Geplaatst op: 05-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

IPK ziet Europees toerisme zonnig tegemoet

IPK ziet Europees toerisme zonnig tegemoet

Ondanks de matige economische vooruitzichten groeit het wereldwijde toerisme in 2014 met 5%. De grootste groei komt uit Azië (+8%) en Zuid-Amerika (+4%). Maar ook Europa doet het met een verwachte groei van 4% uitstekend. Noord-Amerika blijft met +3% wat achter. Dat heeft IPK International vandaag bekend gemaakt op de ITB in Berlijn. Deze voorspellingen zijn gebaseerd op IPK’s International Travel Monitor. Daarvoor zijn in 60 landen ruim 500.000 enquêtes afgenomen.


Social media steeds relevanter

IPK verwacht dat de sociale media steeds relevanter voor de toeristische sector worden. Op dit moment is bijna de helft van de Europese toeristen lid van een social media community en 16% gebruikt social media als bron van informatie bij het boeken van een vakantie.


Groei in zowel reizen, overnachtingen als bestedingen

In 2013 groeide het aantal internationale reizen met 5% naar 952 miljoen. Het aantal daarmee gepaard gaande overnachtingen steeg met 4% naar 7,6 miljard overnachtingen. De bestedingen stegen met 4% naar 989 miljard euro.


Toerisme als motor voor wereldeconomie

"Ondanks de soms moeilijke omstandigheden in zowel landen van herkomst als bestemming bereikte het wereldwijd toerisme op alle aspecten (aantal reizen, overnachtingen en bestedingen) nieuwe records in 2013”, zei Rolf Freitag, CEO van IPK International op de ITB. "Wederom heeft toerisme zich als motor van de wereldeconomie bewezen.” IPK verwacht dat in 2014 het toerisme in de ontwikkelde economieën wat gematigder zal groeien dan in opkomende economieën.


Europeanen meer op reis

Europeanen gingen in 2013 meer op reis dan in 2012. Het aantal reizen groeide met 3% naar 432 miljoen na een groei van 2% in 2012. Het aantal overnachtingen van Europeanen bleef stabiel op 3,5 miljard. Europeanen besteden in 2013 2% meer aan buitenlandse reizen. In totaal werd daar 368 miljard euro aan uitgegeven. Kijken we naar type vakantie dan zat er vooral groei in citytrips (+5%) en sneeuwvakanties (+5%). Zon- en strandvakanties groeiden met 4% en rondreizen met slechts 1%.



Groei komt uit Rusland en Turkije

Vooral het aantal toeristen uit Rusland (+13%) en Turkije (+10%) steeg sterk. Ook in de grote markten als Frankrijk (+4%), Groot-Brittannië (+3%) en Duitsland (+2%) zat nog groei. Het uitgaand toerisme in de zogenaamde euro-crisislanden zat in de min. Spanje (-5%) en Italië (-3%) illustreren dat. Maar ook Nederlanders (-1%) gingen minder naar het buitenland op reis.


Uitgaven van Duitsers stijgen sterk

Duitsers ondernamen vorig jaar 335 miljoen binnen- en buitenlandse reizen. Dat waren er 2% meer dan in 2012. Ook het aantal overnachtingen steeg met 2% naar 1,7 miljard. De uitgaven aan reizen stegen met 6% (153 miljard euro) een stuk sterker. Voor het eerst in jaren steeg in Duitsland het uitgaand toerisme (+2%, 75,3 miljoen reizen) sterker dan het binnenlands toerisme (+1%, 260 miljoen reizen). Op de vakantiemarkt zien we een soortgelijke ontwikkeling. Het aantal vakanties van Duitsers steeg in 2013 met 3% en maakte 46% van alle reizen uit. Het aantal binnenlandse vakanties steeg met 3% naar 98,6 miljoen bij een sterkere groei van het aantal buitenlandse vakanties (+4%, 54,8 miljoen).


Italië verliest aandeel

De meeste vakanties van Duitsers gaan naar Oostenrijk (marktaandeel 17%), gevolgd door Spanje (16%) en Italië (12%). Oostenrijk en Spanje wisten in 2013 hun marktaandeel vast te houden maar Italië verloor 1 procentpunt marktaandeel. Andere belangrijke bestemmingen voor Duitsers zijn Turkije (8%), Nederland (6%) en Frankrijk (6%). Het aantal vakanties van Duitsers naar Nederland groeide met 9%. Met 20 miljoen vakanties in Beieren de belangrijkste binnenlandse vakantiebestemming.


Link: http://www.ipkinternational.com/uploads/media/IPK_Pressrelease_2014_en.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme,

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...