Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Verhoging waterbelasting zware klap voor MKB ondernemers met zwembaden

Verhoging waterbelasting zware klap voor MKB ondernemers met zwembaden
RECRON is niet blij met de verhoging van de waterbelasting. De brancheorganisatie heeft door politiek lobbywerk de pijn wel wat weten te verzachten maar de verhoging blijft een flinke klap voor recreatiebedrijven met een eigen zwembad.

Branche is in één klap 7 miljoen euro kwijt
Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het voorstel van staatssecretaris Weekers (Financiën) om de gevolgen van de belasting op leidingwater voor MKB ondernemers te verzachten. Wat RECRON betreft is deze aanpassing niet genoeg, de verhoging van de waterbelasting blijft een zware klap voor MKB ondernemers met zwembaden, die bovenop andere lastenverzwaringen komt. Het afgelopen jaar is bijvoorbeeld ook de energiebelasting al fors omhoog gegaan. In de eerste plannen voor verhoging van de belasting op leidingwater was de branche in totaal ongeveer 7 miljoen euro extra kwijt. Dankzij ingrijpen van politieke partijen en dankzij actie van onder meer RECRON in samenwerking met VNO-NCW en MKB gaat hier 2,6 miljoen euro vanaf.

Jaarlijks zesduizend euro aan waterbelasting
Ondanks deze beperkte verhoging blijft het volgens RECRON een te grote lastenverzwaring voor ondernemers. Een camping met zwembad gebruikt ongeveer 30.000m3 water per jaar. In de oorspronkelijke plannen van het kabinet voor 2014 betaalde deze camping 9.900 euro belasting op leidingwater. Dankzij de aangepaste plannen betaalt deze ondernemer nu ongeveer 6.040 euro belasting in 2014. Dit is echter nog steeds fors meer dan de 50 euro die ondernemers in 2013 betaalden. Ondernemers met meerdere vestigingen moeten nog steeds een hele zware lastenverzwaring slikken.

Waterbelasting schiet doel voorbij
RECRON stelt vraagtekens bij de rechtvaardiging en het nut van de belasting op leidingwater voor ondernemers met zwembaden. Het kabinet wil door de belastingverhoging efficiënt watergebruik stimuleren, maar zwembaden zijn wettelijk verplicht om bepaalde liters water te suppleren (30 liter per bezoeker). Er is dus geen mogelijkheid om dit watergebruik te verminderen. De belasting streeft hiermee zijn doel voorbij.

Stapeling van lastenverzwaringen
De verhoging van de belasting op water staat niet op zichzelf maar komt bovenop de andere explosieve verhogingen van onder meer de energiebelasting op gas en elektra en de duurzaamheidsbelasting. De ondernemers met zwembaden worden dus onevenredig hard geraakt. RECRON wil een einde  aan de stapeling van deze gebruiksbelastingen. Het is voor ondernemers met zwembaden door lastenverzwaring op lastenverzwaring bijna onmogelijk om nog een onderneming te runnen. Het komende jaar zet RECRON nog steviger in om de dramatische effecten van de voortdurend stijgende lasten tussen de oren van de Tweede Kamerleden te krijgen.
Trefwoorden: zwembaden, belastingen, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...