Geplaatst op: 16-09-2015
Auteur: Hans Dominicus

Zo makkelijk kan het dus…

Zo makkelijk kan het dus…

Ik ben weer eens toerist. En dan verwonder je je erover hoe makkelijk het kan zijn. In vrijwel alle grote steden in Duitsland kun je met een dagkaart het lokale openbaar vervoer benutten, ongeacht welke maatschappij. Ik ken dat ook van Londen, waar alles op je Oyster Card geladen kan worden. Die kaart heb ik al vanaf het begin en het plastic gaat niet stuk en blijft werken, heel anders dan in Nederland. Gelukkig is men in het kader van een EU samenwerking al heel ver met het regelen van één kaart die technisch alle producten kan laden en afgeven, ongeacht of dat in Londen of Parijs is. Zo makkelijk kan het dus…


In het viersterren stadshotel waar ik een paar dagen logeer verplaatsen ze zich steeds in de andere partij. OV kaartjes zoals enkeltjes, meerrittenkaarten en verschillende dagkaarten zijn te koop bij de receptie. Hoef je niet eerst naar een verkooppunt of automaat. Voor de hond een waterbakje in de hal. Voor de taxichauffeur koffie of thee, om het wachten op gasten te bekorten en voor de haastige reiziger staat er een thermosbeker met koffie voor nog geen 5 euro. Heb ik bij de Kiosk op de stations als ik naar mijn werk ga nog nooit gezien! Zo gemakkelijk kan het dus.....


Ik ben in een muziekstad, zo blijkt. Had ik er nooit mee geassocieerd. Er woonden en werkten grote componisten. Geboortehuizen, muziekacademies en concertzalen maken dat tastbaar voor wie dat wil. Duidelijk genummerde en herkenbare bordjes voor de panden, verwijzing naar het volgende en vorige punt (je hebt mensen zoals ik die een route persé tegen de richting in willen lopen). En verschillende telefoonnummers die je kunt bellen om je in je eigen taal het verhaal te horen dat erbij hoort. En in het wegdek stilistisch fraai vormgegeven RVS aanduidingen die de looproute duiden. Zo gaat een stad snel voor je leven. Zo simpel en doeltreffend kan het dus…


In Shanghai, waar ik vorig jaar was, hebben ze een telefoonnummer voor buitenlandse toeristen. Dat nummer kun je bellen als je er niet uitkomt met de taal, of op een andere manier hulp nodig hebt. Een soort wegenwacht voor toeristen. Er wordt verstaanbaar Engels gesproken en het maakt dat je toch relaxter op pad gaat in een stad waar je de taal niet verstaat, maar ook niet kunt lezen. Zo gemakkelijk kan het dus…


Gastvrijheid is niet moeilijk. Je moet logisch nadenken en in de huid van je gast, de bezoeker kruipen. Je komt dan tot andere oplossingen dan je misschien gewend bent. Succesvol ondernemen is niet te leren in de schoolbanken. De eigen insteek van de ondernemer, zijn of haar wil om echt vanuit de gast te denken, kan het onderscheid maken. Het maakt niet uit of het een hotel of een hele bestemming is. Zo gemakkelijk is het dus…

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/09/20
Drama voor vakantiemarkt in tweede kwartaal
In het tweede kwartaal van 2020 hebben Nederlanders 65% minder vakanties gemaakt dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Het aantal buitenlandse vakanties stortte vrijwel geheel in. Binnenlandse vakanties zaten ook diep in de min maar veel minder en wisten zich in juni deels weer te herstellen.
08/09/20
Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt
NBTC en Kantar beëindigen hun joint venture rond toeristisch onderzoek in NBTC-NIPO Research (NNR).
27/08/20
Vakopleidingen toerisme en horeca moeten anders
De provincie Groningen investeert 300.000 euro in het verbeteren van opleidingen in horeca en toerisme. Dat is hard nodig want de aanmeldingen voor vakonderwijs lopen al jaren terug. De provincie wil zo de vrijetijdseconomie een impuls geven.
20/08/20
Consumentenvertrouwen daalt, koopbereidheid verbetert
Met de opmars van het virus worden Nederlandse consumenten ook pessimistischer. Het consumentenvertrouwen daalde tussen juli en augustus van -26 naar -29.
30/07/20
Subjectief welzijn van Nederlanders onder druk
Door de coronacrisis is de brede welvaart van Nederlanders nauwelijks veranderd. Wel zijn Nederlanders er op drie dimensies van de brede welvaart op achteruit gegaan. Daarbij staat het subjectief welzijn het meest onder druk. Hoe zit het precies in elkaar?
27/07/20
Aan welke projecten werkt het Data & Development Lab?
Het Data & Development Lab heeft een mooi overzicht gemaakt van lopende projecten.
22/07/20
Consumentenvertrouwen blijft laag, bestedingen aan diensten onderuit
Het consumentenvertrouwen blijft in juli op een laag niveau. Eerder dit jaar, in mei, kromp de consumptie van huishoudens met bijna 13%. Dat meldt het CBS vandaag.
14/07/20
Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen
Motivaction heeft nieuwe doelgroepsegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche: Vrijetijdsprofielen. Hiermee biedt het marktonderzoeksbureau inzicht in wat de vrijetijdsconsument motiveert en beweegt en welke doelgroepen relevant zijn voor organisaties in deze branches.