Geplaatst op: 16-09-2015
Auteur: Hans Dominicus

Zo makkelijk kan het dus…

Zo makkelijk kan het dus…

Ik ben weer eens toerist. En dan verwonder je je erover hoe makkelijk het kan zijn. In vrijwel alle grote steden in Duitsland kun je met een dagkaart het lokale openbaar vervoer benutten, ongeacht welke maatschappij. Ik ken dat ook van Londen, waar alles op je Oyster Card geladen kan worden. Die kaart heb ik al vanaf het begin en het plastic gaat niet stuk en blijft werken, heel anders dan in Nederland. Gelukkig is men in het kader van een EU samenwerking al heel ver met het regelen van één kaart die technisch alle producten kan laden en afgeven, ongeacht of dat in Londen of Parijs is. Zo makkelijk kan het dus…


In het viersterren stadshotel waar ik een paar dagen logeer verplaatsen ze zich steeds in de andere partij. OV kaartjes zoals enkeltjes, meerrittenkaarten en verschillende dagkaarten zijn te koop bij de receptie. Hoef je niet eerst naar een verkooppunt of automaat. Voor de hond een waterbakje in de hal. Voor de taxichauffeur koffie of thee, om het wachten op gasten te bekorten en voor de haastige reiziger staat er een thermosbeker met koffie voor nog geen 5 euro. Heb ik bij de Kiosk op de stations als ik naar mijn werk ga nog nooit gezien! Zo gemakkelijk kan het dus.....


Ik ben in een muziekstad, zo blijkt. Had ik er nooit mee geassocieerd. Er woonden en werkten grote componisten. Geboortehuizen, muziekacademies en concertzalen maken dat tastbaar voor wie dat wil. Duidelijk genummerde en herkenbare bordjes voor de panden, verwijzing naar het volgende en vorige punt (je hebt mensen zoals ik die een route persé tegen de richting in willen lopen). En verschillende telefoonnummers die je kunt bellen om je in je eigen taal het verhaal te horen dat erbij hoort. En in het wegdek stilistisch fraai vormgegeven RVS aanduidingen die de looproute duiden. Zo gaat een stad snel voor je leven. Zo simpel en doeltreffend kan het dus…


In Shanghai, waar ik vorig jaar was, hebben ze een telefoonnummer voor buitenlandse toeristen. Dat nummer kun je bellen als je er niet uitkomt met de taal, of op een andere manier hulp nodig hebt. Een soort wegenwacht voor toeristen. Er wordt verstaanbaar Engels gesproken en het maakt dat je toch relaxter op pad gaat in een stad waar je de taal niet verstaat, maar ook niet kunt lezen. Zo gemakkelijk kan het dus…


Gastvrijheid is niet moeilijk. Je moet logisch nadenken en in de huid van je gast, de bezoeker kruipen. Je komt dan tot andere oplossingen dan je misschien gewend bent. Succesvol ondernemen is niet te leren in de schoolbanken. De eigen insteek van de ondernemer, zijn of haar wil om echt vanuit de gast te denken, kan het onderscheid maken. Het maakt niet uit of het een hotel of een hele bestemming is. Zo gemakkelijk is het dus…

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.