedkoopste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het Nijmeegse terras kost € 18,77. De terrasprijzen zijn in Nijmegen net zo hoog als vorig jaar, waardoor de stad de titel ook dit jaar behoudt. Gemiddeld zijn de terrasprijzen dit jaar met 2,4% gestegen, waarmee de prijsstijging lager is dan de inflatie van afgelopen jaar (2,5%). De resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.


Duurste steden

Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje drank (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Haarlem dit jaar de duurste terrasstad is. Een rondje drank kost daar € 22,09. Haarlem stond vorig jaar nog op de derde plek, maar heeft dit jaar de koppositie van Den Haag overgenomen. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door ’s-Hertogenbosch, Den Haag en Amsterdam, waarna Rotterdam de top 5 afsluit. In Utrecht zijn de prijzen dit jaar het hardst gestegen met 5,3%. De stad klimt daarmee 5 plaatsen in de ranglijst naar de 6e plaats. Zoetermeer stijgt dit jaar ook fors; vorig jaar stond de stad nog op de 15e plaats maar door een prijsstijging van 4,1% staat de stad nu op de 8e plek.


De voordeligste steden

Een rondje drank kost in Nijmegen gemiddeld € 3,32 minder dan in Haarlem. Met name liefhebbers van rosé wijn kunnen het best naar Nijmegen, waar een glas gemiddeld € 3,15 kost. Een glas bier is met €1,92 het goedkoopst in Eindhoven. De BOB kan voor een glas fris het best naar Breda en voor een kopje koffie naar Nijmegen met gemiddelde prijzen van respectievelijk €2,13 en €2,05.


Terraskoopkracht het hoogst in Groningen

Voor het onderzoek wordt ook jaarlijks de terraskoopkracht bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Hieruit blijkt dat inwoners van Groningen de hoogste terraskoopkracht hebben met gemiddeld 20,1 rondjes per week. De stad wordt op de voet gevolgd door Eindhoven en Maastricht, waar inwoners gemiddeld 20,0 rondjes per week kunnen bestellen. In ‘s-Hertogenbosch kan men wekelijks slechts 16,7 rondjes geven. De gemiddelde terraskoopkracht over alle gemeten steden ligt op 18,8 rondjes per week. Hiermee is de terraskoopkracht gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, toen men gemiddeld nog 19,1 rondjes per week kon betalen.


Trends

Naast de traditionele hardlopers rosé, witbier en (zelfgemaakte) ice-tea zien we dit jaar met name de Radler, alcoholvrije Radler en overige alcoholvrije speciaalbieren, zoals rosé- en witbier 0.0% een vlucht nemen. Ook Gin-Tonic, Aperol Spritz en ice-tea Green zijn populair op verschillende terrassen. Nieuwkomers dit jaar zijn de cocktail Hugo (vlierbessensiroop, prosecco citroen en munt) en de Ice Cold Cup van Chocomel, die zorgt voor een ijskoude chocomel.


Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, prijzen

CELTH




||| Nieuws |||

10/11/25
Stemperiode Parkvakanties Award 2026 geopend
De Parkvakanties Awards 2026 is van start gegaan. Op vakantieplatform Parkvakanties zijn de genomineerde vakantieparken voor de jaarlijkse awards van de vakantieparken bekendgemaakt.
10/11/25
Exclusief voor leden
Knopen Lopen naar laatste fase
De aanleg van het nieuwe wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg komt in de laatste fase. Dit is een grote stap in de realisatie van de regionale Visie Vrijetijdseconomie.
10/11/25
Lichte stijging bestedingen aan recreatie en cultuur
Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.
10/11/25
Verliest Nederland zijn mobiliteit?
De Mobiliteitsalliantie start vandaag een landelijke campagne om de urgentie van mobiliteit op de politieke agenda te krijgen. De sterke positie van Nederland met een hoge mobiliteit brokkelt af, meent de organisatie.
07/11/25
21 luchtvaartmaatschappijen moeten misleidende claims over duurzaamheid bijstellen
21 Europese luchtvaartmaatschappijen passen hun misleidende duurzaamheidsclaims aan. Dat gebeurt na een gezamenlijke actie geleid door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met andere Europese consumententoezichthouders (België, Noorwegen en Spanje).
07/11/25
Exclusief voor leden
Winterprogrammering Slagharen met circusbeleving
Het hoogtepunt van de winterprogrammering in Slagharen wordt het Magical Winter Circus. Het circus gaat twee keer per dag open voor het publiek.
07/11/25
Exclusief voor leden
Laatste open dagen Beach Resort Soal
MarinaParken meldt dat fase 2 Beach Resort Soal met de verkoop van accommodaties goed verloopt. De komende Open Dagen op zaterdag 15 en zondag 16 november zijn voorlopig de laatste.
07/11/25
Exclusief voor leden
Opbouw editie 14 Amsterdam Light Festival
De opbouw van editie 14 Amsterdam Light Festival is officieel van start gegaan. Vanaf deze week wordt er op en rond het water hard gewerkt aan de installatie van alle lichtkunstwerken.

||| Agenda |||

11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
12/11/25
12/11/25 t/m 12-11-25: De AI revolutie in citymarketing: hype of gamechanger?
AI is overal, maar wat betekent het concreet voor city- en regiomarketing? Op woensdag 12 november o...
07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...