Geplaatst op: 18-11-2015
Auteur: Marcel Baltus

Toerisme mag zich nooit door terrorisme uit het veld laten slaan

Toerisme mag zich nooit door terrorisme uit het veld laten slaan
Stacey Newman / Shutterstock.com
‘We leven in een andere tijd en dat moeten we accepteren.’ Het was de covertitel van het toeristisch vakblad Travelpro van afgelopen week en het zouden onbedoeld wel eens zeer profetische woorden kunnen worden na het drama van afgelopen vrijdag. Je vraagt je af of de terroristen met opzet vrijdag de 13e hebben gepland om hun monstrueuze gruwelen uit te voeren.


Het begrip ‘multiculturele samenleving’ zou haast geschrapt kunnen worden uit de Van Dale. Mensen – wie heeft ze ooit de meeste intellectuele levensvorm genoemd? – blijken moeilijk in staat om samen te leven. Symbiose is een hartenkreet, maar angst en machteloosheid beginnen ons dagelijks leven te domineren.


Imagine all the people ... if only we could live side by side in peace.

Tekst: John Lennon, Cartoon: Pablo Stanley


Terrorisme is maar drie letters verwijderd van toerisme. De onmenselijke daden van de afgelopen jaren – MH17, de Twin Towers, Tunesië, Egypte, Turkije, de Russische Airbus, Beiroet – hebben ook hun effect op de reissector. Consumenten annuleren hun vakantie of laten het omboeken - reisorganisaties maken overuren om de veroorzaakte ellende weer enigszins in goede banen te leiden. Laten we vooral ook niet de impact vergeten die het heeft in deze landen zelf, waar toerisme vaak een van de belangrijkste economische pijlers is. De gids, de souvenir-verkoper, de schoonmaaksters en die tienduizenden – zo niet honderdduizenden anderen – zijn brodeloos gemaakt. Ook dat is een terreurdaad, omdat een handjevol barbaren er niet mee om kan gaan dat opvattingen en meningen mogen verschillen.


Op termijn zouden onze vakantiebestemmingen niet bepaald gaan worden door verkeersbureaus, touroperators of PR-bureaus maar door terroristische groeperingen en brandhaarden. Ondenkbaar en ontoelaatbaar natuurlijk.


Culturen wereldwijd

Melitonabotello


Hoe radeloos we allemaal ook mogen zijn, het mag niet tot wanhoop leiden. De aanval van vrijdag mag niet onbeantwoord blijven. Ik heb dit weekend dan ook mijn eigen ‘wapens’ ingezet tegen terrorisme: mijn wandelvakantie geboekt voor eind december. De komende twee dagen bezoeken wij met twee Franse klanten verschillende redacties – het was gepland en we gaan er gewoon mee door. En wij laten ons niet uit het veld slaan en gaan door met onze voorbereidingen om de Europese Stedenreizen Persdag in 2016 ook in Parijs te organiseren.


Peace for Paris

Jean Jullien


De show must go on, het leven en werken van alledag moet gewoon doorgaan. Het recht op een glas wijn drinken op een terras, een muziekconcert bezoeken en op vakantie gaan zal ons nooit en te nimmer door wie dan ook ontnomen kunnen worden. Want dat zou het einde van onze beschaving betekenen.


Ik hoop dat de stand van Atout France op de aankomende Vakantiebeurs in januari flink in de belangstelling zal staan bij Nederlanders om zich te oriënteren op een mooie reis in dit prachtige vakantieland.


U kunt op deze blog reageren op de site van Baltus Communications

Topics:Toerisme
Trefwoorden: terrorisme

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.